Japp, men inte på fler ställe????? Special mottagare?

Tänk på att Telia endast skickar ut ett (1!) kort, så även om man har två eller flera mottagare så kan du bara titta på en tv... Man kan säkert koppla så man kan se på fler tv-apparater, men du har bara ett kort, vilket innebär att du bara kan se på samma kanal på resterande tv-apparater.
"Vi jobbar på detta" var det svar jag fick från kundtjänst, uselt om jag får säga min mening.

Misstänker att det är svårt att hantera flera samtidiga TV-kanaler om man kör IPTV via ADSL då det finns tekniska begränsningar i kapacitet och att den kapacitet du får även påverkas av avstånd/kabelkvalite.
Erbjuder man möjlighet till flera kort kan man få hantera kvalitetsproblem som kanske inte går att lösa. Men med fiberanlutning så skapar man andra möjligheter.

AndersS skrev:
Misstänker att det är svårt att hantera flera samtidiga TV-kanaler om man kör IPTV via ADSL då det finns tekniska begränsningar i kapacitet och att den kapacitet du får även påverkas av avstånd/kabelkvalite.
Erbjuder man möjlighet till flera kort kan man få hantera kvalitetsproblem som kanske inte går att lösa. Men med fiberanlutning så skapar man andra möjligheter.
Det håller jag med om, jag skulle aldrig använda iptv på en adsl-anslutning. Tyvärr har Telia i sitt fall med IPTV beslutat att alla kunder är potentiella kontraktsbrottslingar då de inte vill ge oss fler än 1 kort. Jag sitter med deras FiberLan, 10/10Mbit, och får fortfarande endast 1 kort. Enda anledningen till detta kan vara att de anser att om jag har 2 tv-dosor och 2 kort som kommer jag köra WLAN till grannen och dela min IPTV med honom. Vilket inte ens är lite intressant för mig.
Däremot snackade jag med kundtjänst-delux (delux är de som har fått gå grundkurs 2 :) ) och de sa att Telia håller på att titta på möjligheterna med tvillingkort, och att det kommer att komma. Förmodligen samtidigt som Jesus kommer nästa gång...

'nuf said ;)

HURRA! :-?

Jag har fortfarande inte fått igång tv-skiten... Kommer inte ens förbi de där 5 testprickarna, kommer faktiskt inte ens förbi punkt 2, den blinkar bara gult hela tiden. :-[
Däremot har Telia inte skickat ut den switch man ska få från dem som ska vara till för bredbandstv(?)... Det är skiiiitbraaaaa!!! >:(

A. Nygren skrev:
HURRA!  :-?

Jag har fortfarande inte fått igång tv-skiten... Kommer inte ens förbi de där 5 testprickarna, kommer faktiskt inte ens förbi punkt 2, den blinkar bara gult hela tiden. :-[
Däremot har Telia inte skickat ut den switch man ska få från dem som ska vara till för bredbandstv(?)... Det är skiiiitbraaaaa!!!  >:(
Switch Hmmm måste man inte ha deras Triple Play modem för att TV ska fungera?

Göran

Jag har fått IPTV från telia inkopplat i förra veckan men jag är absolut inte nöjd med resultatet, det smårycker i bilden och ljudet hackar ibland, mycket störande, måste tala med telia innan ångerrätten är förbi...

Niclas Lundgren skrev:
Jag har fått IPTV från telia inkopplat i förra veckan men jag är absolut inte nöjd med resultatet, det smårycker i bilden och ljudet hackar ibland, mycket störande, måste tala med telia innan ångerrätten är förbi...

Har du fiber-lan eller ADSL?

Göran

ADSL 24Mb, har 1310m till stationen, fick innan inkoppling av digitaltv 16/2 mbit med tptest och nu efter ligger jag på mellan 5-9/0,5mbit, så jag har ju tappat ganska ordentligt i hastighet så om inte telia fixar störningarna återgår jag till boxer istället.

A. Nygren skrev:
HURRA!  :-?

Däremot har Telia inte skickat ut den switch man ska få från dem som ska vara till för bredbandstv(?)... Det är skiiiitbraaaaa!!!  >:(
Hur är det inkopplat efter fiberkonvertern? Jag hade ju problem med Telias telefondosa tills jag satte den "först i kedjan".

Kör själv markbunden TV och det funkar bra efter att jag satte in en förstärkare (har antennen på vinden).

TV: Fiberkonverter - bredbandsdosa med blått ljus - switch-patchpanel-tvdosa-tv
Data: Fiberkonverter - bredbandsdosa med blått ljus - Switch - Router - patchpanel - datauttag
Tele: Fiberkonverter - bredbandsdosa med blått ljus - Telejack

Tror det sitter så i alla fal :)
Alla kablar är uppmätta, testade och dragna med kunnig personal ;)

AndersS skrev:
Jag har tre IPTV-boxar i mitt hushåll  och det är inget som helst problem att ha alla igång samtidigt över min 17 Mbps ADSL2+ linje. Min linje är 2051 m. En bekant kör 5 boxar (eller snarare körde, han bara testade för att veta att det fungerar) över sin ca 25 Mbps ADSL2+ linje och kan också samtidigt ha alla igång utan problem. Han ligger då ca 700 m från centralen.

/Krister

Jag begriper inte det här riktigt och skulle vilja fråga er som vet hur bredbandsTV fungerar.
!: Är bildkvaliteten lika bra som om man tar emot själv med en satelitmottagare?
2: Är ljudet helt "perfekt" som det sändes? Jag menar stereo och utan brus?
Eller är det lika dåligt som den miserabla MP3 ljudvaliteten?
3: HDTV i full upplösning? Fungerar det?
4: Kopplar man en sladd från telefonuttaget till en box och sedan från boxen till TVn´?
5: Är signalen helt digital till TVn´eller omvandlas den till analogsignal i boxen?
Som sagt, trots många inlägg här fattar jag inte riktigt det hela, speciellt vad gäller bild och ljudkvaliteten.
Tacksam för svar från er som vet.

Jag börjar väl med några av punkterna.

1. Nej enligt mig, tycker att min canaldigital sändning har något bättre bild men det är liten till mycket liten skillnad (jämfört med Bredbandsbolagets iptv)
2. Ja
3. Inte ännu
4. Nätverkskabel från adslmodem/nätverksuttag till boxen, därifrån till tv:n. kommer inte ihåg vad det var ut på boxen
5. -

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.