92 061 läst ·
730 svar
92k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Jo men nu tror jag inte NCC brände pengarna på gambling 😉D Dilato skrev:
Till saken så måste någonting var helt fel med byggindustrin och deras kvalitetssäkring och i det här fallet då angående heta arbeten. Alla "brandgurus" förefaller ju vara helt ense om att det brustit i fallet med Oceana,
Visst, vi är eniga i att det brustit men om det som brann ner var värt 20000 eller 1 miljard har ju noll relevans, det riktigt tragiska är att en är död och 22 skadade.P paralun skrev:
Menar du att NCC bränt pengar med flit?P paralun skrev:
Vad är det som är fel med byggindustrin?
Det finns rätt många ”brandgurus” i detta land (några även på Byggahus…j och du har alltså information att ALLA delar samma åsikt?
Jovisst är det mycket tragiskt med en död människa som jag tror han levt sitt liv med Liseberg.D Dilato skrev:
Men det har ju egtligen inget att göra med Oceana och hur det bygget styrdes av NCC.
Troligen blir det ett antal hos NCC som får stora problem med sitt cv eventuellt. Oceana så är man bränd för evigt.
Redigerat:
På vilket vis menar du att NCC styrt bygget felaktigt ?P paralun skrev:
Skulle något annat bolag gjort det bättre och vad grundar du det på?
Och när jag skrev originalinlägget där jag skrev att tidningar hade orkat ut vem det var så hade Aftonbladet, Expressen och GP, samt Liseberg, namngivit personen.G Grindstolpe skrev:
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Det förekommer olika siffror men hela budgeten ska vara på 2 miljarder.Snoppenpåtoppen skrev:
Minst 1 miljard brann upp.
https://www.dn.se/sverige/eldharjade-vattenparken-oceana-ska-bli-europas-storsta/
SvD nämner sifrran 1,3 miljarder
https://www.svd.se/a/KnoQje/oceana-i-goteborg-har-brunnit-har-kostat-1-3-miljarder
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Hotellet brann inte upp. Det lär skall ha kostat 800 miljoner kronor. Hela budgeten var på 1,2 miljoner för Oceana, sen kan den kostnaden ha dragit iväg så klart. Men sedan var entrebyggnaden helt oskadd (enligt uppgifter i tidningarna). Den lär ha kostat ett par hundra miljoner också.P paralun skrev:
Badhallen är ju nästan helt förstörd, tornet definitivt helt förstört. Markanläggning slipper man en del, men rivnings kostnader tillkommer. Inte orimligt att det kostar en miljard att återställa det så som det såg ut. Nu tror jag dock att vissa förändringar i designen kommer att göras, exempelvis att badhallen och tornet på något sätt kan separeras i olika brandceller.
Instämmer helt. Fullständigt oacceptabelt. Byggnadsnämnden måste ta sitt ansvar för att de godkänt byggandet. De har nu en människas liv på sitt samvete! Tur att skiten brann ner! Märkligt att man i media förfasar sig över den ekonomiska sidan utan att nämna vilken ännu större katastrof i människoliv som nu undveks. Det är nu angeläget att en kartläggning görs över liknande anläggningar i Sverige och att de måste stängas!pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?
Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Herreminje vilka övertoner det tas till här, lugn och fin nu!