Hej! Har en Ecotec Tyr pelletskamin med en äldre typ av termostat, Eberle Instat2. Det jag fått rekommenderat är att köra på fast temperatur (handsymbolen). Kruxet är att den slår av efter en kort stund, och ”relä till” visas på displayen. Det enda som får kaminen att gå kontinuerligt är att öppna höljet och trycka reset, men utan att sätta tillbaka höljet helt och hållet så displayen fortfarande är släckt, men då finns ju ingen temperaturreglering. Har den väl stannat startar den inte om av sig själv. Att köra på ett program av något slag verkar inte funka alls.

Någon som har idéer? Är det en ny termostat jag behöver, och finns det nån som funkar ihop med kaminen? Eller är problemet i styrkortet? Jag skulle vilja elda pellets på allvar i vinter och försöka spara ström. Tacksam för hjälp!
 
  • Termostatmodell Eberle Instat2 ovanpå en grå yta, displayen visar 20°C, med knappar för mode, + och - samt ansluten kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har precis flytta in inhus med samma problem. Har du lycksts får det att funka?
 
Fia muregård Fia muregård skrev:
Hej, har precis flytta in inhus med samma problem. Har du lycksts får det att funka?
Hej! Sådär. För att den inte ska lösa ut och stanna ställer jag den riktigt lågt, tex 15 grader. Sen höjer jag eftersom när kaminen blir varm, det tycks faktiskt funka. Men höjer jag för fort stannar den, och det går som sagt inte att ställa in 20 grader och bara gå därifrån. Kör enbart manuellt läge, inga program.

Ev låter jag nån titta på termostaten, men tills vidare får det gå.
 
J Jamensådärdå skrev:
Hej! Sådär. För att den inte ska lösa ut och stanna ställer jag den riktigt lågt, tex 15 grader. Sen höjer jag eftersom när kaminen blir varm, det tycks faktiskt funka. Men höjer jag för fort stannar den, och det går som sagt inte att ställa in 20 grader och bara gå därifrån. Kör enbart manuellt läge, inga program.

Ev låter jag nån titta på termostaten, men tills vidare får det gå.
Fia muregård Fia muregård skrev:
Hej, har precis flytta in inhus med samma problem. Har du lycksts får det att funka?
Uppdatering: har kört lite mer nu och termostaten tycks vara helt okänslig för temperaturen i rummet. Ställer jag in 13 grader har jag 25-26 efter ett par timmar oavsett. Men den stänger iaf inte av matningen till kaminen, så det är ju ett plus. Eller nåt.
 
J Jamensådärdå skrev:
Uppdatering: har kört lite mer nu och termostaten tycks vara helt okänslig för temperaturen i rummet. Ställer jag in 13 grader har jag 25-26 efter ett par timmar oavsett. Men den stänger iaf inte av matningen till kaminen, så det är ju ett plus. Eller nåt.
Prova att ställa in samma temperatur för alla veckodagar och helgdagar samt för alla tider på dygnet. Vet inte hur hand-tempen funkar om det bara är för stunden och sedan hoppar den in i vecko/dag-programmet igen. Jag har samma temp hela veckan och natt som dag. Att ha nattsänkning funkade inte bra för systemet är så trögt och ger stora temperatursvängningar.
 
  • Gilla
Jamensådärdå
  • Laddar…
DagSa DagSa skrev:
Prova att ställa in samma temperatur för alla veckodagar och helgdagar samt för alla tider på dygnet. Vet inte hur hand-tempen funkar om det bara är för stunden och sedan hoppar den in i vecko/dag-programmet igen. Jag har samma temp hela veckan och natt som dag. Att ha nattsänkning funkade inte bra för systemet är så trögt och ger stora temperatursvängningar.
Tack! Ska testa det!
 
  • Gilla
DagSa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.