22 536 läst ·
63 svar
23k läst
63 svar
Bråkar med Telia om faktura från TechBuddy
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Det är därför man ALLTID själv ska spela in telefonsamtal där avtal ingås, ändras eller avslutas.S Susanne -68 skrev:Fy vad oschysst av Telia att skicka fakturan till dig utan att informera om att du står för reparation.
Jag har också haft muntligt telefonsamtal med Telia där information har undanhållits mig och Telia i efterhand har ansett att ett avtal har slutits enligt villkor som jag inte informerats om.
Det är helt omöjligt att diskutera med Telias personal. Som du skriver har Telia en egen kundombudsman, den är ännu värre att diskutera med, den personen/personerna är ett stort skämt. Vore intressant att få veta om Telia via kundombudsmannen har ändrat sig i något ärende.
Ska du beställa/sluta avtal med Telia är det inget problem att ha kontakt med deras personal utan då låter allt toppen. Men blir det fel, missförstånd och till och med av Telia framförda osanna uppgifter om avtal då har Telia aldrig fel. De ändrar sig aldrig oavsett. De är enväldiga. Någon personal kan ena dagen säga att de ska lyssna på inspelade samtal vilket i mitt fall skulle ge mig rätt för att sedan några dagar senare säga att de inte har inspelade samtal. Deras kundombudsman var så ointresserad av min version. Det fanns bevis till att jag blev lurad av en säljare men det var helt ointressant för Telia.
Jag förstår inte hur ett företag kan behandla sina kunder så dåligt. Jag kommer inte handla hos Telia något mer och inte dem runt omkring mig heller efter att ha hört hur jag blev behandlad.
Kommer ALDRIG mer att sluta avtal med Telia. Företaget är oseriöst.
Det har jag gjort sedan 4-5 år och det har faktiskt hjälpt mig vid ett tillfälle. Då var det den obskyra teleoperatören Fibio som jag själv hade ringt för att teckna ett extra backup-abonnemang som inte höll vad dom lovade men ändå ville ha full betalning.
Jag bad dom lyssna på sin inspelning men dom hävdade att dom bara spelade in utgående säljsamtal. Efter att ha försett dom med min inspelning så backade dom.
Du sa att det installerades i somras, finns det inga garantier för utrustningen precis som allt annat, det är ju bara några månader gammal. Klart att man bestrider fakturan.S SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Har själv fruktansvärt dålig erfarenhet av Telia och fakturor. En gammal anhörig fick inte längre sina fakturor pga en ändring i adressen som Telia själva gjort (vet fortfarande ej varför) . Fick först veta att fakturorna var obetalda när ett brev från kronofogden kom (inkasso hade samma felaktiga adress som Telia). Jag har slitit med det här i omgångar och fått så fruktansvärt bemötande. Blivit tillsagd i kundtjänst att man "minsann ska betala för sig när man ingått avtal"; blivit lovade flera ggr att bli kontaktad av någon högre ansvarig då kundtjänst inte kan hjälpa. INGET händer.
Kommer aldrig mer ta i Telia ens med tång.
Hoppas det löser sig för dig.
Kommer aldrig mer ta i Telia ens med tång.
Hoppas det löser sig för dig.
Du har redan fått detta svar. Men det är helt enkelt så att du har inget avtal med TechBuddy. De kan inte fakturera dig bara Telia.S SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Du ska bara avvakta och kommer det mer om inkasso eller tingsrätt. Skriver du tillbaka.
Enligt brottsbalkens 9 paragraf 1 stycket, så är det förbjudet enligt lag att sända faktura om inte beställning eller avtal finns. Och i detta fall finns inget avtal eller beställning mellan oss.
Det gäller då TechBuddy, som hävdar sin fodran med faktura.
Enligt brottsbalkens 9 paragraf 1 stycket, så är det förbjudet enligt lag att sända faktura om inte beställning eller avtal finns. Och i detta fall finns inget avtal eller beställning mellan oss.
Det gäller då TechBuddy, som hävdar sin fodran med faktura.
Bara inse att Telia är lika samma som många andra bolag är…försöker blåsa folk på pengar.S SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Ska nu inte kapa denna tråd men, Telia skiljer sig inte från andra…vill öka sina intäkter.
Fick mail i april om att dom måste justera kostnaden för mitt bredband, efter min bindningstid…pga omvärldsläget.
Om jag inte godkänner det måste jag säga upp avtalet inom 3 månader, sen jag erhöll mailet. Gör det 5 dagar senare, fast det går inte…det gäller inte dig med bindningstid.
Ja men…fått mail från er om det. Tyvärr… vi kan inte utföra din uppsägning, alla rutor är gråa och går inte att fylla i… Hör av dig i augusti så fixar vi det…utan 1 nångon uppsägningstid.
Kontaktar Telia i augusti för att säga upp mitt bredband. Okey… blir då uppsägningstid 1 månad i förtid säger kundtjänst?! Nej nej säger jag…enlig avtalsvillkoren och tidigare samtal ska försämringar för för kund inte drabbas kunden.
