84 331 läst ·
85 svar
84k läst
85 svar
Bränt vår nya induktionshäll pga fel inkoppling???
Nätdelar till datorer kan vi nog stryka från den listan. De är så billiga och krångliga att reparera att det enda alternativet är att slänga den och köpa en ny. Är man "hemmapulare" på elektronik kan man lägga den i junk-lådan för att senare kunna plocka komponenter.yxis skrev:
/Hasse
Nja, man får väl inte montera stickproppen om den är trefas? Eller har reglerna ändrats på senare år?b_hasse skrev:
Sant. Jag kanske tänkte på "specialnätdelar" (typ konstiga spänningar eller liknande) när jag skrev det där...b_hasse skrev:
Grattis till lagningen men som en som jobbar som elektriker har jag bara en sak att säga som en del ovan stående talare har sagt, ge F-A-N i att koppla om man inte vet EXAKT vad man sysslar med, det kunde lika gärna blivit så att det hade varit en apparat som blivit strömförande i chassit och vips så hade kärringen dött när hon skulle tvätta någons skitiga skjorta eller liknande.
Och jag har varit med om en liknande grej där det var VÄLDIGT nära att en hade strykt med för man skulle spara lite och göra det själv.
Men som sagt det är inte riktat direkt till trådskaparen utan för alla som tror man kan koppla el.
Ha det fint alla!
Och jag har varit med om en liknande grej där det var VÄLDIGT nära att en hade strykt med för man skulle spara lite och göra det själv.
Men som sagt det är inte riktat direkt till trådskaparen utan för alla som tror man kan koppla el.
Ha det fint alla!
Medlem
· västra götaland
· 1 inlägg
Vet att tråden är ganska gammal, men gör ett försök..
Jag gjorde då en kanske ännu dummare grej än trådstartaren, ( pinsamt är de, ja är elektriker)
Iaf så skulle ja hjälpa till å koppla in en induktionshäll, inga problem, huset är ca 20 år, så de va inga konstigheter. tre faser en nolla och en jord i kopplingsdosan. Fick igång spisen och skulle prova att starta en platta, då small de till.
Fattade ingenting, men började mäta och kom efter några om och men fram till att de inte är nolla draget hela vägen (?) Skulle ju naturligt vis ha kontrollmätt innan jag anslöt.
NU till min fråga, finns de nån chans att de kan vara likadant som för ts att ja kan skruva isär och byta ut ev brända komponenter, eller är de helkört?
Jag gjorde då en kanske ännu dummare grej än trådstartaren, ( pinsamt är de, ja är elektriker)
Iaf så skulle ja hjälpa till å koppla in en induktionshäll, inga problem, huset är ca 20 år, så de va inga konstigheter. tre faser en nolla och en jord i kopplingsdosan. Fick igång spisen och skulle prova att starta en platta, då small de till.
Fattade ingenting, men började mäta och kom efter några om och men fram till att de inte är nolla draget hela vägen (?) Skulle ju naturligt vis ha kontrollmätt innan jag anslöt.
NU till min fråga, finns de nån chans att de kan vara likadant som för ts att ja kan skruva isär och byta ut ev brända komponenter, eller är de helkört?
Tror inte det går att laga.skoogstokig skrev:Vet att tråden är ganska gammal, men gör ett försök..
Du får ta det på utbildningskontot!
Jag gjorde precis som du, se mitt inlägg 17.9.10. på denna tråd. Plockade isär hällen. Tog foto under tiden och ritade efter hand jag plockade isär grejorna. Det syntes tydligt vilket som bränt. Ett varistormostånd, bytte och den har fungerat utan problem sedan dess. Garanti kan jag glömma. Men vaddå, under 10:an för ett mostånd o lite (mycket) arbete. Jag är ingen elektriker men lite sunt förnuft kommer man en bit även om det osar bränt ibland. Har några blåfärgade motstånd kvar om det är samma.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Kan väl alltid vara värt att undersöka om dte går att laga lika enkelt.
Jaha då har det hänt igen..
Hej..
Kopplade in min nya induktionshäll idag men upptäckte försent att nollan inte var kopplad i perilexen då jag snålade och tog kabeln från den gamla spisen, med resultatet att det small och rök litegrand.
Det som gick sönder var en varistor med beteckningen TVR 14431 150, hittade en liknande på Elfa med beteckningen B72220S0271K101.
Det mesta stämmer men det som inte stämmer är följande:
Rated power (W) 1.0 på den nya istället för 0.6 på den gamla
Max energy (J) 151 på den nya istället för 185 på den gamla.
Reference capitance (PF) 630 på den nya istället för 480 på den gamla.
Läste elektronik på gymnaniet för 20 år sedan men detta är över min förmåga, är det någon som kan säga att detta skulle spela någon roll på en induktionshäll ?
Hej..
Kopplade in min nya induktionshäll idag men upptäckte försent att nollan inte var kopplad i perilexen då jag snålade och tog kabeln från den gamla spisen, med resultatet att det small och rök litegrand.
Det som gick sönder var en varistor med beteckningen TVR 14431 150, hittade en liknande på Elfa med beteckningen B72220S0271K101.
Det mesta stämmer men det som inte stämmer är följande:
Rated power (W) 1.0 på den nya istället för 0.6 på den gamla
Max energy (J) 151 på den nya istället för 185 på den gamla.
Reference capitance (PF) 630 på den nya istället för 480 på den gamla.
Läste elektronik på gymnaniet för 20 år sedan men detta är över min förmåga, är det någon som kan säga att detta skulle spela någon roll på en induktionshäll ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag tycker den du hittade på Elfa överträffar den gamla. Det är ju ett överspänningsskydd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ja, jag såg som hastigast att den tålde nästan dubbelt så hög impulsström på 8.5 kA (8/20 us) och hade lite högre energitålighet - det är vad som motar tor! (och även felkopplare
)