Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visa vad du hänvisar till.

Låt säga att företaget A skickar en faktura med ett fullgott underlag till inkasso.
Kunden bestrider fakturan med motivationen "Jag vill inte betala"

Var strider det mot god inkassosed att driva den fordran till kronofogden?
Kronofogden kommer att driva in fakturan oavsett om kunden vill det eller ej.
Det vore en onödig kostnad att gå via tingsrätten och därigenom skulle *det* strida mot god inkassosed.

Om kunden istället bestrider fakturan med motivationen att fakturan är felaktig och har ett skäl som anses vara rimligt för kronofogden att beakta ska man inte gå via kronofogden utan istället gå direkt till tingsrätten för att få kravet styrkt.

(Grundprincipen i god inkassosed är att man inte ska skapa onödiga kostnader för geldenären. Att gå via tingsrätten är inte nödvändigtvis rätt väg att gå bara för att någon har bestridit en faktura)
Om fakturan är bestridd måste avsändaren kunna bevisa att skulden är rätt och motparten skall betala. Kronofogden är inte en domstol som dömmer sådana ärenden, om den inte bestrids och kan man gå till kronofogden och om den inte bestrids där heller kan de driva in skulden. En bestridd faktura måste tas upp i domstol om man inte kan komma överens.

L listro skrev:
Om fakturan är bestridd måste avsändaren kunna bevisa att skulden är rätt och motparten skall betala. Kronofogden är inte en domstol som dömmer sådana ärenden, om den inte bestrids och kan man gå till kronofogden och om den inte bestrids där heller kan de driva in skulden. En bestridd faktura måste tas upp i domstol om man inte kan komma överens.
Ja?
Det innebär fortfarande inte att man *inte* får lämna en fordran till kronofogden där den inte har bestridits med ett sakligt skäl.
Tvärt om.
Om geldenären inte har angivit ett sakligt skäl, utan istället sagt "Jag kan inte betala", eller "Jag vill inte betala" så är det din skyldighet att först gå via kronofogden för att minska risken för onödiga kostnader för geldenären.
Om geldenären däremot har inkommit med ett sakligt skäl är det en helt annan fråga och för att minska kostnaden för geldenären ska man då gå direkt till tingsrätten för att inte ta en onödig kostnad via kronofogden.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L listro skrev:
Fel. Det är precis det som finns. Om en bestridd faktura skickas till kronofogden eller inkasso så strider det mot god inkassosed och innebär att man har rätt till skadestånd.
Helt rätt. Dom måste gå direkt till Tingsrätten.

• Gilla
listro
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad betyder det? Var det EN leverans inklusive installation från Telia, eller har du fått ut prylarna och satt upp det själv?

Men i grunden så har du inte beställt något av Techbuddy, de har däremd inte rätt att fakturera dig. Ni har inget avtal, varken skriftligt eller muntligt.

Telia kan möjligen i vissa fall ha rätt att fakturera dig för felavhjälpning. Men det är väl mest i såfall om du har köpt varan över disk. Jämför med att du köper en kaffebryggare på Elgiganten, och lyckas få ut någon för att felsöka hemma hos dig istället för att själv åka in med den till butik. Men även då så måste de informera om att det blir en kostnad, att det inte ingår i garantin, med hembesök.

Men Telia och fakturor, det ligger i samma härad som vilken fakturaskojare som helst (gör inte affärer med Telia).

En kollega för en del år sedan nappade på ett erjudande om "ångerrätt" för mobilt bredband, då när detta var nytt, och även modemen för det kostade en del. Han behövde det tillfälligt efter flytt till nytt hus.

Berättade för oss om detta fina ebjudanden på lunchen. Alla vi andra hävdade på skoj, det är Telia du kommer aldrig ur deras avtal, du är bunden i minst 2 år. Han var förvånad "det står ju i avtalet att jag kan avsluta inom en månad", vi skrattade "glöm det". Men detta var bara på skoj från oss...

Sedan lååångt senare berättar han. Att nyttja rätten att avsluta var nästan omöjligt, det fortsatte komma fakturor, de lovade riva dem, de återkom ändå med inkassoavgift. Så efter en vända om kronofogden stämde Telia honom. På det inledande mötet i Tingsrätten kommer Telias advokat in, bläddrar i sina papper och utbrister "Du har ju alldeles rätt, inte skall du betala det här, vi ber om ursäkt". Nästa månad nya fakturor, fast nu hade de dragit bort skulden, nu var det bara inkassoavgifterna och dröjsmålsränta de ville ha in. Samma sak upprepar sig efter ett antal månader äter till tingsrätten, advokaten sitter där och bläddrar "Men du har ju alldeles rätt, det här skall inte du betala". Då efter drygt 1,5 år var följetongen slut. När vi skojade med honom om det här från början kunde ingen av oss veta hur rätt vi hade.

Telia i ett nötskal...
På den gamla koppartrådstiden fick jag en faktura ifrån Telia för byte av telefonnummer. Jag kunde inte minnas att jag hade bytt så jag ringde upp Telia och frågade vilket mitt gamla nummer var. Det kunde de inte svara på. Det verkar som att Telia sätter i system att skicka ut fakturor på måfå för att dryga ut kassan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.