4 216 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Bränsleval för mindre tvåtakts båtmotor när etanol blandas in
Yamaha rekommenderar körning i slutet av säsongen med alkylatbensin för att rensa upp i motorn...M Markarbetaren skrev:Alkylatbensin ska man passa sig för om inte tillverkaren uttryckligen godkänt det fick jag erfara när min ett år gamla 6hk fyrtaktares bränslepump började läcka. Alkylat är lite styggare mot packningar och jag fick noll och ingenting på min 5-åriga garanti eftersom tillverkaren inte godkänt alkylat som bränsle.
Enda anledningarna att jag kört på vanlig 95 hittills:
- Visste inte att alkylat funkade i annat än gräsklippare
- Lättare att tanka en jeepdunk med bensin från pump
- Billigare med 95-bensin, men bara om man inte räknar in besväret son etanolinblandningen åstadkommit. Dessutom kör vi upp kanske 25-35 liter per sommar max, så det blir inga pengar att tala om heller.
Det jag har förstått är att etanol är vad som angriper gummipackningar och plastttankar mme om man inte har särskilt motståndskraftiga material....
Ja såklart, det var en av de första åtgärderna.M Markarbetaren skrev:
Båtens bränsle| Yamarin motorbåtar
https://yamarin.com/sv/batens-bransle
https://yamarin.com/sv/batens-bransle
Gammal artikel men fakta kvarstår, alkylat är aggresivare mot gummi och plast än vanlig handelsbensin.Maskintok skrev:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/miljöbensin-kan-skada-båtmotor-1.1217511
Etanol har det varit i bensinen i säkert 15 år. Tidigare, innan EU reglerade etanolhalten, kunde det vara 10% i E5-bensinen beroende på årstid.B Bo Berglund skrev:
Så jag tror inte dina problem har med etanolen att göra.
Alkylaten bidrar även till samma problem i äldre motorer som helsyntetisk motorolja. Har man kört några år med vanlig handelsbensin så har den skapat beläggningar inuti förgasare mm. som alkylaten löser upp. Precis samma sak som när man kört en motor med mineralolja och sedan byter till syntetolja som innehåller mer tensider så skiten lossnar.
Därför ska du köra på alkylatbensin – Livetombord.se
http://www.livetombord.se/artiklar/...a-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar/
http://www.livetombord.se/artiklar/...a-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar/
Citat :
”Dock sjunger inte alla alkylatets lov och Daniel Dellgar på Yamaha har helt en annan syn på saken.
– Alkylatbensin uppför sig annorlunda än vanlig handelsbensin och har helt annorlunda egenskaper. Det är som en annan sorts bränsle, som i sig kan vara bra men inte är anpassat efter motorerna. Våra motorer är helt enkelt inte gjorda för det och därför kan det vara mer skadligt än nyttigt. Det har till exempel ett annat
energiinnehåll och klarar inte emissionskraven i EN 228. Vi har gjort vissa tester som visar att användning av alkylatbensin i utombordsmotorer kan orsaka motorskador. Dessutom finns inte tvåtaktarnas utsläppsproblem i fyrtaktare, och vi säljer bara fyrtaktare numera.
Suzuki står och väger mitt emellan och meddelar att tester med alkylatbensin som gjorts på deras motorer gett bra resultat, men att de ännu inte har ett officiellt godkännande från högre ort. De förklarar sig följaktligen fortfarande neutrala i frågan.”
Precis därför kunde jag inte göra garantianspråk på min 1 år gamla motor! Så hör med eran tillverkare vad som gäller innan ni börjar köra på alkylat, få gärna skriftligt på det också!
”Dock sjunger inte alla alkylatets lov och Daniel Dellgar på Yamaha har helt en annan syn på saken.
– Alkylatbensin uppför sig annorlunda än vanlig handelsbensin och har helt annorlunda egenskaper. Det är som en annan sorts bränsle, som i sig kan vara bra men inte är anpassat efter motorerna. Våra motorer är helt enkelt inte gjorda för det och därför kan det vara mer skadligt än nyttigt. Det har till exempel ett annat
energiinnehåll och klarar inte emissionskraven i EN 228. Vi har gjort vissa tester som visar att användning av alkylatbensin i utombordsmotorer kan orsaka motorskador. Dessutom finns inte tvåtaktarnas utsläppsproblem i fyrtaktare, och vi säljer bara fyrtaktare numera.
Suzuki står och väger mitt emellan och meddelar att tester med alkylatbensin som gjorts på deras motorer gett bra resultat, men att de ännu inte har ett officiellt godkännande från högre ort. De förklarar sig följaktligen fortfarande neutrala i frågan.”
Precis därför kunde jag inte göra garantianspråk på min 1 år gamla motor! Så hör med eran tillverkare vad som gäller innan ni börjar köra på alkylat, få gärna skriftligt på det också!
gammal smörja detta men mer korrekt än GP..M Markarbetaren skrev:Citat :
Fanns en intressant artikel om detta med etanolinblandningen i bensinen i kryssarklubbens tidning vill jag minnas. Munstyckena i förgasaren som lätt sattes igen, motorn blev svårstartad osv. Låter inte helt olikt TS problem. Yamaha råder ju dessutom att alltid köra med tillsats i bränslet för att slippa problem med kondensutfällning i tanken då etanol drar åt sig vatten. Även vattenavskiljande filter till mindre motorer är rådet från Yamaha. Jag har alltid kört med 10 microns filter/vattenavskiljare som byts varje år till min stora motor. Och som sagt, bensintillsats.
Vänligen notera att denna tråd handlar om 2-takts utombordare.
Yamaha själva säger ju att man skall ha alkylatbensin i slutet av säsongen, men detta gäller specifikt 2-taktsmotorer.
Yamaha själva säger ju att man skall ha alkylatbensin i slutet av säsongen, men detta gäller specifikt 2-taktsmotorer.
Klicka här för att svara