Hej, lite nyfiken. Kollat runt efter transformator för 24v-belysning utomhus och hittade ett par på Jula. I bruksanvisning till deras 24v 60w står det att läsa rekommendation på max 90% av effekten (så 54w) samt inte längre kabel än 50m. Skarvsladdarna i denna serie står det 2x0.5^2 på.

Hittade en kalkylator på 24volt.eu som kom fram till ett spänningsfylld på hela 8v (!).

Är dessa rekommendationer säkra att följa?

I bruksanvisningen finns ett exempel där en splitter är inkopplad efter transformatorn så belysningen delas upp på två slingor, men står inget om att en måste dela upp det på det viset, bara max 50m.

Ja det är en bra regel att inte ligga på full belastning. Spänningsfallet är beroende på hur mycket ström ansluten belysning drar.
Med dagens LED så har man inte samma höga strömförbrukning som med äldre halogen/glödlampor.

Vill du minska spänningsfallet kan du byta kabeln till en typ med större area (=lägre spänningsfall).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Länka gärna till produkterna, så blir det enklare att säga mer om detta.
Brandrisk, nej den är minimal skulle jag säga.

• Gilla
chrv
  • Laddar…
Det är denna jag kollat på: https://www.jula.se/catalog/el-och-...adgardsbelysningssystem/transformator-028165/

Förlängningskablar är i samma serie, står inte på sidan att de är 0.5mm^2 utan det går att läsa på kabeln.

Tycker bara 0.5mm^2 verkar så klent! I mitt eget fall så har jag 1.5mm^2 draget och inte i närheten av 50m, så frågar mest av nyfikenhet som sagt.

När uppstår det brandrisk? Hur många watt på 50m kabel a 0.5mm^2 eller går det inte att säga?

0,5 mm2 kan funka helt OK om strömmen hålls låg, vilket ofta är fallet med LED. Men det är inte fel att gå upp i area som du har gjort.

Brandrisk, nix, kan inte se hur det ska gå att få dessa grejor att brinna. Sannolikt sitter de temp/överbelastningsskydd i trafon.
Du kommer inte heller att få några extrema temp-höjningar på en 50 m kabel som matas med 24 V/50W (2 A)

• Gilla
chrv
  • Laddar…
A
C chrv skrev:
Det är denna jag kollat på: [länk]

Förlängningskablar är i samma serie, står inte på sidan att de är 0.5mm^2 utan det går att läsa på kabeln.

Tycker bara 0.5mm^2 verkar så klent! I mitt eget fall så har jag 1.5mm^2 draget och inte i närheten av 50m, så frågar mest av nyfikenhet som sagt.

När uppstår det brandrisk? Hur många watt på 50m kabel a 0.5mm^2 eller går det inte att säga?
Det är ingen brandrisk om du använder produkterna på rätt sätt. Varför tror du brand kommer uppstå?

Det är klokare att placera trafon närmare det den ska mata. Det blir stora spänningsförluster i så långa ledningar med låg spänning även vid låg belastning.
Man bör försöka hålla sig under 3% spänningsfall med belysning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är ingen brandrisk om du använder produkterna på rätt sätt. Varför tror du brand kommer uppstå?

Det är klokare att placera trafon närmare det den ska mata. Det blir stora spänningsförluster i så långa ledningar med låg spänning även vid låg belastning.
Man bör försöka hålla sig under 3% spänningsfall med belysning.
Tycker mig läst om brandrisk vid för klen kabeldimensionering men kanske handlat om för högt uttag av effekt i de fallen.

Men bra, då är det bara jag som är nojjig. Better safe than sorry! 😁 Den effekt jag tar ut idag är långt under den rekommenderade, ca 14w.

ja, förlusteffekten sprids ju ut över hela kabelns längd så någon brandrisk finns inte. Jag har det systemet, tror kabellängden är närmare 30meter, förvisso med lågt effektuttag men det har funkat felfritt i ett antal år nu.

• Gilla
chrv
  • Laddar…
Visst kan det bli en brandrisk om kabeln är extremt underdimensionerad. Men 0.5 mm² och 2.5 A är inga problem. Tänk på att 1.5 mm² klara 19 A om den ligger fritt i luft. En lampsladd på 0.75 mm² som driver en dammsugare på 1000 W blir ljummen. Nu beror inte belastningsförmågan på arean mer utan på omkretsen. Men det är ändå god marginal för 0.5 mm² och 2.5 A.

