Finns det så många hem där kortslutningsströmmen är 1kA? Är det en realistisk ström? Hur snabbt löser huvudsäkringen (om den löser snabbare än dvärgen, vilket den troligen gör) vid den felströmmen? Jag har svårt att tro att det skulle ta en halv sekund. Vid en snabb googling hittar jag ett nomogram som säger snarare 10ms vid den kortslutningsströmmen och runt 50 ms med en mer normal kortslutningsström på 300A.
Om vi då tänker oss att vi har din kortslutningsström på 1kA och spänningsfall på 0,9V så att det utvecklas 900W vid felstället kan man räkna på avgiven energi. Eftersom energi = effekt * tid så får vi 900 * 0,01 = 9 J. Det räcker för att värma ett gram vatten två grader. Ja, energin avges på en liten yta, betydligt mindre än 2g vatten, så visst kan skador uppstå. Men det är långt ifrån 900W i 0,5 sek som du skrev.
Om vi då tänker oss att vi har din kortslutningsström på 1kA och spänningsfall på 0,9V så att det utvecklas 900W vid felstället kan man räkna på avgiven energi. Eftersom energi = effekt * tid så får vi 900 * 0,01 = 9 J. Det räcker för att värma ett gram vatten två grader. Ja, energin avges på en liten yta, betydligt mindre än 2g vatten, så visst kan skador uppstå. Men det är långt ifrån 900W i 0,5 sek som du skrev.
Du har rätt.Jag bara rättade ett exempel som Hempularen skrev. Han gjorde en felräkning på hur mycket effekt som 1000 A skulle påverka en koppling.tommib skrev:
Finns det så många hem där kortslutningsströmmen är 1kA? Är det en realistisk ström? Hur snabbt löser huvudsäkringen (om den löser snabbare än dvärgen, vilket den troligen gör) vid den felströmmen? Jag har svårt att tro att det skulle ta en halv sekund. Vid en snabb googling hittar jag ett nomogram som säger snarare 10ms vid den kortslutningsströmmen och runt 50 ms med en mer normal kortslutningsström på 300A.
Jag vet att 1kA är en orealistisk siffra. Läs gärna vad Hempularen skrev, så slipper du missförstå. Hans exempel var nog en "aning" överdrivet.
Först undrar jag vad du vill komma fram till i ditt test med wago´n? Vad har du för alternativ till Wagon om denna nu är så dålig? Ditt test får mig att ställa några frågor, du anser att ditt test är korrekt utfört och du gör en bedömning efter detta, helt okej. Men vad har du egentligen kommit fram till? Om jag hänger i en skruv kommer den tillslut att lossna, men inte är skruven dålig för det. Jag utsatte skruven för en högre kraft en den var godkänd för. Det test du gjort, tappar på en viktig punkt. Det skall inte vara någon dragande kraft i en wago. Den ska sitta i en kopplingsdosa och skall inte dras i överhuvud taget. Nu vet jag inte riktigt vilken kraft den är godkänd för men inte hur mycket som helst... Har den tanken slagit dig? Att du kanske använde en högre kraft en den var godkänd för?M Mubbe skrev:Nu får du räkna om.Spänningsfallet i ditt exempel blir ca: 0.9 V. Tar man det gånger 1000A , blir det 900W.
Nej jag tror inte att det börjar brinna en Wago vid en normal kortslutning. Men den halva sekund det tar för en säkring att lösa, kan skada Wagon. Vid en normal belastning kan då kopplingen brinna.
Sen funderar jag på diskussionen om kortslutningsströmmar, vad har det med ditt test att göra? en kortslutningsström för inte kabeln att flyga bara bli väldigt varm. Men det är därför vi har säkringar som förhoppningsvis bryter strömmen. Annars har vi ett problem bra mycket värre än dina wago test.
Läs det hempularen skrev igen, för det var väldigt intressant ang, värmeutveckling och strömmar. Naturligtvis är det som du säger, ingen bortförklaring för att inte göra ordentliga kopplingar, där är vi nog alla överens. Jag tolkade inte hempularens inlägg som att man inte behövde göra ordentliga kopplingar.
