Ok, tack då beställer jag ett par sådana..

Glömde säga att den gamla har en diameter på 14 mm och din ersättare 20 mm.
Men får den nya plats så är det bara bra.

Men om det är stickpropp så är det ju ingen fast installation, då kopplar du in den i uttaget.
Tror inte du får koppla in själv om det krävs att du klipper av kontakten för att koppla tåtarna.

OBS att om du är säker på att du har rätt kopplat med nolla o.s.v. så kan du provköra utan den brända varistorn.

Hällen ska funka bra då. Om den inte funkar så hjälper det inte att byta varistor.

OBS, om du provkör utan att byta varistorn, och fortfarande har felkopplad nolla, så bränner du sönder hällen så att den säkert inte lönar sig att laga alls.

Om jag vore dig så skulle jag provköra hällen i ett vanligt 230V-uttag, prova en platta i taget, och ifall den fungerar då beställ en ny varistor. Ta givetvis bort den gamla innan du provkör.

Röken tyder nog tyvärr på att det var mer än varistorn som gick.

Vi hade en liknande smäll här, Elux skulle byta fläkt i hällen, och lyckades missa något vid återinkopplingen, troligen nollan. Det small som h-lvete och sedan var det bara för dem att beställa ny elektronik till halva hällen.

(Kontrollpanelen blev fö troligen lite skadeskjuten vid det tillfälle, för en tid senare gick det inte att stänga av hällen. En zon gick på full effekt (typ 3 kW) :eek: trots att displayen visade att den var avstängd. Så se upp.)

D
romo474 skrev:
Litet förtydligande, jag visste att det fanns nolla i väggen, men den saknades (var inte kopplad) i perilexstickproppen
Tycker det är något som inte riktigt stämmer. Jag antar att din häll skall ha 2 faser och nolla. Om nu nollan på hällen inte har blivit kopplad alls så borde ingenting hända. Däremot om det du uppfattade som nolla i sladden i verkligheten var kopplat till en tredje fas så får hällen fel spänning.

Varistorerna ligger mellan faserna och nollan. Flyter nollan iväg för att den inte är ansluten kan det bli 400 V över den ena varistorn som då givetvis smäller.

Dock tror jag att det var mer prylar som tog stryk, hällar står alltid i stand-by.

Risken är väl för övrigt att en blå ledare i befintlig kabel istället är kopplad till en fas. Då borde egentligen två varistorer brunnit om inte propparna hunnit brinna före...

Det kanske redan har diskuterats (har inte följt tråden), men så här gick det för mig:

Kopplade in min nya induktionshäll (IKEAS billigaste 2995:-) och det bara small till.
Huset var helt nytt, all el dragen av proffs från elfirman.

Elchefen konstaterade snabbt att montören glömt nollan i hällens hankontakt.
Hällen var helt förstörd.
Köpte en ny häll, fick kontakten kopplad igen och, se, det fungerade.

IKEA var milt sagt ointresserade att ta det som en reklamation.
De hade väl varit med om detta många gånger förut.

Min tolkning är att många hällar, som kräver nolla, kopplas in av gör-det-självare
i uttag som är gjorda för gamla vanliga spisar som går på 380/400 volt,
och ofta kanske saknar noll-ledare.
Och de (vi?) har ingen kompetens att läsa kopplingsscheman och kolla spänningar/montera kontakter.
Poff! Och IKEA tröttnade snart på att betala ut lärpengar, och vägrade reklamationer.

PS
Elinstallationsfirman stod för kostnaden. De var mycket reko.

Hej igen, skoj eller tråkigt att fler råkat på samma misstag som jag gjorde. Men vill bara säga att min häll fortfarande funkar som den ska idag :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.