Liteavvarje, jag tror inte att jag är "känd" för att ha någon önskan att "samla poäng" hos andra deltagare, kanske lite tvärt om. Och min uppfattning om "äldre" grundar jag på det faktum att jag tillhör just den delen av befolkningen och har i hela mitt liv umgåtts med dom. Först var det mentorer för att sedan bli kollegor. Och att allt inte är guld vet jag allt för väl, men att kasta skit utan att ha väldigt torrt på fötterna triggar mig nästan alltid.
I stället för att diskutera mig tror jag att alla skulle tycka att det vore bättre att man i tråden håller sig till ursprungsfrågan.
I stället för att diskutera mig tror jag att alla skulle tycka att det vore bättre att man i tråden håller sig till ursprungsfrågan.
Det är underbart att tycka att torix är det ända rätta... Något som är svårt att koppla rätt i. Undra hur många bränder har orsakats av dåligt kopplade torix jämte wago?
Med tanke på att wago är bra mycket lättare att koppla med och få det rätt...
Med tanke på att wago är bra mycket lättare att koppla med och få det rätt...
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det är en intressant fråga TS har... som amatör använder jag uteslutande Wago eller annan toppklämma av det lite "modernare" slaget och för mig är det jättebra att ngn lyfter frågan... sen kanske man kunde önska att tonen kunde vara lite trevligare generellt på elforumet?
Bizline har flertalet intressanta klämmor som inte är en wago...
Bizline har flertalet intressanta klämmor som inte är en wago...
Jag försvarar inte det ena eller det andra , bra konstaterar fakta vad jag sett , sedan det där med torix eller annan kopplingsklämma , även dom kan misslyckas med , det är upp till var och en att använda det som dom tycker är bäst för deras egen del
För er som kan dessa WAGO utan och innan, vilka ska man undvika och vilka är OK?
Elektrikern verkar använt 773 i olika varianter rätt friskt.
Jag har några provisoriska kopplingar med 222 där det fortfarande är kvar gammal kabel (enkelledare eller flerledare från stenåldern).
Elektrikern verkar använt 773 i olika varianter rätt friskt.
Jag har några provisoriska kopplingar med 222 där det fortfarande är kvar gammal kabel (enkelledare eller flerledare från stenåldern).
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Alla wago är bra till rätt ledare använder 773 till allt utom rk och biledare då blir det 221/222 eller om det är tillfälligt då blir det 221/222 om dom finns i närheten ett skruvförband är ok om man orkar att efterdra dom med tillräckliga intervall torix är uteslutet då jag inte behärskar dom helt enkelt
Det här är en väldigt vanlig missuppfattning och visar på en närmast total oförståelse för hur vetenskapliga tester fungerar. Att dessutom tro att firman inte följer upp en produkt som funnits på marknaden i många år är.... märkligt. Du ser ju själv att din erfarenhet skiljer sig kraftigt från andras. Dessutom uttrycker du själv en extrem bias i och med att du inte använder produkten.L Liteavvarje skrev:
Du med din erfarenhet kan inte komma i närheten av ett väldesignat test. Ja, erfarenhet är en stor del i att designa testet rätt, men sen är det statistik och upprepad testning som är svaret. Att definiera önskade parametrar för en kopplingsklämma torde inte vara särskilt svårt. Att sedan få till metallen i fjädern osv är något annat, men det kan man testa sig fram till. Vetenskapligt. Man kan också upprepa testningen under kontrollerade former med olika parametrar och faktiskt lita på resultatet, istället för att undra om det var slumpen.
