7 030 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Branschorganisation: Kräv besiktning av solcellsanläggningar
Det är inte helt sant att elföretaget själva måste göra det, lobbyisten väljer att inte berätta hela sanningen. Däremot så får man som privatperson inte göra det själv. Det är långt ifrån alla firmor som installerar solceller har egen behörig personal, däremot tar dom in en behörig elektriker.Fairlane skrev:
Solcellsinstallatören fixar allt på taket, borrar genomföringar, drar DC-kablage ner till växelriktaren efter bästa förmåga, hänger upp växelriktaren. Sen kommer elektrikern dit, han tittar antagligen på sina skor så han slipper se hur dom har spikat upp DC-kablager på husväggen och han vill inte veta hur det ser ut på taket. Sen kopplar elektrikern in växelriktaren på AC-sidan och åker hem....
Jag är elektriker på en ganska stor firma med en bra bit över 100 anställda..
Vi har aldrig gjort en solcellsanläggning..
Vi är för dyra för det.
De som gör solcellsanläggningar är i stort sett bara folk från östeuropa.
Har faktiskt en gammal barndomskamrat som har en solcells firma.
Han har 15 tjecker som jobbar i olika lag här och gör installationer.
Ingen är elektriker inte min barndomskamrat heller.
Han betalar 5000kr till en gosse som står för behörigheten men som inte ens jobbar på firman..
Såhär ser det ut i stort sett hela branschen har han berättat för mig.
Vi är för dyra för det.
Han betalar 5000kr till en gosse som står för behörigheten men som inte ens jobbar på firman..
Spot on.Myrstacken skrev:
Vi är för dyra för det.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det finns klara och tydliga standarder för solcellsinstallationer, kap 712 i elinstallationsreglerna.T Thomas_Blekinge skrev:Man kunde ju börja med att skriva klara och tydliga standarder om hur en solcellsanläggning ska utföras, vilka hjälpdon (DC-brytare och säkringar, kabeltyper, montageföreskrifter mm) som ska finnas och deras placering mm.Inte sålänge sedan att en släkting gick en elektrikerutbildning och inte ett ord om solcellsanläggningar.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är inte min bild.Myrstacken skrev:
Vi är för dyra för det.
Det beror väl på att du har planerat sittandes i en stol, endast kommunicerar med ja-sägare, älskar att höra din egen röst och helt saknar förmågan att höra vad andra säger eller ta in extern data som inte passar din världsbild, har en helt skev självbild och inte vet ett skit om verkligheten.F Fredrik Sjödin skrev:
Okej... Kan du berätta om din bild ???F Fredrik Sjödin skrev:
Har stött på en del anläggningar i mitt arbete och inte en enda gång har jag sett en svensk elektriker som monterat paneler på tak..
Finns några skrytbyggen här i staden tex frölunda torg där de satte över 2000 paneler på taket..
Fanns inte en svensk som var där uppe och installerade. Vi fick höra att de skulle vara holländare..
Nja det var ingen flamländska de talade som gjorde det jobbet kan jag säga..
Var själv uppe på taket i den vevan och gjorde lite andra installationer.
Redigerat:
F Fredrik Sjödin skrev:
Apropå den, lite otrevliga, diskussion som uppstått med andra så skulle jag vilja fråga följande:F Fredrik Sjödin skrev:
Tycker du, som person eller som representant för IN, att det är rätt och rimligt att det är elektriker som ska stå för takmontage av solpaneler. Motivera gärna svaret. Jag är genuint nyfiken på vad du anser och varför.
Jag har pratat med tre mindre elektriker på olika firmor, två av dessa känner jag och den tredje har jag träffat genom en av de andra. En var anlitad av en solcellsbyggare men sa efter ett 10-tal villaanläggningar upp samarbetet då det såg ut som skit och han inte kunde stå för det.Myrstacken skrev:
Okej... Kan du berätta om din bild ???
Har stött på en del anläggningar i mitt arbete och inte en enda gång har jag sett en svensk elektriker som monterat paneler på tak..
Finns några skrytbyggen här i staden tex frölunda torg där de satte över 2000 paneler på taket..
Fanns inte en svensk som var där uppe och installerade. Vi fick höra att de skulle vara holländare..
Den andra hade tackat ja till ett jobb men åkte därifrån när han såg hur det såg ut och då tittade han inte öht på taket utan det var bara hur det såg ut runt växelriktaren. Den tredje elektrikern vad den som fick ta över jobbet efter den andra, han hamnade i en konflikt med solcellsinstallatören då han fixade till eländet ha såg runt växelriktaren men utan att få betalt.
