92 057 läst ·
730 svar
92k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Ok, angående SEK men kollade på min valutaomvandlare. Sorry!tensiden skrev:
Först, Svensk Krona förkortas SEK. Inget annat.
Sedan, det är inte alls säkert att värdet som gick upp i rök är en miljard. Mycket av projektpengarna har ju varit sådant som antingen klarat sig eller går att återanvända om man bygger upp igen som ritningar, planering etc. Lite krasst skulle man kunna se det som att man efter sanering och städ kan beställa allt material och entreprenad igen, undvika att göra alla misstag man gjorde första gången, och komma in väl under estimatet.
Hursomhelst så handlar det då om mer än ett miljardbelopp och i det här fallet så tror inte jag att det finns något större restvärde. Stålkonstruktionerna är utsatt för hög värme och ingen kan räkna hem en hållfasthet och sedan är allt utsatt för en förödande korrosiv hinna av brandföroreningar.
Troilgen handlar det om att att riva allting och börja om från nytt.
Redigerat:
Även här har du säkerligen helt fel. Det finns stora värden som är oskadda.
Om jag ska gissa så river man byggnaden över basängen och tornet för för att bygga upp dem igen. Basäng, teknikutrymmen och övriga lokaler tror jag inte att behöver göras mycket med. Värme och rök har främst hamnat i taken på dessa lokaler.
Har varit med om att sanera en mekanisk verkstad där en gnistmaskin brannP paralun skrev:
Allt blev rökfyllt i hela byggnaden av brända elkablar.
Plast som brinner lägger sig som en fet hinna över allt.
Inga större problem att sanera allt, inget konstigt bara tidsödande skit jobb.
Låt oss anta att 10
Låt oss anta att 10% av värdet fanns där, det blir fort pengar detP paralun skrev:
De har sagt att kaféer och omklädningsrum är oskadda. Det är säkerligen märkbara värden även i dessa lokaler.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
GT/Expressen har publicerat namn & bild på honom. Liseberg gick ut med ett pressmeddelande på uppdrag av familjen där det står vad han heter.G Grindstolpe skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/byggledaren-patrik-gillholm--dod-i-branden-pa-liseberg/
När jag skrev inlägget var det inte samtliga tidningar som hade lagt ut något namn, vilket påstods i det inlägg jag kommenterade.M Mikael Broberg skrev:
Din länk är exempelvis uppdaterad för en dryg timme sedan.
Men det står fortfarande att det ”sannolikt är”, vilket innebär att kroppen fortfarande inte är identifierad.