Om jag då jag skall elda använder braständningsläget (fireplace mode) för att tillfälligt skapa övertryck i huset när det är kallt ute (kring -10 °C) stänger aggregatet av sig och varnar om frysrisk. Vad kan det bero på (för kall tilluft?), och borde jag kolla något särskilt? Har en Swegon CASA W130 EC.

Mats-S
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Förmodligen tar den in mer kalluft än vad som sugs ut i varm rumsluft då en del av intagna luften går in i kaminen och andra läckor i bostaden och försvinner iväg och den utsugna varmluftens värmekapacitet räcker inte till längre att värma den inkomna luftens större mängd så pass att den i värmeväxlaren kylda frånluften håller sig över 0 grader hela vägen och det riskerar att bli frost och is i FTX och inte bara kondensvatten.

Om det inte påverkar eldningen för mycket (dvs. att det ryker in) så skulle jag låta bli kaminläget när det är kallt med många minusgrader ute och behövs mer luft för att kaminen skall fungera bra så kanske man får glänta upp ett fönster istället, eller öppna upp mer på ev. friskluftsintag.

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja, det verkar som att funktionen är begränsad vid kallare utomhusluft. Från Svegons felsöknings-FAQ som länkades till ovan:
När brasfunktionen används vid kyla kan det inträffa att ventilationsaggregatets temperatur sjunker och påfrysningsskyddet aktiveras.
Det är lite synd för fram till nu har 10-minuters övertrycksläget funkat förträffligt för att trycka ut proppen med kalluft i skorstenen då man tänder kaminen och starta brasan mycket snabbt. Får hantera det genom att öppna luckor och elda pappersfacklor i rökgången när det är kallt ute framöver. Svarta fläckar på skjortan får man på köpet. När draget är igång är det inga problem att hålla igång kaminen.

tja - du kan fortfarande ha kaminläget för att starta brasan - på 10 minuter bör du ha så mycket drag att din ventilation kan ställas tillbaka till sin normalläge utan att det blir bakdrag i skorstenen, och kanske glipa upp ett fönster en smula om din hus är väldigt tät.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
X xxargs skrev:
tja - du kan fortfarande ha kaminläget för att starta brasan - på 10 minuter bör du ha så mycket drag att din ventilation kan ställas tillbaka till sin normalläge utan att det blir bakdrag i skorstenen, och kanske glipa upp ett fönster en smula om din hus är väldigt tät.
Grejen var den dock att på mindre än tio minuter (braständningsläget avaktiveras automatiskt efter de tiden), går larmet och aggregatet stängs ner varefter jag måste starta upp det igen. Detta alltså när det är kallare än -10 grader ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.