84 331 läst ·
85 svar
84k läst
85 svar
Bränt vår nya induktionshäll pga fel inkoppling???
tack för all hjälp, nån som vet vart man får tag på en spiskontakt med 5 stift ??, verkar som alla spisar jag kollat på saknar nolstiftet, som det ju även gjorde på min gamla spis, och den använde ju jag givetvis och det blev fel tyvärr.
Men har nu mätt och kollat och jag har ju nolla på 5:e stiftet i urtaget som är framdraget till spisen. Så det vore ju intressant att koppla in hällen med rätt kontakt och koppling och se om det finns nåt liv i den innan den kasseras, eller om man ska prova och öppna den och se om man kan se vad som sa poff, kanske går att hitta hos ELFA.
Men har nu mätt och kollat och jag har ju nolla på 5:e stiftet i urtaget som är framdraget till spisen. Så det vore ju intressant att koppla in hällen med rätt kontakt och koppling och se om det finns nåt liv i den innan den kasseras, eller om man ska prova och öppna den och se om man kan se vad som sa poff, kanske går att hitta hos ELFA.
Den inkopplingsanvisning du följde är förmodligen 2x230V och det du gjorde var att koppla in den på 2x400V då du kopplade den ledning som skulle till nollan (som du inte har i uttaget) till den tredje fasledningen. Har du tur går det att reparera hällen men du bör tala om för servicestället vad det är som har hänt så de direkt vet vad de ska titta efter.freij.j skrev:mätte i uttaget och hade där jord och 3 faser. ingen nolla. tog således den gamla sladden med kontakt från gamla spisen, kopplade den i en dosa tillsammans med den nya saldden från hällen. jord till jord och 2 faser till 2 faser, på den tredje fasen på hällen är det ritat att nollan ska byglas ihop med den fasen, jag gjorde så och sen till 3:e fasen från gamla sladden.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
og således den gamla sladden med kontakt från gamla spisen, kopplade den i en dosa tillsammans med den nya saldden från hällenSnailman skrev:
Dosa= fast installation= behörighet!
Om spisen har kontakt så får du koppla in den, men om man måste in i dosor så är det fast installation, du får inte utan behörighet koppla in en spis om den ska kopplas in i väggen= fast installation
Från Elsäkerhetsverket:
Vilka elarbeten jag får utföra själv?
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag.
Från Elsäkerhetsverket:
Vilka elarbeten jag får utföra själv?
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag.
För att vara riktigt petig: byt 'fast installation' till 'fast anslutning' eftersom spisen inte ingår i den 'fasta installationen' utan är en apparat som kan flyttas till en annan plats. Det låter kanske konstigt men spisen är inte konstruerad eller tillverkad för att permanent ingå i installationen. Men dock kvarstår natirligtvis kravet på behörighet för att koppla in och loss apparaten då den inte har stickkontakt.falukorv skrev:
pefo skrev:För att vara riktigt petig: byt 'fast installation' till 'fast anslutning' eftersom spisen inte ingår i den 'fasta installationen' utan är en apparat som kan flyttas till en annan plats. Det låter kanske konstigt men spisen är inte konstruerad eller tillverkad för att permanent ingå i installationen. Men dock kvarstår natirligtvis kravet på behörighet för att koppla in och loss apparaten då den inte har stickkontakt.
Helt rätt, fast anslutet!
Ja ja, men nu var dosan jag kopplade i bara till för att förlänga sladden en bit då hällen inte sitter precis där jag hade spisen innan, så dosan är ju ingen infällt i vägg utan en sån lös med kopplingplint i som fäst på väggen med skruv. (kanske räknas som behörighet behövs då)
Men iallafall, så måste jag berätta att dom som har servicepå hällarna sa att troligen någon kort gått sönder i den, och är det nåt av dom 2 stora så brukar det inte löna sig att byta, dessutom kunde han inte lämna något pris på korten som finns i den. och försäkringbolaget sa givetvis nej, då jag kopplat fel själv
( (visste jag ju innan, men man kan ju alltid fråga)
Så jag lyfte av nyfikenhet givetvis på locket, då den ändå bara var att kasta enligt reparatören.
Han hade rätt båda dom 2 stora korten var svarta och brända, kollar lite nogrannare och ser att det ser ut som 1 komponet på varje har sprängts, lossar kortet och åker till elfa, dom säger att det är ett variabellt motstånd.
Köper då 2 nya sådana, och åker hem. värmer på lödpennan och byter dessa. sen monteras hällen tbx och med spänning sätter jag i den nu rätt kopplade kontakten i väggen.
Och helt plötsligt FUNGERAR HÄLLEN
) perfekt.
Hela kalaset kostade 18:- hs elfa och vi som var på väg att kasta den.
(våran 2 åriga son brukar ofta säga, KAN SJÄLV !!!!!!)
Men iallafall, så måste jag berätta att dom som har servicepå hällarna sa att troligen någon kort gått sönder i den, och är det nåt av dom 2 stora så brukar det inte löna sig att byta, dessutom kunde han inte lämna något pris på korten som finns i den. och försäkringbolaget sa givetvis nej, då jag kopplat fel själv
Så jag lyfte av nyfikenhet givetvis på locket, då den ändå bara var att kasta enligt reparatören.
Han hade rätt båda dom 2 stora korten var svarta och brända, kollar lite nogrannare och ser att det ser ut som 1 komponet på varje har sprängts, lossar kortet och åker till elfa, dom säger att det är ett variabellt motstånd.
Köper då 2 nya sådana, och åker hem. värmer på lödpennan och byter dessa. sen monteras hällen tbx och med spänning sätter jag i den nu rätt kopplade kontakten i väggen.
Och helt plötsligt FUNGERAR HÄLLEN
Hela kalaset kostade 18:- hs elfa och vi som var på väg att kasta den.
(våran 2 åriga son brukar ofta säga, KAN SJÄLV !!!!!!)