H hempularen skrev:
Vad betyder det? Var det EN leverans inklusive installation från Telia, eller har du fått ut prylarna och satt upp det själv?

Men i grunden så har du inte beställt något av Techbuddy, de har däremd inte rätt att fakturera dig. Ni har inget avtal, varken skriftligt eller muntligt.

Telia kan möjligen i vissa fall ha rätt att fakturera dig för felavhjälpning. Men det är väl mest i såfall om du har köpt varan över disk. Jämför med att du köper en kaffebryggare på Elgiganten, och lyckas få ut någon för att felsöka hemma hos dig istället för att själv åka in med den till butik. Men även då så måste de informera om att det blir en kostnad, att det inte ingår i garantin, med hembesök.

Men Telia och fakturor, det ligger i samma härad som vilken fakturaskojare som helst (gör inte affärer med Telia).

En kollega för en del år sedan nappade på ett erjudande om "ångerrätt" för mobilt bredband, då när detta var nytt, och även modemen för det kostade en del. Han behövde det tillfälligt efter flytt till nytt hus.

Berättade för oss om detta fina ebjudanden på lunchen. Alla vi andra hävdade på skoj, det är Telia du kommer aldrig ur deras avtal, du är bunden i minst 2 år. Han var förvånad "det står ju i avtalet att jag kan avsluta inom en månad", vi skrattade "glöm det". Men detta var bara på skoj från oss...

Sedan lååångt senare berättar han. Att nyttja rätten att avsluta var nästan omöjligt, det fortsatte komma fakturor, de lovade riva dem, de återkom ändå med inkassoavgift. Så efter en vända om kronofogden stämde Telia honom. På det inledande mötet i Tingsrätten kommer Telias advokat in, bläddrar i sina papper och utbrister "Du har ju alldeles rätt, inte skall du betala det här, vi ber om ursäkt". Nästa månad nya fakturor, fast nu hade de dragit bort skulden, nu var det bara inkassoavgifterna och dröjsmålsränta de ville ha in. Samma sak upprepar sig efter ett antal månader äter till tingsrätten, advokaten sitter där och bläddrar "Men du har ju alldeles rätt, det här skall inte du betala". Då efter drygt 1,5 år var följetongen slut. När vi skojade med honom om det här från början kunde ingen av oss veta hur rätt vi hade.

Telia i ett nötskal...
gamla monopolfasoner som sitter i , hatar dom.

• Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Hej Sven :)

Jag arbetar åt Techbuddy.
Svarar här i egenskap som en vanlig simpel person och inte åt företagen eller deras policy.

Förstår att du känner frustration över en faktura för något som uppenbarligen borde ligga på Telia.
Normal arbetsgång då vi får uppdrag från Telia är att besöka kund och utföra felsökning. Kund står för kostnaden normalt. MEN. visar sig felet vara hårdvara eller annat som inte kan belastas kunden. Så skall man välja uppföljning och notera att Telia borde betala fakturan. Jag brukar alltid när detta händer informera kund att det är upp till Telia att göra den bedömningen. Jag kan bara hävda att jag tycker det skall vara så enligt min uppfattning av problemet. Brukar inte vara några problem med detta.
Jag beklagar att du i ditt fall har hamnat mellan stolarna och hoppas att du får upprättelse. Kan inte uttala mig vad som hänt i just ditt fall men det låter som någon form av kommunikationsmiss.
Kan svara på din lista du skrivit.
1. Normalt står Telia för kostnaden av besök från Techbuddy när det är fel på hårdvaran/feldragning av fiber etc.. i annat fall står kunden för fakturan.
2. Detta borde du kunna använda som underlag och ringa techbuddys kundtjänst och be dem gå igenom ditt ärende igen. De kommer antagligen då att skicka en ny begäran till Telia om att stå för fakturan. Sen är det upp till Telia att besluta.
3. En tekniker kostar alltid pengar. Vi jobbar inte gratis. Hade felet berott på en felaktig installation/något annat som kund bör kunna utföra själv så står kund för kostnad och om du uppfattat att du inte fått denna information från Telia bör det bero på miss i kommunikation. beklagar detta.
4. Återigen bör du få information om att det kan bli er kostnad om felet inte ligger hos Telia. Beklagar att du inte erhållit denna information från Telia.
5. Rutavdrag sker automatiskt vid faktureringen till alla kunder. Misstänker att Techbuddy inte kan se att du inte skattar i sverige. Ring Techbuddys kundtjänst och be dem åtgärda detta. Om du nu inte löser problemet med att Telia står för fakturan.

