P paralun skrev:
Jo jag finner det klart intressant hur man kan bränna upp miljardbelopp, 1 000 000 000 SEK.
Och vad som då felar anno 2024.
Vem har eldat upp???
Det är för fasen en hemsk arbetsolycka.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag finner det klart intressant hur man kan bränna upp miljardbelopp, 1 000 000 000 SEK.
Här får du något att bita i
https://www.aftonbladet.se/a/a2WnAE

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här får du något att bita i
[länk]
Jo men nu tror jag inte NCC brände pengarna på gambling 😉

Till saken så måste någonting var helt fel med byggindustrin och deras kvalitetssäkring och i det här fallet då angående heta arbeten. Alla "brandgurus" förefaller ju vara helt ense om att det brustit i fallet med Oceana,

P paralun skrev:

Till saken så måste någonting var helt fel med byggindustrin och deras kvalitetssäkring och i det här fallet då angående heta arbeten. Alla "brandgurus" förefaller ju vara helt ense om att det brustit i fallet med Oceana,
Visst, vi är eniga i att det brustit men om det som brann ner var värt 20000 eller 1 miljard har ju noll relevans, det riktigt tragiska är att en är död och 22 skadade.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

Menar du att NCC bränt pengar med flit?

Vad är det som är fel med byggindustrin?

Det finns rätt många ”brandgurus” i detta land (några även på Byggahus…j och du har alltså information att ALLA delar samma åsikt?

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Visst, vi är eniga i att det brustit men om det som brann ner var värt 20000 eller 1 miljard har ju noll relevans, det riktigt tragiska är att en är död och 22 skadade.
Jovisst är det mycket tragiskt med en död människa som jag tror han levt sitt liv med Liseberg.

Men det har ju egtligen inget att göra med Oceana och hur det bygget styrdes av NCC.

Troligen blir det ett antal hos NCC som får stora problem med sitt cv eventuellt. Oceana så är man bränd för evigt.

Redigerat:
P paralun skrev:
Jovisst är det mycket tragiskt med en död människa som jag tror han levt sitt liv med Liseberg.

Men det har ju egtligen inget att göra med Oceana och hur det bygget styrdes av NCC.

Troligen blir det ett antal hos NCC som får stora problem med sitt cv eventuellt. Oceana så är man bränd för evigt.
På vilket vis menar du att NCC styrt bygget felaktigt ?

Skulle något annat bolag gjort det bättre och vad grundar du det på?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är slutsatser som med hög säkerhet kan dras från publicerade bilder och videor.
Ja om du vet och är en erfaren utredare så klart man kan me annars är det bara spekulationer från amatörerna

G Grindstolpe skrev:
När jag skrev inlägget var det inte samtliga tidningar som hade lagt ut något namn, vilket påstods i det inlägg jag kommenterade.

Din länk är exempelvis uppdaterad för en dryg timme sedan.
Men det står fortfarande att det ”sannolikt är”, vilket innebär att kroppen fortfarande inte är identifierad.
Och när jag skrev originalinlägget där jag skrev att tidningar hade orkat ut vem det var så hade Aftonbladet, Expressen och GP, samt Liseberg, namngivit personen.

Nytt_användarnamn_2024_12
P paralun skrev:
Har du möjligtvis någon källa om att man har eldat upp en miljard?🤓

Nytt_användarnamn_2024_12
P paralun skrev:
Det förekommer olika siffror men hela budgeten ska vara på 2 miljarder.
Minst 1 miljard brann upp.
[länk]
SvD nämner sifrran 1,3 miljarder
[länk]
Betalar inte för någon kan inte se någon av dom nämna att en miljard skulle brunnit upp🤔

P paralun skrev:
Det förekommer olika siffror men hela budgeten ska vara på 2 miljarder.
Minst 1 miljard brann upp.
[länk]
SvD nämner sifrran 1,3 miljarder
[länk]
Hotellet brann inte upp. Det lär skall ha kostat 800 miljoner kronor. Hela budgeten var på 1,2 miljoner för Oceana, sen kan den kostnaden ha dragit iväg så klart. Men sedan var entrebyggnaden helt oskadd (enligt uppgifter i tidningarna). Den lär ha kostat ett par hundra miljoner också.

Badhallen är ju nästan helt förstörd, tornet definitivt helt förstört. Markanläggning slipper man en del, men rivnings kostnader tillkommer. Inte orimligt att det kostar en miljard att återställa det så som det såg ut. Nu tror jag dock att vissa förändringar i designen kommer att göras, exempelvis att badhallen och tornet på något sätt kan separeras i olika brandceller.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?

Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Instämmer helt. Fullständigt oacceptabelt. Byggnadsnämnden måste ta sitt ansvar för att de godkänt byggandet. De har nu en människas liv på sitt samvete! Tur att skiten brann ner! Märkligt att man i media förfasar sig över den ekonomiska sidan utan att nämna vilken ännu större katastrof i människoliv som nu undveks. Det är nu angeläget att en kartläggning görs över liknande anläggningar i Sverige och att de måste stängas!

• Haha
Grindstolpe
  • Laddar…
Herreminje vilka övertoner det tas till här, lugn och fin nu!

• Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.