Ska bygga en trägrind 1200mm hög, den kommer att bli i två delar som vardera svänger inåt på hakgångjärn fästa i en 95x95 stolpe.
Varje sida blir 2900mm bred, ramen kommer bli i 70x70 tryckimpad regel med tvärstag samt panel utanpå, för syns skull.
Sitter och letar hakgångjärn som jag tänkt ha både uppe och nere, velar mellan 600mm och 1000mm längd på gångjärn. Känns såklart bättre att ha gångjärn som är en tredjedel av grinddörrens bredd men samtidigt undrar jag om det är overkill? Bifogar en paint-bild nedan som referens.
Varje sida blir 2900mm bred, ramen kommer bli i 70x70 tryckimpad regel med tvärstag samt panel utanpå, för syns skull.
Sitter och letar hakgångjärn som jag tänkt ha både uppe och nere, velar mellan 600mm och 1000mm längd på gångjärn. Känns såklart bättre att ha gångjärn som är en tredjedel av grinddörrens bredd men samtidigt undrar jag om det är overkill? Bifogar en paint-bild nedan som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Med den bredden på en del blir det problem. Alla grindar har en förmåga att sjunka på ytterdelen. Sen 95X95 som stolpe är för klent, du bör ha en fyrkantsstolpe 100X100 i metall, den kroknar inte och med hakjärne för genomgående montage, då går det att justera om grinden sjunker. Det finns dom med breda grindar som har en stolpe som är 1 meter över grinden och en vajer ut ill ytterändan för att hålla igen nedfallet. T.o.m med varjern ankrad 2 meter in bakom stolpen, men då är det nog lite bredare grindar. Här ett tips på typ gångjärn
https://www.amazon.se/410650-genoms...0DNSG/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvad
https://www.amazon.se/410650-genoms...0DNSG/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvad
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Nu vet jag inte förutsättningarna, men jag hade satt ett hjul i ytterkant på grindarna om det är möjligt. Då blir du kvitt de flesta problem. Så stor grind kommer bli väldigt tung när den är blöt.
Och jag hade definitivt kört på långa gångjärn.
Och jag hade definitivt kört på långa gångjärn.
Med ett hjul och grus om underlag så måste vara stort och brett, annars bir det bara ett djupare spår med tiden. Annars ingen dålig tanke.boschkenta skrev:
Tanken är att stolparna fästs i betongfundament med sko och kommer grävas ner en liten bit i backen, kan absolut tänka mig grövre stolpe men har inte hittat någon metallstolpe som verkar bli bra med konstruktionen. Räknar att betongplinten bör orka hålla upp stolpe och grind med rätt längd på gångjärn, åtminstone om man ökar till minst 100x100 trä på stolparna? Alternativt limträ 90x90 eller 115x115.J jonaserik skrev:Med den bredden på en del blir det problem. Alla grindar har en förmåga att sjunka på ytterdelen. Sen 95X95 som stolpe är för klent, du bör ha en fyrkantsstolpe 100X100 i metall, den kroknar inte och med hakjärne för genomgående montage, då går det att justera om grinden sjunker. Det finns dom med breda grindar som har en stolpe som är 1 meter över grinden och en vajer ut ill ytterändan för att hålla igen nedfallet. T.o.m med varjern ankrad 2 meter in bakom stolpen, men då är det nog lite bredare grindar. Här ett tips på typ gångjärn
[länk]
Har snuddat tanken på hjul i mitten som boschkenta var inne på också men det är mer av en nödlösning då jag kommer störa mig på spåren som kommer att bli.
Det är inte stolpen som är problemet, det är själva grinden som är det. Byggs den i virke kommer den att granterat att sjunka. För att inte sjunka måste det vara en konstruktion i fyrkantsjärn och svetsas. Fyrkantsjärn finns i alla dim, så där är inga problem. Sen det med stolpe i betong eller stål/järn som gjuts runt, så håller den säkert om den är nere på rätt djup och i ditt fall så är det nog minst 600 mm som ska vara.Rekomendear starkt den typ av gångjärn som jag länkade till, går att justera så grinden kommer upp eller ner, sen ser det nog bättre ut om grindarna mallar varandra på mitten. Är princip omöjligt med vanliga hakjärn där en del sitter på grinden oavsett längd. och en fast del på stolpen, som inte går att justera.S smirk skrev:Tanken är att stolparna fästs i betongfundament med sko och kommer grävas ner en liten bit i backen, kan absolut tänka mig grövre stolpe men har inte hittat någon metallstolpe som verkar bli bra med konstruktionen. Räknar att betongplinten bör orka hålla upp stolpe och grind med rätt längd på gångjärn, åtminstone om man ökar till minst 100x100 trä på stolparna?
Har snuddat tanken på hjul i mitten som boschkenta var inne på också men det är mer av en nödlösning då jag kommer störa mig på spåren som kommer att bli.
En "delad" stolpe med betongplint och stolpsko och sen trä kommer inte klara momentet från en så tung grind. Det kommer ge med sig vid stolpskon.
Du behöver antingen en hel betongstolpe eller en stålstolpe som är ingjuten i betong och troligen behöver den ner djupt i marken för att stå emot krafterna.
Din grind kommer bli väldigt tung och med 3 m längd så blir det stora krafter som drar stolpen inåt. Kan du sätta ett diagonalstag på utsidan kan den hjälpa till.
Du behöver antingen en hel betongstolpe eller en stålstolpe som är ingjuten i betong och troligen behöver den ner djupt i marken för att stå emot krafterna.
Din grind kommer bli väldigt tung och med 3 m längd så blir det stora krafter som drar stolpen inåt. Kan du sätta ett diagonalstag på utsidan kan den hjälpa till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju också att gräva ett dike, och förbinda stolparna med en eller flera tvärslår under marken, och sen fylla igen. Det kan hjälpa till att förhindra att stolparna viker sig inåt.
Det kanske också är att överväga att ha flera kortare snedsträvor, så att de får 45 graders lutning. Effekten av snedsträvor avtar desto större nedre vinkeln i triangeln blir.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för tegelplåttak som har en bredd på 120 centimeter
Tak & Vind -
Bredspackla på glasfiberväv för att få en slät yta i hela badrummet?
Badrum -
Hitta lockläkt 60mm bred?
Fasad -
Byte till bredare garageport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bredspackla panelskiva?
Färg, Måla & Tapetsera