Inget som kundtjänst hörsammar utan jag straffas för att nu säga upp avtalet i förtid, tvärtemot det kundtjänst sa i april.
Aaaaaldrig mer Telia…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Telia är intressanta. Jag skulle beställa en ny TV-box till mamma då den strulade. En ny på hemsidan kostade 1299:-, men beställningen strulade så till slut ringde jag och efter 5 minuter i kö så kunde de hjälpa mig, men då kostade det 699:-...
Ta kontakt med konsumentombudsmannen i din kommun, de/den kan ge dig korrekt svar i denna fråga. De kan även hjälpa dig i kontakten med Telia. Allra helst skulle du behöva gå till konsumentombudsmannen, på fysiskt besök, men det kanske går mejla.S SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Skicka med fakturan som bilaga, så de kan se och läsa den.
Du får nog tyvärr betala den och se det som läro pengar att inte ha med Telia att göraS SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Ericsson var längesennamnbyte skrev:
Det där är helt fel, Telia har avtal med entreprenören och arbetsordern går från Telia till entreprenör.
Mig veterligen är Techbuddy inte ens en entreprenör Telia använder utan låter snarare som att Telia lagt uppdraget till sin entreprenör (troligt Eltel eller Ericsson) vilka i sin tur har tagit in Techbuddy som underentreprenör.
Dvs har Techbuddy heller inte ett skvatt att göra med Telia, och vice versa, som tidigare Skanova-anställd (och idag Telia Infra) låter det där som att Techbuddy försöker göra en skitfuling genom att både fakturera dig som slutkund och bolaget de är underentreprenör åt.
Bestrid, inget snack om saken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Telia med flera använder TechBuddy som ”sina” tekniker. Jag har arbetat för TechBuddy och det gör man på frilans, men jag har aldrig varit med om att OM det inte varit kundens fel (dvs fel på utrustning som inte kund åsamkat) så ska TechBuddy debitera Telia och inte kunden.Farstatjej90 skrev:
Telia med flera använder TechBuddy som ”sina” tekniker. Jag har arbetat för TechBuddy och det gör man på frilans, men jag har aldrig varit med om att OM det inte varit kundens fel (dvs fel på utrustning som inte kund åsamkat) så ska TechBuddy debitera Telia och inte kunden.S SvenJOPP skrev:Hej,
Vet inte om det hör hemma här men hoppades på viss guidning från någon som är kunnig i hur jag bäst hanterar denna situationen.
Jag har 5G internet från Telia som installerades i sommras. Två månader efter det installerades slutade internet plötsligt att fungera, deras felsökning hittade endast att de inte kunde få kontakt med vår antenn. De skickade således ut en tekniker från TechBuddy - utan att informera om någon kostnad för detta. Teknikern konstanterar att antennen är trasig och jag ska få en ny av Telia.
Ungefär en månad senare skickar Telia en ny antenn, utan kostnad, och internet börjar fungera igen. Vi får ersättning för tiden som internet inte fungerade.
Nu har TechBuddy skickat en faktura till mig som vi har bestridit. De hävdar att vi måste ta det med Telia då det är de som har informerat dem om att skicka fakturan till oss. Telia säger att de inte har någon anteckning om att de ska ta kostnaden.
För mig är det självklart.
1. Deras utrustning gick sönder, de var tvungna att skicka ut någon för att konstantera det
2. De har erkännt att det var deras fel genom att ge oss en kostnadsfri ny antenn och ersättning för perioden internet var nere
3. De informerade mig inte om att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
4. Jag godkände inte att det skulle komma någon kostnad för teknikern.
5. De har gjort rutavdrag, något jag inte har rätt till då jag arbetar utomlands och således inte skattar i Sverige.
Jag har försökt prata med Telia utan resultat, jag har skickat en en anmälan via kundombudsmannen på Telia utan resultat. Är min enda väg att vägra betala fakturan, låta den gå till kronofogden och bestrida den? Vad är risken att Telia faktiskt driver detta till rätten och isåfall också vinner det?
Summan är inte jättestor, men blir ju flyförbannad att de tar sig rätten att skicka ut fakturor på detta sättet och vill inte uppmuntra sådant beteende. Kommer självklart byta leverantör snarast.
Telia brukar också påpeka när man ringer om att det debiteras en kostnad om xxxx kr om felet visar sig bero på kunden, men så verkar det ju inte ha varit i detta fallet.
Stå på dig och be Telia bevisa att dom har informerat dig om att det skulle tillkomma kostnader kring felet.
Värt att nämna att Telia är ett av de mest "prickade" bolagen hos ARN. De har toppat listan i många år och är sen lång tid med på ARN:s svarta lista.Fairlane skrev:
Jag har själv haft oturen att ha med Telias kundtjänst att göra och det är som någon slags parodi. Man tror efter ett tag att det är dolda kameran eller nån Monthly Python-sketch.
Har du en källa till detta?Farstatjej90 skrev:
Det finns lite olika svarta listor och på exempelvis denna är Telia inte med men väl Telia Öppen Fiber.
Jag är väldigt nyfiken på var du hittar att "De har toppat listan i många år".