L Leif i Skåne skrev:
Har kineserna byggt den för i huvudsak USA marknaden kan det vara tums- mått 5/8” = 15,875 mm alltså 0,125 mm mindre.
Jo tänkte direkt på 5/8” Axel...

verkar ärligt lite eländigt att köpa en direkt passande motor över disk.

Hade det varit en 1,5kW standard 3-fas motor så borde axeln varit 24mm.

Skjutmått mäter diameter på en motoraxel nära remskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var mäter man? Den är ju grövre inne i motorn men där remskivan sitter är den 16 mm.

Är den smalare just där du mäter nu? Ser ut som att skjutmåtet smiter in bakom den delen där remskivan ska sitta.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Är den smalare just där du mäter nu? Ser ut som att skjutmåtet smiter in bakom den delen där remskivan ska sitta.
Nä man blir lite lurad av bilden. Den är rak där. På denna bild syns det kanske.

• Skjutmått används för att mäta och verifiera rakhet på komponent med rund form och axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
Är axeln konisk, eller vad menar du att du har ett annat mått på axeln? Mät där remskivan ska sitta eller så mäter du hålet på remskivan.

Sannolikt att den är grövre innanför den svarvade änden.

D Daniel 109 skrev:
Sannolikt att den är grövre innanför den svarvade änden.
Ja du har rätt. Kanske var otydlig. Den är inte konisk utan där remskivan sitter är det 16 mm.

Är du säker på att den är 16mm och inte 15,875mm?

K kest skrev:
Om du vet varvtal och byggmått så borde det gå att borra nya fästhål om de gamla ej passar till en standard flänsmotor. En ny remskiva kostar inte något större om den gamla ej passar.
Kolla i listan och återkom med svar.
[länk]
Ja du är inne på något. Ni har gett mig tillräcklig kunskap så jag kan nog fixa det nu. En standard motor med ny remskivan är ett bra alternativ. Min remskivan är dock bara 65 mm yttre diameter och ca 45 mm inre. Jag har inte sett någon så liten remskiva någonstans. Men jag ska leta mer!

D Daniel 109 skrev:
Är du säker på att den är 16mm och inte 15,875mm?
Ja den är exakt 16 mm.

Bor du bästkusten?
Axel Stark Trollhättan brukar kunna fixa eller hänvisa allt.

K kest skrev:
Bor du bästkusten?
Axel Stark Trollhättan brukar kunna fixa eller hänvisa allt.
Varberg men är i Trollhättan ibland. Har han en firma?

Slå dem en signal de brukar vara hjäpsamma, men du har något liknade hemmave.
https://axelstarck.se/

Skall man ha tag i en skruv. Så fixar de alla konstiga sorter. Det är det de mest kända för!!!

• Gilla
tecco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.