Så med andra ord, vilken kopplingsklämma föredrar du?
Nu har jag gjort ett lika ovetenskapligt snabb test... en wago 222 vart det som jag testade...
Mitt testobjekt var en 0,75mm kabel RK. Snabbt inser man vad personligt ett sådant här test blir. Jag tyckte jag fick ta i en hel del för att de skulle lossna. Även om jag skalade kabeln alldeles för dåligt så vart det ungefär samma resultat. För att test som detta egentligen ska ha något värde så måste man kunna mäta kraften som krävs. Annars blir det väldigt svårt att dra några slutsatser. Jag är inte jättestark i fingrarna, någon som är lite starkare än mig skulle säkert få ett annat resultat.
De slutsatser jag drog av mitt totalt ovetenskapliga snabbtest var att jag är fortfarande övertygad om att wago är väldigt bra. Det krävdes en del kraft för att dra ut det hela kalaset.
Sedan det viktigaste, alla är olika starka i fingrarna och alla tycker vi olika hur mycket kraft man ska behöva använda.
Sen så inser jag att man nog inte ska hänga nånting tungt i wagon....
Mitt testobjekt var en 0,75mm kabel RK. Snabbt inser man vad personligt ett sådant här test blir. Jag tyckte jag fick ta i en hel del för att de skulle lossna. Även om jag skalade kabeln alldeles för dåligt så vart det ungefär samma resultat. För att test som detta egentligen ska ha något värde så måste man kunna mäta kraften som krävs. Annars blir det väldigt svårt att dra några slutsatser. Jag är inte jättestark i fingrarna, någon som är lite starkare än mig skulle säkert få ett annat resultat.
De slutsatser jag drog av mitt totalt ovetenskapliga snabbtest var att jag är fortfarande övertygad om att wago är väldigt bra. Det krävdes en del kraft för att dra ut det hela kalaset.
Sedan det viktigaste, alla är olika starka i fingrarna och alla tycker vi olika hur mycket kraft man ska behöva använda.
Sen så inser jag att man nog inte ska hänga nånting tungt i wagon....
Anliggningsytan borde vara större för en flertrådig ledare gentemot en solid ledare, så den bör klara sig bättre, om man inte klantar sig vill säga.MultiManOriginal skrev:
Jag har vid något försök att undvika en dragande effekt. Likväl lossnar flera kardeler, i några fall upptill fem stycken.O Odjuret skrev:Först undrar jag vad du vill komma fram till i ditt test med wago´n? Vad har du för alternativ till Wagon om denna nu är så dålig? Ditt test får mig att ställa några frågor, du anser att ditt test är korrekt utfört och du gör en bedömning efter detta, helt okej. Men vad har du egentligen kommit fram till? Om jag hänger i en skruv kommer den tillslut att lossna, men inte är skruven dålig för det. Jag utsatte skruven för en högre kraft en den var godkänd för. Det test du gjort, tappar på en viktig punkt. Det skall inte vara någon dragande kraft i en wago. Den ska sitta i en kopplingsdosa och skall inte dras i överhuvud taget. Nu vet jag inte riktigt vilken kraft den är godkänd för men inte hur mycket som helst... Har den tanken slagit dig? Att du kanske använde en högre kraft en den var godkänd för?
Sen funderar jag på diskussionen om kortslutningsströmmar, vad har det med ditt test att göra? en kortslutningsström för inte kabeln att flyga bara bli väldigt varm. Men det är därför vi har säkringar som förhoppningsvis bryter strömmen. Annars har vi ett problem bra mycket värre än dina wago test.
Läs det hempularen skrev igen, för det var väldigt intressant ang, värmeutveckling och strömmar. Naturligtvis är det som du säger, ingen bortförklaring för att inte göra ordentliga kopplingar, där är vi nog alla överens. Jag tolkade inte hempularens inlägg som att man inte behövde göra ordentliga kopplingar.
Så med andra ord, vilken kopplingsklämma föredrar du?
Även om en Diazed säkring är på 10A kan kortslutningsströmmen bli upp till 80 A. Detta för att säkringen ska lösa inom föreskriven tid (0.4sek).Detta är inget skäl för att kopplingen ska brinna. Men har man då en dålig koppling ,kan den försämras ytterligare.
