Kanske ska handla nåt till bilen samtidigt? Men de är som sagt inte tillåtna om de bara klarar EK så detta kan nog Biltema åka på vid brand eller är det meningen att Hempularen ska kunna skillnaden?E elmont skrev:
Nej, har de bara märkt upp ordentligt, skickat svensk instruktion till exempel eller med tydliga bilder så har de nog torrt om fötterna. Borde ändå ligga i Biltemas intresse om detta leder till fel i någon större omfattning.E elmont skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
S Slugge skrev:
När det gäller att koppla el hemma så är grunden att man ska ha tillräcklig kunskap och inom ramarna "för vad man får göra". I begreppet kunskap ingår att köpa och välja godkänt material för det som ska installeras/kopplas. Så hempular du med egenköpt elmaterial så hamnar mycket på ditt ansvar, speciellt inom områden som definieras som behörighetskrävande.S Slugge skrev:
Argumentet att köpa elmaterial på t.ex. Biltema bara för att man ska köpa bildelar samtidigt låter för mig märkligt, även dumdristigt, och sedan undra över dess kvalite, samt om huset kanske ska brinna ned pga det
Blanda inte in biltema i den här diskussionen...
Deras elprylar undviks helst. Men jag tror inte att deras kopplingsprylar är farligare än andra, men brukar generellt vara jobbigare att använda
Hmmm tack vare den här tråden måste jag köpa några klämmor
Hmmm tack vare den här tråden måste jag köpa några klämmor
Jag tänkte också köpa några klämmor. Funderade på Hellermanns HelaCon. Har du eller någon annan erfarenhet av dessa?O Odjuret skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, det är likvärdiga Wago 773 
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Personligen föredrar jag 773 känns som dom tar lite mindre plats i dosan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nu har jag själv råkat ut för min första brända toppklämma, efter flera år med att monterat sådana nästan dagligen, ja åtminstone typ veckligen.
Och det var åt mig själv i mitt eget garage.
Den gav upp när en kompis var förbi och fick ladda elbilen sin.
Jag lade detta först i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/braend-wago.402825/
men sen insåg jag att det här är nog "den stora brända-wago-tråden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/braend-wago.402825/
men sen insåg jag att det här är nog "den stora brända-wago-tråden".
Är det där verkligen en wago? De enda jag hittar i deras sortiment med gröna spakar är deras miljövänliga av återvunnen plast. Och de ser ju ut som de orangea i övrigt.Mikael_L skrev:
Nu har jag själv råkat ut för min första brända toppklämma, efter flera år med att monterat sådana nästan dagligen, ja åtminstone typ veckligen.
[bild]
[bild]
[länk]
men sen insåg jag att det här är nog "den stora brända-wago-tråden".![]()