Techbuddy har under en lång tid haft ett avtal med Telia om att avhjälpa deras kunder med teknikstrul i hemmet. Jag brukar förklara för kund att faktura kommer från Techbuddy och inte Telia. Beklagar att du inte erhållit denna information av tekniker på plats.
Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig.

Jag har under min tid som jag arbetat med Telia och Techbuddy aldrig upplevt att det varit problem med Telias kundtjänst gällande fakturor eller att åtgärda fel och brister. Strul kan det alltid bli och med lite extra arbete brukar det lösa sig.

Själv är jag mycket mån om kundnöjdhet i de fall jag arbetar med. Du får gärna pma mig om du vill komma i kontakt eller skriva till mig på messenger om du vill få assistans i hur du går tillväga med din faktura.

MVH
Ted Liljendahl

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.

Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.

Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.

För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.

Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?

Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Hej hå!

Telia avbröt / avslutade sitt samarbete med TechBuddy i september 2023. Trots detta fick jag av Telia telefonnumret till Techbuddy vid två tillfällen, en gång i november och en gång i februari. Techbuddy T kom ut, men klarade inte av avhjälpa problemet. Det första fakturan kom och den jag betalade jag. Jag fick aldrig någon faktura från det andrabesöket! TechBuddy S ställde bara till mer problem. Så jag förväntade mig inte heller det! Men, 2024-03-03 fick jag en Påminnelse från Fortnox att betala senast 2024-03-06! med hot om Inkasso! Oförskämt!!! Jag bestred och jag betalade inte! Fortnox skickade inkassokrav 2024-03-07! med hot om Kronofogden! Jag bestred och jag betalade inte! Jag åkte istället in till Kronofogden. Vi samtalade länge. Hen får inte ge råd. Men, förklarade för mig så utförligt och bra, vad som gäller d.v.s. Regelverket.

Nu får vi se vad som händer! Jag citerar Pippi Långstrump: ”Nu ska vi leva Loppan.Tjolahej Tjolahoppsansa.”

Hälsningar Noomi Augustsson 🤶

R rolf sundblad skrev:
gamla monopolfasoner som sitter i , hatar dom.
Har du bestridit fakturan får dom inte varesig hota eller skicka ärendet till Kronofogden. Dom måste ta detta ärende direkt via Tingsrätten. Detta borde Kronofogden ha informerat dig om.

B B T Eriksson skrev:
Har du bestridit fakturan får dom inte varesig oJta borde Kronofogden ha informerat dig om.
Jodå, det gjorde Kronofogden. 🤶

TRJBerg
B B T Eriksson skrev:
Har du bestridit fakturan får dom inte varesig hota eller skicka ärendet till Kronofogden. Dom måste ta detta ärende direkt via Tingsrätten. Detta borde Kronofogden ha informerat dig om.
Fel. Dom får skicka fakturan till kronofogden hur mycket de vill, det finns ingen lag som förbjuder det. Det är upp till mottagaren av fakturan att bestrida den till kronofogden. Sedan är det upp till fakturautställaren att gå till Tingsrätten. F ö har jag aldrig hört om att någon gått direkt till Tingsrätten utan att ha använt kronofogden först.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel. Dom får skicka fakturan till kronofogden hur mycket de vill, det finns ingen lag som förbjuder det. Det är upp till mottagaren av fakturan att bestrida den till kronofogden. Sedan är det upp till fakturautställaren att gå till Tingsrätten. F ö har jag aldrig hört om att någon gått direkt till Tingsrätten utan att ha använt kronofogden först.
Fel. Det är precis det som finns. Om en bestridd faktura skickas till kronofogden eller inkasso så strider det mot god inkassosed och innebär att man har rätt till skadestånd.

• Gilla
B T Eriksson
  • Laddar…
L listro skrev:
Fel. Det är precis det som finns. Om en bestridd faktura skickas till kronofogden eller inkasso så strider det mot god inkassosed och innebär att man har rätt till skadestånd.
Nja, bara för att någon har bestridit den strider det inte mot god inkassosed att skicka den till kronofogden.

Däremot, om någon har bevis nog för att bestrida fakturan så att kronofogden inte förväntas driva in fakturan utan dom från tingsrätten så strider det mot god inkassosed.

//Har nyligen bestridit en faktura skickad till Svea Inkasso med gott underlag till bestridan där jag hänvisade till just de bitarna då de ursprungligen avsåg att skicka den till kronofogden men slutade med att de la ner ärendet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, bara för att någon har bestridit den strider det inte mot god inkassosed att skicka den till kronofogden.

