Hej!

Planen är att byta garageport från befintlig slagport till en bredare takskjutsport. Men innan jag beställer porten känner jag att jag vill vara på det klara med hur jag ska ta upp hålet i väggen och regla upp för den nya porten.

Har ikväll rivit bort all gips runt vår gamla port. Den nya porten ska vara 4000mm bred, uppmarkerat på ett ungefär med röda linjer på bild nr 2.

Såhär ser det ut just nu:
Garaget inifrån, visar delvis rivna väggar runt existerande garageport. Isolering och träreglar synliga, nedre delen av väggen är riven och byggmaterial ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ungefär såhär stort kommer öppningen bli för den nya porten:
Interiör av garage med en vit slagport, gipsskivor och isolering borttagna. Röda linjer markerar den planerade öppningens bredd för ny garageport.
Skapa konto

Är det något speciellt jag bör tänka på? Garageporten är på kortsidan av byggnaden. 1 regel till vänster samt två reglar till höger om porten kommer försvinna. Är det någon fara att ta bort dessa tro?

Såhär ser garaget ut utifrån om det underlättar i bedömning.
Rött garage med vit slagport på gårdsplan, belysning ovanför dörrarna. Planerar att ersätta porten med en bredare takskjutsport.
Skapa konto

Planen är sedan att dra fast en bred 145x45 eller liknande på vardera sida om öppningen som skenor kan fästas i.

mvh
Mattias

Redigerat:
Svårt att säga tycker jag då man inte vet hur hammarbandet ser ut ovanför. Är det tillräckligt dimensionerat för att klara att så många reglar försvinner?

Skulle det vara jag skulle jag bygga en karm för porten och karmen skulle ha en eller dubbla reglar på toppen, som står på sida och agerar som ett extra hammarband och kan sprida ut krafterna.

Fast jag är inte en ingenjör så kanske vänta på nån som har utbildningen.

Det bör gå bra.
Frågan är lite hur takstolen över öppningen ser ut, är det en självbärande W stol kan du i princip ta bort hela väggen.
Men, ju mindre vägg du har ju ostadigare blir byggnaden i sidled, det är bra att kryssa med hålband på de väggdelar som är kvar innan väggskivorna sätts upp.
Är det en takskjutport du ska ha sen ??
Gör isf öppningen helt klar, gipsa, måla väggen, sätt fodring runt öppningen mm.
Snyggast är att göra regelverket så stort som uppgivet portmått (öppningsmått) då försvinner tätningslisten bakom fordringen och syns inte utifrån.
Vad du behöver för virke bakom att skruva i vet porttillverkaren, det beror lite på vilken typ av fjäder system den har.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
Om väggen är bärande kan du behöva växla av ovan men något riktigt stort ovanför den nya dörren då det är ganska lång spännvidd. Eller som som nämnt, om takstolen ovanför är bärande så är det bara att köra.

Hej och tack för alla svar! Hade inte räknat med att få flera svar på såhär kort tid! :D

Bifogar en bild på takstolar ovanför garaget. Bilden är tagen från vindslucka i bakkant på garaget och fotade i riktning mot den vägg där porten ska vara.
Takstolar ovanför ett garage sedda från vinden, med isolering på golvet och träpaneler i taket.
Skapa konto

Om jag tolkar det ni skriver rätt, med bilden ovan i åtanke, så låter det ju som att det inte ska vara några konstigheter.

Planen är en motordriven takskjutport.

På tillverkarens hemsida finns det angivet dimension på virke runt dag öppningen. Tanken är att färdigställa så mycket det bara går från insidan innan den gamla porten plockas bort.

Nu sitter den bredare porten på plats!

Monterade dubbla 145x45 reglar på vardera sida som skåskruvades in i hammarband och syll innan jag öppnade upp hålet. Reglade därefter upp enligt konstens alla regler.

Bifogar lite bilder för den som är intresserad

Bilden visar en bredare portöppning inomhus, omgiven av träreglar, med en grön presenning uppspänd där dörren ska monteras.
Skapa konto

Ny överliggare infälld mellan de nya dubbla reglarna. Sedan även en 145x45 på vardera sida om porthålet och centrerat över hålet för att kunna skruva fast portens skenor etc.

Vit garageport monterad med nya reglar, omgiven av verktyg och stegar inuti ett garage med lysrörsbelysning i taket.
Skapa konto
Nyinstallerad bredare garageport i röd byggnad, omgiven av träreglar. Omgivningen visar grått grus och en del av en presenning på sidan.
Skapa konto

Lite snickerijobb på utsidan kvarstår, men jävligt nöjd än så länge! :D

• Gilla
Ajefager och 3 till
  • Laddar…
Jag kan vara skadad av breda dörrar på jobb och i maskinhallar men de nya dörrarna passar betydligt bättre till väggen. Den gamla såg "ängslig" ut.

• Gilla
MatteStrom och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag kan vara skadad av breda dörrar på jobb och i maskinhallar men de nya dörrarna passar betydligt bättre till väggen. Den gamla såg "ängslig" ut.
Jag tycker att denna storlek passade avsevärt mycket bättre. Blir väldigt luftigt när man grejar i garaget med porten öppen. Och ska man rulla in en bil så är det enormt mycket utrymme på sidorna när man ska in :)

En fråga om portmåtten. Är hålet mellan reglarna samma som porten? Kommer du ha smygare också?

Ska sätta in en port själv på 5 meter och läser då att om porten ska vara 5 meter så ska hålet vara det. Men är det då hålet mellan reglarna eller ska jag räkna in smygare med så hålet mellan reglarna då ska vara ~5,05 m?

Jag valde att ha ett avstånd på ca 402cm mellan reglarna, sen ca 20mm smyg på vardera sida, så det faktiska hålet är ca 398cm från smyg till smyg

Vilket mått satte du då på porten du beställde? 400 cm?

Hemingway Hemingway skrev:
Vilket mått satte du då på porten du beställde? 400 cm?
Precis!

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Tack för svar! Och det blev du nöjd med och hade gjort samma igen?

Vilken port köpte du?

Hemingway Hemingway skrev:
Tack för svar! Och det blev du nöjd med och hade gjort samma igen?

Vilken port köpte du?
Japp, tvärnöjd! Valet föll på en krokom60! 4000x2330, landade på ca 30000 inkl frakt. Porten är högre än hålet för att få upp skenorna närmare taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.