Jag har en hyvel Kity 1637 med 3 fas YD motor 1500W som funkat bara tidigare.... men igår.....

Direkt vid startförsök löser jordfelsbrytaren och säkringarna ut (3 sammankopplade 16A).

Säkringarna i start boxen ….. ,som jag tror är den ”automatiska relästyrda YD-starten”, löser inte ut.

Jag har demonterat motorn och testat med enbart obelastad motor.... då löste jordfelsbrytaren men inte säkringarna.

Jag har kollat att YD-start och motorkopplingen är rena från smuts och damm.

Jag har kopplat från kablarna i motorn och testat att trycka på start…. då löser inget ut.

Kan jag ytterligare förvissa mig om felet sitter i själva motorn?

Jag funderar om det är möjligt att prova att "tjuvkoppla" in mig på Y-start och snabbt testa om motorn går samt att direkt starta obelastad motor på D-koppling…… går detta? Hur kopplar jag detta?

Kan jag, utan att koppla in en annan motor, ytterligare kolla att felet inte sitter i startboxen?

• Elektrisk motor med öppet anslutningshus, multimeter på kartong, kablar, anslutningsterminaler, verktyg, ingen ström indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsutrustning, nödstoppknapp framför maskin, flexibel utsugningsslang, industriell miljö, selektiva fokus, grönt och gult.
    Skapa konto
  • Träbearbetningsutrustning i verkstad, sugslang, spån, strömkablar och verktyg på ett golv.
    Skapa konto
  • Röd maskin med märkplåt: "KITY", tekniska specifikationer för elmotor, 1,5 kW, 2840 rpm, dammig yta.
    Skapa konto
Du har ingen YD-start det är inget för så små motorer. Den är kopplad Y och matas via brun, svart, blå i kabeln på bilden. De andra två är vanligtvis till ett överhettningsskydd inbyggt i lindningarna.

Du har ju redan gjort tester som pekar på fel i motorn. Om du testat koppla direkt på motorn och mot skruvarna där färgerna nämnda tidigare sitter och det löser ut är du i stort klar med felsökningen.

Med instrumentet kan du också testa mäta motstånd mellan blecken i mitten och respektive skruv och sen mot jord från mittpunkten också. Det sista mot jord är osäkert att mäta med ditt instrument pga den låga testspänningen. Även om det är fel där behöver det inte synas på mätningen men är felet rejälare ger det utslag.

• Gilla
OWbygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar GK100!!

Nu tror jag att jag förstår det bättre!

Jag är färgblind så jag refererar till platserna i kopplingsboxen...

6 5 4
mittskena
3 2 1

Så då är reläet i startboxen ett motorskydd som aktiveras via kablarna från punkt 5 & 6?

Jag har mätt.
1 - mitt 4 ohm
2 - mitt 1,4 kilo ohm
3 - mitt 1,9 kilo ohm
Oändlig reststans mellan alla skruvar inkl mittskena och jord.

Är slutsatsen att 1:an är kortsluten mot mitten? ........ d v s att motorn är kass?.

• Elektrisk motor, ansluten kabel, öppet anslutningsskydd, multimeter, oskarp pappersdokumentbakgrund, närbild, teknisk inspektion.
    Skapa konto
  • Inuti elektrisk anslutningslåda, ledningar, terminaler, fingerspets synlig upp t.h.
    Skapa konto
  • Elanslutningsblock med kablar och terminaler i en elektrisk apparat eller panel.
    Skapa konto
DC-resistansen på en motorlindning är i stort sett nära nog kortslutning.
Så mätningen mellan 1 och mitten är väl den enda som skulle anses vara ok.
2 och 3 är att betrakta som avbrott, d.v.s. motorn är körd.

• Gilla
OWbygg och 3 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Jag är nu betydligt klokare på detta.

Det är en Y-kopplad motor.

Är slutsatsen att 2 & 3 är mer eller mindre utan kontakt mot mitten? ........ d v s att motorn är kass… eller vad säger du?.

Är det ekonomiskt försvarbart att låta renovera en sån här motor? Vem gör det?

Jag har sökt efter ersättningsmotor och hittat billigare varianter ca 2 000 kr men som kräver ganska mycket ombyggnad av fäste…. och jag har utomlands hittat en motor som säljs som reservdel för drygt 5 000 kr.

Så har du förslag på lämplig motor tar jag tacksamt emot det.

Nuvarande motor
1500 w IP 54 220/380V
3 fas, jord, 2 poler för överhettningsskydd.
Varvtal 2840 rpm
Axeldiameter 19 mm, Längd 40 mm, låsskruv axel M6, kilspår bredd 6 mm.
Avstånd mellan fästskruvar i fronten 70 mm

• En röd maskindel med axel, bultar och damm, på verkstadsliknande underlag.
    Skapa konto
Kontakta Liljenberg i Hässleholm
0451-38 18 80
så fixar dom problemet.

• Gilla
OWbygg
  • Laddar…
Årtalet 1994(?) och B14* i typbeteckningen tyder på att den borde följa IEC, men man vet ju aldrig.
*Flänsmontage, liten fläns.
CC-avstånden på skruvarna mäts som diameter, inte i kvadrat som du verkar ha gjort(?).

snaggletooth snaggletooth skrev:
Årtalet 1994(?) och B14* i typbeteckningen tyder på att den borde följa IEC, men man vet ju aldrig.
*Flänsmontage, liten fläns.
CC-avstånden på skruvarna mäts som diameter, inte i kvadrat som du verkar ha gjort(?).
Ja, motorn är 1994, Maskinen 1995
Ja, jag mätte "spårvidd"
Kan du förklara mer vad som menas med "B14* i typbeteckningen tyder på att den borde följa IEC"

• Hand som håller en skjutmått mot en maskin, möjligen för mätning, grön metall, teknisk bakgrund.
    Skapa konto
Bxx är IEC-koden för byggsättet.
Det du mäter till ca 70 mm blir 100 mm i diameter vilket stämmer överens med bultcirkeln för en standardmotor i 80-storlek.
(Och storleken brukar vara talet i början på typbeteckningen som i detta fallet med en flänsmotor är diametern på den inre delen av flänsen som sticker ut en liten bit.)

• Gilla
OWbygg
  • Laddar…
O OWbygg skrev:
Tack för ditt svar GK100!!

Nu tror jag att jag förstår det bättre!

Jag är färgblind så jag refererar till platserna i kopplingsboxen...

6 5 4
mittskena
3 2 1

Så då är reläet i startboxen ett motorskydd som aktiveras via kablarna från punkt 5 & 6?

Jag har mätt.
1 - mitt 4 ohm
2 - mitt 1,4 kilo ohm
3 - mitt 1,9 kilo ohm
Oändlig reststans mellan alla skruvar inkl mittskena och jord.

Är slutsatsen att 1:an är kortsluten mot mitten? ........ d v s att motorn är kass?.
Jag har motsvarande motor som var bränd, ny passande med lite högre effekt fixade Karlstad Lindareverkstad för 2500:- + moms.
Kopplingspunkt 5 - 6 är till termistor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.