Hej! Jag är sugen på att hänga ett vedställ i metall på väggen ovanför vår kamin, som på ovansidan har plattor. Någon här som vet om det finns någon brandsäkerhetsmässig risk i och med detta? Skulle exempelvis sotare motsätta sig detta vid en brandskyddskontroll? Jag har känt på väggen flera gånger vid eldning och den blir inte varm.

S
G Gulhuset skrev:
Hej! Jag är sugen på att hänga ett vedställ i metall på väggen ovanför vår kamin, som på ovansidan har plattor. Någon här som vet om det finns någon brandsäkerhetsmässig risk i och med detta? Skulle exempelvis sotare motsätta sig detta vid en brandskyddskontroll? Jag har känt på väggen flera gånger vid eldning och den blir inte varm.
Hur går rökröret (skorsten) från kamin? Hur ser väggen ut. Tänk på att veden sticker ut en halvmeter från väggen. Hamnar ovanpå kamminen? (som har plattor- vad för plattor? Menar du för matlagning?
Fölr dig är frågan klar som korvspad, men vi andra som inte vet hur det ser ut- en oklar fråga. (skiss/bild)

Detta kan vara ett av forumets största risk-bygge genom tiderna.

S styren skrev:
Hur går rökröret (skorsten) från kamin? Hur ser väggen ut. Tänk på att veden sticker ut en halvmeter från väggen. Hamnar ovanpå kamminen? (som har plattor- vad för plattor? Menar du för matlagning?
Fölr dig är frågan klar som korvspad, men vi andra som inte vet hur det ser ut- en oklar fråga. (skiss/bild)

Detta kan vara ett av forumets största risk-bygge genom tiderna.
Ber om ursäkt för foto-bristen, uppladdningsfunktionen för bilder strulade på mobilen tidigare. Här här jag ritat lite schematiskt hur jag tänkt mig på ett foto av den faktiska väggen och kaminen. Väggen är alltså i tegel och rökgången går rakt bak in i väggen och sedan uppåt genom väggen. Jag har även lagt upp foto på hur vedstället och kaminen ser ut. Jag tänkte mig i så fall att ha vedställets nedre kant på åtminstone 50-80 cm ovanför kaminens övre kant. Jag tänkte också i så fall lägga en metallplatta i botten på vedstället för att minska risk för att det trillar ner skräp från veden.

Med plattor (eller kanske snarare platta i singular) menar jag en inbyggd platta i kaminens ovansida, av samma material som resten av kaminen (gjutjärn?). Det är alltså där fläkten står just nu på fotot.

Jag skulle kunna ta fler foton och i andra vinklar senare idag när jag kommer hem om det hjälper. Tegelvägg med en svart kamin framför och ett skissruta ritad i rött ovanpå en gul tavla. Vedkorg och verktyg syns bredvid kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart metallram avsedd som vedställ med två vertikala sektioner och horisontella stänger för stabilitet.
Skapa konto
Gjutjärnskamin med synlig eld, placerad på ben med dekorativa detaljer.
Skapa konto

Ja det är fel

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja det är fel
Kan du utveckla?

Jag har precis installerat ny kamin. Det har varit svårt att hitta en modell jag kan installera då jag har lågt i tak. Säkerhetsavståndet till brännbart material ovanför kaminen är ofta stort, den jag har kräver en meter.

Ved gills som brännbart material. Tror det är svårt/omöjligt att få det godkänt med vedförvaring ovanför.

• Gilla
Gulhuset
  • Laddar…
Vet inte vad reglerna säger men det lär bli varmt att sträcka sig över kaminen för att hämta ved och en risk att bränna sig om man snubblar...

Sedan lär väl en del bös trilla ned på kaminen med brandrisk som följd.

/ATW

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
G Gulhuset skrev:
Kan du utveckla?
Jorå, men det tycker jag andra redan gjort tillräckligt så jag nöjer mej nog med "ja det är fel" vilket jag anser vara det rätta svaret.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar, kommer hänga det på ett annat ställe!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Just det med att saker lossnar från veden och faller ner är väl största risken. Själv syndar jag lite med att ha två tvättlinor så att jag kan torka kläder ovanför kaminen. Funkar otroligt bra, men där är väl också en viss risk att något plagg skulle kunna falla ner olyckligt. Man får väga risk - reward ;)

RoTe
Att saker trillar ner går ju att lösa med en plåt annars.

L lbgu skrev:
Just det med att saker lossnar från veden och faller ner är väl största risken. Själv syndar jag lite med att ha två tvättlinor så att jag kan torka kläder ovanför kaminen. Funkar otroligt bra, men där är väl också en viss risk att något plagg skulle kunna falla ner olyckligt. Man får väga risk - reward ;)
Att torka kläder som du beskriver är ingen bra lösning även om det torkar bra. Som brandman har jag varit på en brand där man torkat kläder på en fristående torkställning framför en kamin med glasluckor. Detta slutade med en kraftigt rökskadad nedervåningen, branden slocknade nästan helt själv pga syrebrist. Avstånd till brännbart framför en kamin med glaslucka oftast 1met. Samma gäller ovanför en gjutjärnskamin. Sådana bränder brukar sluta med straffansvar.

N Nissegandhi skrev:
Att torka kläder som du beskriver är ingen bra lösning även om det torkar bra.
Jag vet, därför jag skrev att jag syndade lite. Sen ser jag till att de sitter säkert på plats, men jag inser ju att en olycka kan hända även om risken att de hamnar på kaminen är rätt liten. Men risken med att ta bilen till något mindre viktigt ärende på isiga vägar är nog mycket större. Och den risken tar folk ofta utan att tveka eller att någon tycker de är korkade. Är värt en hel del att genomblöta arbetshandskar är torra och varma när man ska ut igen om ett tag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.