92 051 läst ·
730 svar
92k läst
730 svar
Brand på Liseberg Oceana
Fram till slutbesiktning är det entreprenören som tar risken. Sedan kan ett arbete innehålla delarbeten som lämnas över till beställaren kontinuerligt - och då är det denne som tar risken.A Alexander HB skrev:
Såhär skriver Brandexperten Jan Wisén, som tidigare varit chef för Storstockholms brandförsvar, har tagit del av bilderna och pekar ut en tänkbar förklaring:D Daniel 109 skrev:
”– Eftersom det pågick byggnadsarbete kan det ha varit så att man använt en gasolflaska eller ett svetsaggregat. De kan också explodera om de blir upphettade. Det är de teorier som ligger närmast till hands.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-exploderade-oceana-pa-liseberg-i-goteborg
Men du vet väl bäst när det gäller detta med Daniel sorgligt med människor som tror sig veta och kunna allt och alltid ifrågasätter bransch kunniga…
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
@Rejäl du är ju medvetet missledande!Rejäl skrev:Såhär skriver Brandexperten Jan Wisén, som tidigare varit chef för Storstockholms brandförsvar, har tagit del av bilderna och pekar ut en tänkbar förklaring:
”– Eftersom det pågick byggnadsarbete kan det ha varit så att man använt en gasolflaska eller ett svetsaggregat. De kan också explodera om de blir upphettade. Det är de teorier som ligger närmast till hands.”
[länk]
Men du vet väl bäst när det gäller detta med Daniel sorgligt med människor som tror sig veta och kunna allt och alltid ifrågasätter bransch kunniga…
När jag läser artikeln du länkade till så står det att Jan Widen sade "– Det ser ut som en rökgasexplosion. Det kan inträffa när röken pyr och det kommer in syre så att rökgasen tänder".
Han nämnde senare också att det kan ha funnits gastuber på arbetsplatsen, vilket kan vara sant, men att dessa orsakade explosionen var inte expertens huvudtes
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Absolut inte utan i och med mitt första inlägg handlade om gasflaskor som ifrågasattes av @Daniel 109 och en annan så ville jag förtydliga detta genom att visa att även experter ser detta som en möjlig källa till en del av händelserna..jag har inte sagt något om att inte rökgasexplosion var den initiala händelsen..G Gillar att bygga skrev:@Rejäl du är ju medvetet missledande!
När jag läser artikeln du länkade till så står det att Jan Widen sade "– Det ser ut som en rökgasexplosion. Det kan inträffa när röken pyr och det kommer in syre så att rökgasen tänder".
Han nämnde senare också att det kan ha funnits gastuber på arbetsplatsen, vilket kan vara sant, men att dessa orsakade explosionen var inte expertens huvudtes
Utan jag tycker att det är ytterst anmärkningsvärt hur @Daniel 109 i denna och många andra trådar far omkring och fördömer och rättar andra utan att ha kunskap bakom sina belägg..han kan omöjligt vara bransch kunnig inom alla områden…
Man brukar inte skriva/klippa in allt som en artikel säger utan det får man läsa själv i den bifogade artikeln..
Det skulle inte falla mig in att betala för att läsa det Aftonbladet producerar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
I det här läget så gissar även experterna...........
Det finns torrsprinkler, alltså sprinklersystem som har tryckluft i sprinklerrören ut från sprinklerventilen samt vatten fram till sprinklerventilen.Rejäl skrev: