2 279 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Brandrisk utebelysning i handeln?
Det beror på flera faktorer. Isolermaterialets temperaturtålighet är en sådan faktor.Bo.Siltberg skrev:
Här är en tabell med både enfas och trefaskablar:
https://intrelec.co.uk/2020/10/21/cable-sizing-charts/
1.0 mm2 på vägg klarar 15A. 0.5mm2 borde klara 9A under samma förutsättningar.
Nu blandar du ihop 230Vac och 24Vdc. Inte samma förutsättningar. Dessutom är det inte säkert att TS har 0.5 mm² koppar hellerH HenrikHuslöse skrev:
Funderade över 0.5mm^2 då produktserien jag tittade på hade det i alla sina "skarvsladdar" mellan lampor. Inte orolig över brandrisk för egen del, utan frågade för att lära mig då min magkänsla sa att 50meter 0.5mm^2 24vdc 54watt kunde vara problematiskt.J J-banan skrev:
Har tagit till mig det ni skrivit.
Vår kabel är 1.5mm^2 koppar och är uppdelad på två slingor:
- Slinga 1 är ca 15 meter, kabel liggandes under täckbark i flexslang och har ca 10w belastning (2+2+2+4).
- Slinga 2 är även den ca 15 meter, första hälften är dragen under jord i PEM-slang, andra hälften längs trall och har totalt 2watt belastning än så länge.
Jo, det är samma förutsättningar. Spänningen påverkar inte hur mycket ström en kabel tål.J J-banan skrev:
Där har du en bra poäng. Marknaden för svagströmskablar översvämmas av billiga kablar med kopparöverdragen aluminium, CCA. Det skulle inte förvåna mig om sådana används till belysningen.J J-banan skrev:
Klicka här för att svara