Hur vet du vad motståndend hade för värden inställda? Finns ju en anledning till att det satt variabla motstånd där och inte fasta, förmodligen för att trimma någon parameter i hällens funktion i produktionen.

• Gilla
Pethan
  • Laddar…
Troligtvis var det varistorer som ändrar resistans beroende på spänning, dom satt där just för att skydda mot överspänning och då får man ju säga att dom fyllde avsedd funktion :)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012568.htm

När spänningen överstiger märkspänningen blir resistansen fort så låg att säkringen smäller.

freij.j skrev:
Men iallafall, så måste jag berätta att dom som har servicepå hällarna sa att troligen någon kort gått sönder i den, och är det nåt av dom 2 stora så brukar det inte löna sig att byta
..........................................
Och helt plötsligt FUNGERAR HÄLLEN :o) perfekt.
Hela kalaset kostade 18:- hs elfa och vi som var på väg att kasta den.
(våran 2 åriga son brukar ofta säga, KAN SJÄLV !!!!!!)
Bra gjort att fixa hällen! Vad jag vet så är det också tillåtet att laga en häll utan att ha någon behörighet!
Du har troligen blivit av med tillverkarens garanti, men det var det ju värt.

"Service" innebär idag allför ofta att byta kretskort eller moduler tills det fungerar.
Varför ha en kompetent tekniker som kan reparera det som verkligen gått sönder,
när du istället kan anställa "vem som helst" och dessutom tjäna mer pengar på att byta dyra kretskort/moduler?

I bilvärlden är det alltför vanligt att kunden får betala för byte av sådant som det inte var något fel på.
Bilverkstäderna byter ibland en sak i taget tills de får bilen att fungera. Du får troligen betala för alltihop,
och inte bara för det som var trasigt.

/Hasse

Kan inte låta bli att skriva det...

FRISKT KOPPLAT, HÄLFTEN BRUNNET!!!

/Jens

mrfrenzy skrev:
Troligtvis var det varistorer som ändrar resistans beroende på spänning, dom satt där just för att skydda mot överspänning och då får man ju säga att dom fyllde avsedd funktion :)
[länk]

När spänningen överstiger märkspänningen blir resistansen fort så låg att säkringen smäller.
Japp, sådana var det, och det gick att läsa texten fortfarande på det ena.:)

Snailman
Haha, kul tråd

Den visar varför man ska anlita proffs, och varför man inte ska det...:D

• Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
Ja ja, men nu var dosan jag kopplade i bara till för att förlänga sladden en bit då hällen inte sitter precis där jag hade spisen innan, så dosan är ju ingen infällt i vägg utan en sån lös med kopplingplint i som fäst på väggen med skruv. (kanske räknas som behörighet behövs då)
Men iallafall, så måste jag berätta att dom som har servicepå hällarna sa att troligen någon kort gått sönder i den, och är det nåt av dom 2 stora så brukar det inte löna sig att byta, dessutom kunde han inte lämna något pris på korten som finns i den. och försäkringbolaget sa givetvis nej, då jag kopplat fel själv ( (visste jag ju innan, men man kan ju alltid fråga)
Så jag lyfte av nyfikenhet givetvis på locket, då den ändå bara var att kasta enligt reparatören.
Han hade rätt båda dom 2 stora korten var svarta och brända, kollar lite nogrannare och ser att det ser ut som 1 komponet på varje har sprängts, lossar kortet och åker till elfa, dom säger att det är ett variabellt motstånd.
Köper då 2 nya sådana, och åker hem. värmer på lödpennan och byter dessa. sen monteras hällen tbx och med spänning sätter jag i den nu rätt kopplade kontakten i väggen.
Och helt plötsligt FUNGERAR HÄLLEN ) perfekt.
Hela kalaset kostade 18:- hs elfa och vi som var på väg att kasta den.
(våran 2 åriga son brukar ofta säga, KAN SJÄLV !!!!!!)
Skön historia. :D Grattis.

Gratti!
Jag hatar folk som säger att man inte ska försöka! själv löda jag ihop centraldatorn i min jaguar igår. Den var stendöd och en ny var dyr!!!! jag bara löda om punkterna.... så funka allt igen

MatCan skrev:
Hmmm. Jag vill inte vara elak men om du misslyckades med att koppla in den så är jag inte 100% säker på att du har nödvändig kunskap för att reparera den :-)
Haha. Grattis, och ber om ursäkt för ovanstående. :-)

falukorv skrev:
Helt rätt, fast anslutet!
Undrar hur många som bryter mot de här reglerna i äldre hus, där vanliga taklampor är anslutna med tvåpolig sockerbit istället för lampkontakt?

b_hasse skrev:
Bra gjort att fixa hällen! Vad jag vet så är det också tillåtet att laga en häll utan att ha någon behörighet!
Du har troligen blivit av med tillverkarens garanti, men det var det ju värt.

"Service" innebär idag allför ofta att byta kretskort eller moduler tills det fungerar.
Varför ha en kompetent tekniker som kan reparera det som verkligen gått sönder,
när du istället kan anställa "vem som helst" och dessutom tjäna mer pengar på att byta dyra kretskort/moduler?

I bilvärlden är det alltför vanligt att kunden får betala för byte av sådant som det inte var något fel på.
Bilverkstäderna byter ibland en sak i taget tills de får bilen att fungera. Du får troligen betala för alltihop,
och inte bara för det som var trasigt.
Det här är något som typ konsumentverket, "Plus-Sverker" eller liknande borde ta tag i.

I det här läget vore det lämpligt att först låta någon med en fin titel, typ "elektronikingengör", göra ett officiellt uttalande om att reparationen är korrekt o.s.v., och sedan stämma servicesnubben på kostnaden att köpa en ny häll + ev. undersökningsavgift.

Jag tycker att det är dags att göra sig av med de här skojarna. Varför kan inte de som sysslar med vitvaruel, bilel o.s.v. erkänna att de faktiskt inte *kan* särskilt mycket om elektronik, och hänvisa kunden till en radio-tv-reparatör istället?

Ungefär allt som innehåller kretskort bör man gå till radio-tv-reparatören med istället för till "rätt" reparatör, om man har nån ambition att få själva kretskorten reparerade. I det ingår nätdelar till datorer, bastustyrlådor och induktionshällar...

Det enda svar man kommer att få är förmodligen "- Jo, men förstår du, för att garanterat kunna uppfylla kraven för CE-märkning.....".

Fick nyligen diskmaskinen utbytt (2 år gammal) då det skulle bli dyrare att reparera än kostnaden för en ny. Då skulle man i princip bytt all elektronik i maskinen + pump.

Som tips, från många leverantörer kan man beställa delar på Internet. Fixade en Elektroluxdammsugare genom att beställa en ny motor för 750:- där motsvarande ny dammsugare idag kostar runt 2500:-. (köpte dock motor direkt hos Elektroluxservice då det var samma pris, måste gynna att det finns lokalt)
Det satt ett kretskort i den och motorn som kunde vara felkällan och jag hade kunnat byta både om jag varit osäker för 1250:- och ändå hamnat på halva priset av en ny.

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Grattis! Kul att det ordnade sig.

Grymt jobbat!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.