Längden på ledningen har egentligen ingen betydelse här då förlusteffekten kan räknas per längdenhet. Men en längre ledning ger ju lägre ström så lite gör det.

Transformatorn är kortslutningstålig. Jag har inte kollat vad det betyder men gissar att kortslutningsströmmen är begränsad, i nivå och/eller tid.

Kvarstår då glappkontakt någonstans. Där kan 1/4 av total effekt utvecklas vilket mycket väl kan starta en brand. Därför är det viktigt att använda avsedd materiel som bl.a är självslocknande, förutom att vara noggrann med monteringen.

Så du kan anpassa längden till hur bra det lyser ;)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Som sagt brandrisk är det inte.

Men om man faktiskt kopplar in 50W lampor på en så lång, så klen kabel, så blir det rätt lite spänning kvar till lampan, det är risk att det inte fungerar speciellt bra.

• Gilla
chrv
  • Laddar…
Om jag minns rätt så så är den minsta arean som är tillåtet 0.5, med några definierade special undantag i sverige.

Men sen är det här med kablar inte helt lätt, det är inte endast säkringen och ampere som är styrande. Utan en annan faktor är helt enkelt vad du väljer att kalla din kabel.

Är det en "gruppledning" så är minsta tillåtna 1.5mm2, men om du går ut från en dosa till en armatur så får du lov att kalla det för "anslutningskabel" och då är det en egen tabell med specifika regler för det som faller under anslutningskabel.

namn betyder mycket i detta sammanhang, två kablar kan vara av samma typ, men det är vad elektrikern väljer att sätta för namn på dom, som avgör vilken tabell som blir aktuell. Man kan tillexempel dra en 25mm2 till en laddbox och då är det en gruppledning med ganska höga krav... sätter man där emot en central i änden av kabeln så blir helt plötsligt en "huvudledning" och kraven blir enormt generösa. Så länge det sitter en stickpropp i änden på din utrustning skulle jag vilja argumentera som så att det inte ingår i den fasta installationen.

Eftersom det inte är en fast installation så behöver man inte dimensionera på samma sätt som en fast installation.

En fast installation måste vara utförd på ett sådant sätt att den klarar av att användaren anslutet defekta apparter, överbelastar, och kopplar in kina grejer från AliExpress.

Bruksmaterial med stickpropp slänger man när det börjar bli dåligt...

Klipper du där emot stickproppen och ansluter fast, är CE märkningen bruten, och fabrikanten har inte längre något ansvar.

Så länge man inte begraver kablar i isolering är det bra, den finns en anledning till varför det inte är tillåtet att klamra eller förlägga anslutningskabel i kanal eller rör.

Jag har samma kina-trafo på 60W. Och den känns ganska gedigen, aldrig kännt att den ens blivit ljummen.
Så nån större brandrisk är det antagligen inte.
Men iofs har jag ju inte mer än ett 10-tal ledlampor inkopplade till den.

K KenNo skrev:
Om jag minns rätt så så är den minsta arean som är tillåtet 0.5, med några definierade special undantag i sverige.
Men nu pratar vi om ett klenspänningssystem som möjligen faller under 715 och där finns inga krav på area annat än att den ska vara tillräcklig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu pratar vi om ett klenspänningssystem som möjligen faller under 715 och där finns inga krav på area annat än att den ska vara tillräcklig.
Det är helt riktigt... men är man inte elekriker och har föreskrifterna bakom förarstolen i sin servicebil, finns risken att man läser på nätet och hamnar bland de regler som är gällande för fasta installationer. Jag ville därför understryka att kablar och ledare kan vara av samma typ, men att klassificering "benämning" kraftigt påverkar vilka regler som faktiskt blir applicerbara på dem. Om man inte har nöjet eller snarare missnöjet återkommade bråka med paragrafryttare i sin tjänst, så är det lätt att missa eller glömma bort.

K KenNo skrev:
Det är helt riktigt... men är man inte elekriker och har föreskrifterna bakom förarstolen i sin servicebil, finns risken att man läser på nätet och hamnar bland de regler som är gällande för fasta installationer. Jag ville därför understryka att kablar och ledare kan vara av samma typ, men att klassificering "benämning" kraftigt påverkar vilka regler som faktiskt blir applicerbara på dem. Om man inte har nöjet eller snarare missnöjet återkommade bråka med paragrafryttare i sin tjänst, så är det lätt att missa eller glömma bort.
Va?? Var snäll och håll dig till trådens ämne. Det blir så brusigt annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.