Jag vet inte vad samhället i normala fall värderar ett människoliv till, men det är ingen miljard, det kan jag lova dig.

Hansuno Hansuno skrev:
Instämmer helt. Fullständigt oacceptabelt. Byggnadsnämnden måste ta sitt ansvar för att de godkänt byggandet. De har nu en människas liv på sitt samvete! Tur att skiten brann ner! Märkligt att man i media förfasar sig över den ekonomiska sidan utan att nämna vilken ännu större katastrof i människoliv som nu undveks. Det är nu angeläget att en kartläggning görs över liknande anläggningar i Sverige och att de måste stängas!
Tror att det inte finns en liknade anläggning i Sverige som inte är kontrollerad årligen.

A ajn82 skrev:
Jag vet inte vad samhället i normala fall värderar ett människoliv till, men det är ingen miljard, det kan jag lova dig.
Trafikverket värderar det till 40Mkr.

D Daniel 109 skrev:
Trafikverket värderar det till 40Mkr.
Tror vårdens siffra också ligger däromkring

Jag uppfattar att den ligger lägre. Men jag hittar ingen uttalad siffra där.

Det skulle vara intressant om den typen av beräkningar görs för arbetsmiljöregler. Jag skulle tro att en hel del regleringar medför klart högre kostnader än så.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att en städerska stulit ett tåg blev en världsnyhet, men den stämde inte – det hela var en olycka. Den tekniska utredningen visade på flera allvarliga säkerhetsbrister kring tåget och uppställningsplatsen.

Det enda städaren gjort var att stänga tågdörren, den var i sin tur kopplad så att motorn drog igång. Eftersom tågets bromsar inte var i och spårets bromsanläggning var ur funktion så kunde tåget rulla ut på Saltsjöbanan.

Städerskan hade inte en chans att stoppa tåget och valde till slut att ta skydd i ett säte utanför förarhytten. Där påträffades hon svårt skadad av räddningspersonal efter kraschen.

Nu får tågbolaget Arriva böta 500.000 kronor för olyckan och städerskan får 20.000 kronor i skadestånd.
[länk]
D Dilato skrev:
Att en städerska stulit ett tåg blev en världsnyhet, men den stämde inte – det hela var en olycka. Den tekniska utredningen visade på flera allvarliga säkerhetsbrister kring tåget och uppställningsplatsen.

Det enda städaren gjort var att stänga tågdörren, den var i sin tur kopplad så att motorn drog igång. Eftersom tågets bromsar inte var i och spårets bromsanläggning var ur funktion så kunde tåget rulla ut på Saltsjöbanan.

Städerskan hade inte en chans att stoppa tåget och valde till slut att ta skydd i ett säte utanför förarhytten. Där påträffades hon svårt skadad av räddningspersonal efter kraschen.

Nu får tågbolaget Arriva böta 500.000 kronor för olyckan och städerskan får 20.000 kronor i skadestånd.
[länk]
Strömmen låg på för att inte bromsarna skulle frysa, dörrarna aktiverade nödstopp och då de stängdes... stackars kvinna, snacka om chock, sen skadad, sen anklagad för stöld, av ett tåg! Hon borde fått några miljoner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hade vården lagt 40 miljoner för att förlänga en 80 årings liv ett år? Eller för att rädda en tjugoåring?

Nytt_användarnamn_2024_12
A ajn82 skrev:
Hade vården lagt 40 miljoner för att förlänga en 80 årings liv ett år? Eller för att rädda en tjugoåring?
Alldrig för pensionärer detta landet så låter vi vpranöldre svälta och dö i förtid av sjukdomar istället för att vårda😢

Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Alldrig för pensionärer detta landet så låter vi vpranöldre svälta och dö i förtid av sjukdomar istället för att vårda😢
Ja, tror inte att ett människoliv skulle vara värt 40 msek om man jämför med sjukvårds budgeten

A ajn82 skrev:
Ja, tror inte att ett människoliv skulle vara värt 40 msek om man jämför med sjukvårds budgeten
Inte ens i närheten om vi pratar om dom äldre😢 som byggt upp detta land med sina kroppar och inbetalda skatter..

A ajn82 skrev:
I vårdsamanhang brukar man i stället räkna med hur mycket man förlänger livet. Om man översätter blir 40Mkr/räddat liv i olyckor blir set i krokarna av 2Mkr per år förlängt liv med livskvalité. Så högt värderar vi nog inte sjukvården.

• Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I vårdsamanhang brukar man i stället räkna med hur mycket man förlänger livet. Om man översätter blir 40Mkr/räddat liv i olyckor blir set i krokarna av 2Mkr per år förlängt liv med livskvalité. Så högt värderar vi nog inte sjukvården.
Därför vi har privata sjukförsäkringar nu antagligen, vi värderar våra närmastes liv så högt, men är inte villiga att ha skattenivån för att tillhandahålla det för hela befolkningen

Det är inte en utveckling som jag gillar. Så jag har inte det. Sjukvården måste finnas tillgänglig även för de med mindre ekonomiska resurser.

• Gilla
  • Älska
Willmanh och 6 till
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Inte i Trafikverkets budget heller.

• Gilla
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en utveckling som jag gillar. Så jag har inte det. Sjukvården måste finnas tillgänglig även för de med mindre ekonomiska resurser.
Nej, men vad har man för alternativ om man värderar sina barns hälsa högre än vad sjukvårdsbudgeten gör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.