7 030 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Branschorganisation: Kräv besiktning av solcellsanläggningar
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Sunclicx tillverkas av Phoenix Contact, MC4 av Stäubli. Många av "MC4" går ihop mekaniskt men är inte godkända att använda ihop då de inte är typ testade mot varandra. Samma med Weidmüller som har tagit bort MC4 ur sin beteckning.Stefflo skrev:
Ofta när det är brand i anläggningar är det just kontaktdon och kopplingsplintar det börjat i.
Detta tycker jag en som sålt prylarna borde ha koll på.
Det tycker jag med. Jag ha kontaktdon i mitt dagliga arbete och det är en djungel, det är knappt säljarna av respektive brand reder ut det och det är inte sällan vi hittar en del påtagliga felaktigheter i deras underlag med faktiskt.R Robert-san01 skrev:Sunclicx tillverkas av Phoenix Contact, MC4 av Stäubli. Många av "MC4" går ihop mekaniskt men är inte godkända att använda ihop då de inte är typ testade mot varandra. Samma med Weidmüller som har tagit bort MC4 ur sin beteckning.
Ofta när det är brand i anläggningar är det just kontaktdon och kopplingsplintar det börjat i.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Förstår jag det här rätt nu?
Eller ska vi ta in besiktning på annat arbete som elektriker utför också?
- Installation av solceller får endast utföras av elektriker
- Det blir så mycket fel i installationerna så det behövs en speciell besiktning efter avslutat arbete
Säkert sant men det är få elektriker, om än någon som befattar sig med att bära 2x1m solpaneler eller krälar runt på taken som en apa. Regelverket borde anpassas efter hur verkligheten ser ut.Silver78 skrev:
Är det inte bättre att de tar fram ett underlag/informationsblad, hur en korrekt installation skall se ut. Förläggning av kablar, kontaktdon, sammankoppling, fast sättning mm.
Men det är klart, då är det inte någon som tjänar några pengar.
Men det är klart, då är det inte någon som tjänar några pengar.
Då jag jobbat på just Phoenix men kan tilläggas att det inte var vår huvudprodukt att sälja så har jag heller inte blykoll på all data gällande just denna. Den låg heller inte under mitt område även om jag halkade in på det ändå.R Robert-san01 skrev:Sunclicx tillverkas av Phoenix Contact, MC4 av Stäubli. Många av "MC4" går ihop mekaniskt men är inte godkända att använda ihop då de inte är typ testade mot varandra. Samma med Weidmüller som har tagit bort MC4 ur sin beteckning.
Tror inte vi sålde någon kontakt alls under de åren jag jobbade.
Ser man på de industriella kontaktdonen likt M12 och M8 så finns här en genomarbetad standard och alla tillverkares produkter gick att använda mot varandra. Att inte jobba på en liknande standard inom solceller känns helt huvudlöst.
Jag tror du förstått fel. Anläggningen monteras av ett certifierat företag och sen måste det vara en elektriker som kopplar in kablaget i växelriktaren och mot nätet.Fairlane skrev:
Förstår jag det här rätt nu?
Borde inte kravet på elektrikerna öka istället så att de vet vad de håller på med och gör rätt?
- Installation av solceller får endast utföras av elektriker
- Det blir så mycket fel i installationerna så det behövs en speciell besiktning efter avslutat arbete
Jag är inte hundra men tror det är så det ser ut nu. Tidigare kunde du som villaägare montera panelerna själv och dra alla kablar men inte koppla in det. Detta är inte längre godkänt.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Vadå för ackreditering?Magnus Filip skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det fungerar inte så. Det finns inga certifiering som ger fribrev att montera på taket. Det är registrering hos elsäkerhetsverket som gäller.Stefflo skrev:
Jag tror du förstått fel. Anläggningen monteras av ett certifierat företag och sen måste det vara en elektriker som kopplar in kablaget i växelriktaren och mot nätet.
Jag är inte hundra men tror det är så det ser ut nu. Tidigare kunde du som villaägare montera panelerna själv och dra alla kablar men inte koppla in det. Detta är inte längre godkänt.
Nu var allting på plats som det skulle. Endast kabeldragning och installation. I det här fallet var det en vindturbin, solpaneler, batteribank och ett dieselverk som skulle kopplas in i samverkan med varandra. Elektriker är säkert jätteduktiga när det finns en produkt där allting kopplas genom en given instruktion. Men som nu tre olika instruktioner som skall sammanfogas till en sömlös symbios krävdes tre olika firmor innan det blev rätt. Jag hoppas att det blivit bättre med kunskapsnivån när det gäller off-grid för det var nästan så jag ångrade bittert att inte dragit fram el för en hutlös summa. Mycket krångel var det.F fsn skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Man kunde ju börja med att skriva klara och tydliga standarder om hur en solcellsanläggning ska utföras, vilka hjälpdon (DC-brytare och säkringar, kabeltyper, montageföreskrifter mm) som ska finnas och deras placering mm.Inte sålänge sedan att en släkting gick en elektrikerutbildning och inte ett ord om solcellsanläggningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Enligt inlägg 11 så måste det vara ett elföretag som gör installationen.Stefflo skrev:
Jag tror du förstått fel. Anläggningen monteras av ett certifierat företag och sen måste det vara en elektriker som kopplar in kablaget i växelriktaren och mot nätet.
Så frågan är om det är så att arbetet utförs av andra eller om kompetens saknas hos elföretagen. Saknas kompetensen hos elföretagen borde man ge sig på de inte tvinga husägaren att betala en besiktning.
Det är sällan där det brister, det finns fö väldigt få (eller inga) krav på tex DC och arbetsbrytare. De är dålig kabelförläggning, det är dåligt klampat kablage, det är bristfälligt eller saknas kabelrör, det är dåligt crimpade MC4 kontakter på kablarna, det är dålig kvalitet eller felaktiga MC4 kontakter som betyder vatteninträngning och i förlängningen korrosion, varmgång och kanske brand, det är dåligt genomförda genomföringar och allmänt slarvigt och billigt utförande. De största bristerna är nog på taken, resten ser ju elektrikern.T Thomas_Blekinge skrev:Man kunde ju börja med att skriva klara och tydliga standarder om hur en solcellsanläggning ska utföras, vilka hjälpdon (DC-brytare och säkringar, kabeltyper, montageföreskrifter mm) som ska finnas och deras placering mm.Inte sålänge sedan att en släkting gick en elektrikerutbildning och inte ett ord om solcellsanläggningar.