Själv använder jag Wago när det gäller EK. Sedan återgår jag till Torix, när det gäller FK.
Jag läste vad hempularen skrev. Nu läste jag det igen, noga. Slutsatsen kvarstår att det är dålig kontakt som är problemet, inte hög resistens på en enstaka punkt. Om wagon så bara har klämt en kardel så kommer det bli värmeutveckling ja, men den blir väldigt liten och koncentrerad inne i wagon. Ett mycket större problem är om man har en glappkontakt där det kan bli ljusbågar och gnistbildning som ger upphov till sotning mm.M Mubbe skrev:
Wagon löser problemet med dålig kontakt genom att se till att du alltid har bra kontakt, även om kardelerna går att dra ur. Det felfallet med dragande kraft är inte relevant där man använder Wago. Således löser den ett faktiskt problem väldigt bra. Sett till målgruppen för forumet skulle jag tycka att det är oansvarigt att föreslå någon annan metod (som då skulle vara torix, om vi inte vill ha sockerbitar eller knutar i dosorna) som är betydligt sämre.
Bara en fundering om TS brända Wago's: Behöver ju varken bero på dåligt kontakttryck eller felaktig mekanisk montering. Kan ju också ha kommit fukt i kopplingen som orsakat oxidering eller att kopplingen varit utsatt för stark värme, t.ex. ovanför en lampa, där värmen orsakat oxidering.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Wagon brinner inte av kortslutningsströmmen eller av att strömmen bara går i en kardel törs jag nästan säga. Kortslutningsströmmen är begränsad i tid vilket gör att energin blir för liten.
Om normal ström går i en kardel blir det inte heller tillräckligt varmt.
Däremot om kontaktresistansen är hög i anläggning, tex av oxidation eller smuts, blir det varmgång om en lite större förbrukare är på en längre tid. Ett fåtal W under lång tid utan termisk avledning blir efter en stund riktigt varmt. Resistansen kan ju också vara hög pga dåligt tryck, tex om bara en kardel är instoppad ordentligt.
Om normal ström går i en kardel blir det inte heller tillräckligt varmt.
Däremot om kontaktresistansen är hög i anläggning, tex av oxidation eller smuts, blir det varmgång om en lite större förbrukare är på en längre tid. Ett fåtal W under lång tid utan termisk avledning blir efter en stund riktigt varmt. Resistansen kan ju också vara hög pga dåligt tryck, tex om bara en kardel är instoppad ordentligt.
Att få en bra kontakt med torix är inte lätt. Där gäller det verkligen vet vad man gör...
Men intressant att du föredrar torix. Har du gjort ditt dragtest med torix. Gör du fel med en torix så kan du väldigt lätt dra ut kablarna.
Men intressant att du föredrar torix. Har du gjort ditt dragtest med torix. Gör du fel med en torix så kan du väldigt lätt dra ut kablarna.
När projektledaren beställer färdigdragen ek I slang för att dom var lite billigare just dåE elmont skrev:
Ang artikeln om wago I ellinstallstören så rekommenderade dom väl ek till 773 men att fk var godkänd men ek var bättre
Jag har lång vana av torix, och vet hur man gör.Jag har försökt med en dragtest, men anser att det är svårt. Eftersom kardelerna är hårt virade om varandra, så gör själva virningen att kardelerna sitter fast.Man kan inte heller snurra upp tvinningen, och göra en dragtest.För toppklämman bygger ju mycket på att tvinningen gör den mesta kontaktytan.O Odjuret skrev:
Intressant tråd. Ni skriver att oxidation och därmed högre resistans kan vara farligt, vilket verkar logiskt, frågan är då... Finns någon tillämpning av Wago (eller liknande) där man kan anta att den utsätts för något som leder till detta (tex använd i en kopplingsdosa på fasaden för att koppla FK som kommer ur fasaden till en EKK i tex en utomhusbelysning, om man nu kopplar så, jag är ju inte elektriker men det borde inte vara omöjligt då det känns som ett vanligt problem som löses med komponenter som man har på hyllan hemma)