Utan säga bu eller bä om dit inlägg , så säger du att du inte elektriker , utan grundar dig på mycket annat och ingen erfarenhet av el med mindre än hempul och det är då inte relevant det du pratar om , så att i sanningen som är ska du nog inte gå in och kommentera el-problem , då det mesta handlar om erfarenhet vad som vara fel och brister i dessa anläggningar av saklighet
Nej, jag är inte elektriker, men jag är hyfsad på t.ex. vetenskapsteori och matte. Jag har även en grundläggande förståelse för riskanalys. Om du läser det jag har skrivit så ser du att jag i huvudsak uttalar mig om vad andra har sagt och inte lägger in särskilt mycket av någon obefintlig egen erfarenhet i det (mer än att jag kommenterade att man vanligen inte hänger saker i wago).L Liteavvarje skrev:Utan säga bu eller bä om dit inlägg , så säger du att du inte elektriker , utan grundar dig på mycket annat och ingen erfarenhet av el med mindre än hempul och det är då inte relevant det du pratar om , så att i sanningen som är ska du nog inte gå in och kommentera el-problem , då det mesta handlar om erfarenhet vad som vara fel och brister i dessa anläggningar av saklighet
Baserat på ovanstående anser jag att jag definitivt har något att tillföra diskussionen och kan absolut kommentera det andra säger. Speciellt när man påstår sådana dumheter som du gör ang erfarenhet vs vetenskaplig studie. Din ståndpunkt är dock mycket typisk för en praktiker som lärt sig sitt yrke genom att titta på hur andra gör. Med detta vill jag inte på något sätt nedvärdera praktiker, men jag vill påstå att en del praktiker saknar insikt i att de inte vet vissa saker.
Till sist, snälla snälla, läs igenom det du skriver innan du postar. Det är knappt läsbart och fullt av syftningsfel (tror jag, det är svårt att veta). Ta inte detta som någon härskarteknik eller liknande utan som en kommentar att det kan vara svårt för andra att förstå vad du menar.
Vetenskap som du är en hejare på , är långt ifrån praktik , och det som man osökt kan förundra sig över , är hur en teoretiker med dina kunskaper i vetenskapligt framförande om något , kan utsäga sig veta bättre än en som har praktisk erfarenhet i ett yrke genom lång och trogen tjänst och inte genom att TITTA på andra hur dom utför sitt arbete , för att senare utföra det . Det är klart du har inte tittat , du har bara läst , det är inte praktik i med händerna utfört arbete och inlärning
Jag har ingen statistik på brända kopplingar.Men visst figurerar det ofta bilder på brända Wagon i vissa facktidningar. Några bilder på brända torix, kan jag inte påminna mig att jag sett. Skall forska efter dem!S schmakita skrev:
Jag läste nyligen ett uttalande av Michael Steen.Han är brandutredare och besikningsingenjör, med lång erfarenhet av elbränder. Han menade att klämkopplingar inte är det bästa alternativet.
Ett tydligt misstroende, troligtvis baserat på erfarenhet.
Jag har sett ett par dosor fyllda med svetsstänk och värmeskadade ledare från torix-kopplingar och skruvanslutningar som misslyckats i kontor och privatbostäder.
Jag vet sett en misslyckad anslutning med wago, där ledaren (EK) helt hade trillat ur. Märket efter kontakttungan visade att den aldrig hade varit intryckt mer än ca 0.5mm. Rent handhavandefel och avsaknad av visuell kontroll efteråt av elektrikern.
Jag vet sett en misslyckad anslutning med wago, där ledaren (EK) helt hade trillat ur. Märket efter kontakttungan visade att den aldrig hade varit intryckt mer än ca 0.5mm. Rent handhavandefel och avsaknad av visuell kontroll efteråt av elektrikern.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Jag (som inte är elektriker) har varit med om brända skruvkopplingar vid några tillfällen, men jag har aldrig sett en bränd torix. Däremot har jag sett några dåliga torixkopplingar där ledare varit lösa eller tom. ramlat ur helt. Dåliga wago, eller andra misslyckade klämkopplingar har jag inte sett.
Det jag tycker kan vara tveksamt är att ex. ett uttag med snabbkoppling inte har någon onspektionsmöjlighet. Det går inte att se om ledaren är ordentligt intryckt.
Det jag tycker kan vara tveksamt är att ex. ett uttag med snabbkoppling inte har någon onspektionsmöjlighet. Det går inte att se om ledaren är ordentligt intryckt.