Utöver det har jag sett många solcellsanläggningar och varit med och byggt några. Kvaliten på det som görs på taket skulle jag säga är helt utom elektrikerns kontroll utan beror endast på diversearbetarens intresse och kunskap att göra rätt. Jag har sett DC kablar liggande helt löst utan slang mellan takpannor och läkt och jag har sett samma kabel leta sig ner mellan två pannor med en 20cm lång slang som enda skavskydd klämd mellan två pannor. Och kablar och kontakter som ligger direkt på taket eller att det fuskas med returkabeln och drar kortaste vägen ser man ofta. Men det är väl ingen fara, det är ju bara 6-800V och 9A.
Redigerat:
Nej nej nej det där känner jag inte igen....F fsn skrev:Utöver det har jag sett många solcellsanläggningar och varit med och byggt några. Kvaliten på det som görs på taket skulle jag säga är helt utom elektrikerns kontroll utan beror endast på diversearbetarens intresse och kunskap att göra rätt. Jag har sett DC kablar liggande helt löst utan slang mellan takpannor och läkt och jag har sett samma kabel leta sig ner mellan två pannor med en 20cm lång slang som enda skavskydd klämd mellan två pannor. Och kablar och kontakter som ligger direkt på taket eller att det fuskas med returkabeln och drar kortaste vägen ser man ofta. Men det är väl ingen fara, det är ju bara 6-800V och 9A.
Och aldrig hört någon annan berätta heller..
Dessutom Har ju Fredrik sjödin en helt annan bild...
Hoppas han återkommer och berättar för oss hur den ser ut..
Hade vart lite kul om det funnits en lista över alla solcellsföretag samt dess anställda och där man även kunde se vad de hade för utbildning och härkomst.
Inte bara i den branschen det skojas..
Har en annan gammal vän som har ett telekom företag som bygger master och teleutrustning..
Samma där inte en svensk anställd...
Det måste ju nämnas med att det finns solcellsleverantörer som gör helt korrekta och bra installationer med. Det är ju tyvärr de ruttna tomaterna som får uppmärksamhet. Som gold-digger-branch tycker jag dock att det bara är poolleverantörer som kan ge dom en ärlig match.Myrstacken skrev:
Nej nej nej det där känner jag inte igen....
Och aldrig hört någon annan berätta heller..
Dessutom Har ju Fredrik sjödin en helt annan bild...
Hoppas han återkommer och berättar för oss hur den ser ut..
Hade vart lite kul om det funnits en lista över alla solcellsföretag samt dess anställda och där man även kunde se vad de hade för utbildning och härkomst.
Inte bara i den branschen det skojas..
Har en annan gammal vän som har ett telekom företag som bygger master och teleutrustning..
Samma där inte en svensk anställd...
Vår leverantör av hela anläggningen var mycket seriös och jag kan tyvärr tänka mig att i branschen finns många lycksökare som kanske inte alltid gör allt ”by the book”.
Vår huvudleverantör valde i sin tur att anlita en välrenommerad elfirma för installationen. Underleverantören hade i alla fall rätt utbildning för hela takarbetet och uppfattade killarna som noggranna. Efter 2,5 års drift, inga problem.
Tips 1, överväger man solceller så ska leverantören tillhandahålla en s.k vindlastberäkning som i sig inte garanterar att panelerna inte kan blåsa bort, men man har gjort det man kan.
Tips 2, använd inte den billigaste lösningen och kanske inte heller den dyraste
Vår huvudleverantör valde i sin tur att anlita en välrenommerad elfirma för installationen. Underleverantören hade i alla fall rätt utbildning för hela takarbetet och uppfattade killarna som noggranna. Efter 2,5 års drift, inga problem.
Tips 1, överväger man solceller så ska leverantören tillhandahålla en s.k vindlastberäkning som i sig inte garanterar att panelerna inte kan blåsa bort, men man har gjort det man kan.
Tips 2, använd inte den billigaste lösningen och kanske inte heller den dyraste
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ja, montaget av anläggningen på taket ställer stora krav på kompetens, både allmän elteknisk, men framförallt tekniken kring solceller. Till dess att det finns en särskild yrkeskategori som har den kompetensen är det elektrikerna som ligger närmast.tommib skrev:
Apropå den, lite otrevliga, diskussion som uppstått med andra så skulle jag vilja fråga följande:
Tycker du, som person eller som representant för IN, att det är rätt och rimligt att det är elektriker som ska stå för takmontage av solpaneler. Motivera gärna svaret. Jag är genuint nyfiken på vad du anser och varför.
Men egentligen är den frågan rätt ointressant. Att detta regelverk finns beror i grunden på att elsäkerhetslagen ställer krav på att enbart elinstallationsföretag för utföra solcellsinstallationer på taken eftersom solceller är en produktionsanläggning.
Vill man ändra på det är det den lokale riksdagsmannen som ska kontaktas.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Min bild är att de oseriösa företagen mer och mer börjar trängas undan av de seriösa. Det är ingen tvekan om att oseriösa företag och lycksökare härjar, men de får allt svårare att hävda sig. Mkt på grund av nätföretagens krav på underskriven föranmälan.Myrstacken skrev:
Okej... Kan du berätta om din bild ???