92 878 läst ·
730 svar
93k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Jag har inte trott eller sagt något om den initiala explosionen, men det skedde flera och någon av dom följande kan ha varit en tubexplosion som Jan Wisen berättade om..Workingclasshero skrev:
Gasolen eller svetsaggregatet tände i så fall på det brännbara.
Gassvets/Acetylen är det inte då det är en tung gas.
Fylla badhuset med en gasolflaska är omöjligt, den rymmer inte så mycket.
Så dessa saker ligger inte närmast till hands.
Kollar man på filmerna så ser man att det är brandgaser, men skitsamma, det är inte viktigt att veta bäst när folk har omkommit........
/W
Den explosionsartad branden med kraftfull skorstenseffekt tyder på feltänk i det jag nämner Ha ingen övertro på att en byggare ser det om det inte är en totalentreprenad där projektering ansvaret ingår. Omständigheterna tyder på en miss i brandriskbedömningn som absolut kräver en avancerad dator simulering.Starten av branden med plåtslagare i huset låter som gnistor vid skärning och lättantändliga material.pacman42 skrev:
Nu verkar det vara svetsning av plast i rutschkanan som det handlade om enligt flera uppgifter.B Ben39 skrev:Den explosionsartad branden med kraftfull skorstenseffekt tyder på feltänk i det jag nämner Ha ingen övertro på att en byggare ser det om det inte är en totalentreprenad där projektering ansvaret ingår. Omständigheterna tyder på en miss i brandriskbedömningn som absolut kräver en avancerad dator simulering.Starten av branden med plåtslagare i huset låter som gnistor vid skärning och lättantändliga material.
Här är en hyfsat balanserad artikel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/experternas-teori-sa-startade-branden-i-oceana-pa-liseberg
Det är höst sannolikt inget totalt feltänk i konstruktionen. Alla ni alarmister kan tagga ner lite.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/experternas-teori-sa-startade-branden-i-oceana-pa-liseberg
Det är höst sannolikt inget totalt feltänk i konstruktionen. Alla ni alarmister kan tagga ner lite.
Jo, det är nog många som ställer sig samma fråga nu.pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?
Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Medlem
· Jönköpings län
· 7 inlägg
Det lär nog dröja innan det står en ny anläggning klar. Finns mycket som måste utvärderas föst innan man bygger en ny plasthall. Hur skall man locka barnfamiljerna till den nya hallen. Kommer nog krävas mycket säkerhetsredovisningpacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?
Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Den här anläggningen är säkerligen inte farligare än andra liknande anläggningar bara den blir färdig. Lämpligen bygger man efter de underlag som redan finns när man bygger upp det igen.
Tittade så gott jag kunde när jag var i lokala simhallen idag (med äventyrsbad). Såg inte skymten av sprinklers, bara rökdetektorer. Så nä, gemene man har nog glatt gått och badat i många år i liknande anläggningar med liknande brandskydd. Med skillnaden att det i det här fallet var i byggskedet och därmed inte fullt fungerande.D Daniel 109 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
JagL Lacke67 skrev:
Förhoppningsfuiit inte men säker kan man inte vara.Kanhända byggaren varit oförsiktig och inte riskbedömt korrekt i slutskedet av jobbet? Brandcellsindelningen blir ju ofta satt ur spel under byggtiden då måste farliga jobb detaljstyras om man ska eliminera brandrisken.Kanhända mer troligt scenario i ett jäktigt slutskede.D Daniel 109 skrev:
Det är skorstenseffekten med det explosionsartad förloppet som är alarmerande att allt inte stod rätt till brandskyddsmässigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Gällande Heta arbeten (vad säger ni som är experter på det?):
Har/borde man ha haft brandvakt (med släckutrustning) inne i röret vid svetsarbete på utsidan?
Ett scenario skulle ju kunnat vara att en svetsning på utsidan ledde till att det började brinna i plasten även inne i röret som man sen inte kunde släcka på ett skyndsamt sätt.
Har/borde man ha haft brandvakt (med släckutrustning) inne i röret vid svetsarbete på utsidan?
Ett scenario skulle ju kunnat vara att en svetsning på utsidan ledde till att det började brinna i plasten även inne i röret som man sen inte kunde släcka på ett skyndsamt sätt.
Fascinerande vad många experter det finns här och hur paranoida vissa är.
Det är ju värre utsvävningar och tokerier här än på Flashback
Vissa borde verkligen ta sig en valium eller tre
Det är ju värre utsvävningar och tokerier här än på Flashback
Vissa borde verkligen ta sig en valium eller tre
Hem2121: Jag undrar om det är just någon mer än du som är så rädd för en brand i badhuset.