Däremot, om någon har bevis nog för att bestrida fakturan så att kronofogden inte förväntas driva in fakturan utan dom från tingsrätten så strider det mot god inkassosed.

//Har nyligen bestridit en faktura skickad till Svea Inkasso med gott underlag till bestridan där jag hänvisade till just de bitarna då de ursprungligen avsåg att skicka den till kronofogden men slutade med att de la ner ärendet.
Du har helt fel. Att skicka en bestridd faktura till inkasso eller kronofogden är en otillåten inkassoåtgärd.

Att många företag inte har kunskap om detta och vidtar otillåtna inkassoåtgärder stöter jag på väldigt ofta men det gör det inte mer rätt.

Läs på vad som gäller först.

TRJBerg
L listro skrev:
Fel.

L listro skrev:
Vardå?

Att något strider mot "god sed" betyder inte att det är olagligt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel.
Utförlig kommentar. Men du har säkert rätt, läs bara inte inkassolagen för det kommer du ångra 😂

Du är oavsett den perfekta konsumenten. Naiv och okunnig. Eller så kanske du bara låtsas vara det och egentligen är ett troll med en dold agenda att lura folk.

Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vardå?

Att något strider mot "god sed" betyder inte att det är olagligt.
I inkassolagen står det ”Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed”. Integritetsmyndigheten (tidigare Datainspektionen) har ett dokument som heter ”Tillämpning av inkassolagen” som är bra att läsa om man vill veta vad som gäller istället för att spekulera.

L listro skrev:
Du har helt fel. Att skicka en bestridd faktura till inkasso eller kronofogden är en otillåten inkassoåtgärd.

Att många företag inte har kunskap om detta och vidtar otillåtna inkassoåtgärder stöter jag på väldigt ofta men det gör det inte mer rätt.

Visa vad du hänvisar till.

Låt säga att företaget A skickar en faktura med ett fullgott underlag till inkasso.
Kunden bestrider fakturan med motivationen "Jag vill inte betala"

Var strider det mot god inkassosed att driva den fordran till kronofogden?
Kronofogden kommer att driva in fakturan oavsett om kunden vill det eller ej.
Det vore en onödig kostnad att gå via tingsrätten och därigenom skulle *det* strida mot god inkassosed.

Om kunden istället bestrider fakturan med motivationen att fakturan är felaktig och har ett skäl som anses vara rimligt för kronofogden att beakta ska man inte gå via kronofogden utan istället gå direkt till tingsrätten för att få kravet styrkt.

(Grundprincipen i god inkassosed är att man inte ska skapa onödiga kostnader för geldenären. Att gå via tingsrätten är inte nödvändigtvis rätt väg att gå bara för att någon har bestridit en faktura)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L listro skrev:
I inkassolagen står det ”Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed”. Integritetsmyndigheten (tidigare Datainspektionen) har ett dokument som heter ”Tillämpning av inkassolagen” som är bra att läsa om man vill veta vad som gäller istället för att spekulera.
Där har du citat som:
"Datainspektionen anser att inkassobolaget normalt sett fårskicka ett inkassokrav även om gäldenären dessförinnanhar invänt mot fordran. Om invändningen är sådan attdet finns sannolika skäl för att fordran inte är lagligengrundad eller framstår som obefogad bör dock ingetinkassokrav skickas (jämför 8 § inkassolagen)."

"Ett exempel på en saklig invändning är att varan ellertjänsten inte är beställd, levererade varor inte stämmermed beställningen, att betalning redan har skett eller attgäldenären har vilseletts. Att vägra betala utan motiveringär däremot inte en saklig invändning. Att uppge bristandebetalningsförmåga eller att man har en motfordransom skulden ska kvittas mot är inte heller en sakliginvändning.En ansökan om betalningsföreläggande får inte lämnasin om gäldenären har gjort klart att fordran bestrids. Ominkassobolaget ska fråntas möjligheten att använda densummariska processen ankommer det på gäldenären attklargöra sin inställning till fordran.I de fall en sakligt grundad invändning endast avser endel av fordran får borgenären ansöka om betalningsföreläggande avseende det ostridiga beloppet.Det strider mot god inkassosed att hota med attansöka om betalningsföreläggande när det är tydligtatt gäldenärens invändning är saklig. Hot om en förtvisten meningslös process kan innebära en otillbörligpåtryckning"

Dvs, det finns inget som hindrar en tvistig faktura från att gå vidare till kronofogden, förutsatt att bestridan inte anses vara saklig.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.