nissenhj skrev:
Undra vad det som blir fel hos dig när du får slabbiga potatis? Det har jag aldrig varit med om, färskpotatis har en tendens att fastna men det beror på stärkelsehalten,
Sedan skall man helst undvika att steka i olivolja eftersom den har väldigt låg ( nu blir jag osäker om det är ryk eller kokpunkt) då är kallpressad rapsolja mycket bättre och minst lika hälsosam.
Det är nog inte så konstigt, som du säger så fastnar färsk potatis gärna och för att undvika detta så får man lägga på mer olja oavsett vilken olja man använder. Mer olja betyder att potatisen blir mer oljeindränkta vilket både förstör konsistens och smak enligt oss, dessutom känns det mer onyttigt även om olja generellt är bättre än smör.

Millox skrev:
För min del är det egentligen bara råstekt potatis som går bort, det fastnar och blir besvärligt och kladdigt oavsett hur jag gör, och alldeles oavsett vilka mängder fett som används, så de kör jag numera i foliepaket på grillen.
Detta fungerar utmärkt i non-sticky panna så länge som man har lite smör och rör om det hyfsat ofta, gjutjärn får man räkna med att det steker fast i oavsett hur mycket olja/smör man öser på.

Vi kör med Ronnebys lättviktgjutjärnspanna. Innan hade vi teflon och tom en keramisk men teflonen lossnar partiklar i och keramiska brände fast (nej det var ingen dyr panna).
Gjutjärnspannan sotar inte. Från start hällde jag upp rapsolja i botten som fick stå nån dag. Smorde in under några veckor efter stekning och nu funkar den bra. Får inga bismaker av gjutjärnet.

• Gilla
trettiotrekvadrat
  • Laddar…
En samling av gjutjärnspannor i olika storlekar på en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har så klart olika åsikter, vilket är bra.
Om man vill ha ett bra stekjärn så är gamla gjutjärn överlägsna i de flesta fall, de har en överlägsen värmebuffert som ger en stabil stekning.
Jag älskar gjutjärn men använder mig ofta av andra material dock aldrig teflon, de klarar inte de temperaturer jag eftersträvar.
Vill man ha gjutjärn, så är de bättre, de gamla från loppisar eller auktioner, de kräver ofta en riktig genomgång men håller en livstid.
Keramiska material i stekjärnen är ett bra alternativ, de kan dessvärre kosta en hel del.
Är det ingen prisfråga du är ute efter kan jag rekommendera dessa:
All steel, fd, Hackmann, tror att Fiskars gör dem idag, de kostar runt 600:- och räknas bland de bästa på marknaden.
Mvh P-A

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ps!
Gjutjärn som man håller efter ger inga bismaker eller bränner fast, de är bara lite svårare till en början innan man vant sig med dem.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Pagno skrev:
Ps!
Gjutjärn som man håller efter ger inga bismaker eller bränner fast, de är bara lite svårare till en början innan man vant sig med dem.
Då antar jag att det är markant omständligare att hålla ett gjutjärn i bra kondition. Såhär har vi använt våra :

- Stek
- Tvätta av under varmt vatten medan järnet fortfarande är varmt, lättare att få av smutsen då.
- Använd diskborste men ingen diskmedel vilket såklart gör det svårare att få järnet rent trotts att det är uppvärmt.
- Om man blivit tvungen till att tvätta järnet så hårt att oljan försvunnet helt så olja in.

De Ronneby bruk pannor vi har är av typen Ultra Light och de har mängder med porer som är svåra att få helt rent, särskilt utan diskmedel.

Järnsmak från gjutjärn är inte ovanligt enligt tillverkaren och detta kan ge en bismak till viss mat.

Ett tips när man steker potatis, eller kör klyftor i ugnen är att lägga den skivade/klyftade potatisen i en skål med vatten en stund och sedan hälla av och spola dem i durkslag. Detta gör att stärkelsen på ytan försvinner och det fastnar inte alls lika lätt i panna eller plåt.
I nödfall går det att bara spola av i durkslag också, men det verkar inte vara riktigt lika bra.

Upptäckte detta av en slump när vi hade förberett klyftpotatis dagen innan som stod i vatten i kylskåp över natten.... :)

Potatisen ska såklart vara av fast sort också ;)

Och snåla inte med oljan. Vi kör enkom på rapsolja och/eller olivolja (utom pannkakor som steks i smör :)). Rapsoljan innehåller bara hälften så mycket fleromättat fett jämfört med matoljan. Men det är säkert skillnad på rapsolja och rapsolja också kanske. Har ni prövat annan sort?

Jag blev lite nyfiken på de där kopparpannorna också, fick vi någon länk till dem? :)

Redigerat:
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Detta fungerar utmärkt i non-sticky panna så länge som man har lite smör och rör om det hyfsat ofta, gjutjärn får man räkna med att det steker fast i oavsett hur mycket olja/smör man öser på.
Råstekta "gamla" potatis har jag aldrig lyckats bränna fast i gjutjärns pannan!

mexitegel skrev:
Ett tips när man steker potatis, eller kör klyftor i ugnen är att lägga den skivade/klyftade potatisen i en skål med vatten en stund och sedan hälla av och spola dem i durkslag. Detta gör att stärkelsen på ytan försvinner och det fastnar inte alls lika lätt i panna eller plåt.
Klyftpotatis brukar jag ångkoka innan för att få en godare stekyta. Tycker att sötman i potatisen kommer fram bättre.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hus520 skrev:
Vilken gjutjärn rekommenderar du? Vi har två från OBH som vi har testat nu i cirka ett år. Men dom fungerar sådär tycker jag. Fastnar och svårt att bli bra.
Har några från Skeppshult, steker mest i smör, ibland olivolja.

Pagno skrev:
Ps!
Självklart inget problem vid kortare kokningar, men prova köra en köttfärssås med mycket tomatkross som får koka i 2-3 timmar. Alternativt gryta på rödvin typ Boeuf Bourguignon. Som jag skrev tidigare finns det dock andra grytor som lämpar sig bättre för just detta. I övrigt är gjutjärnsgrytan att föredra.

Fick svar från Fiskars, de säger att deras Optiheat fungerar så att induktionshällen stängs av när den nått 230 grader och sen slås på när den går ner. Detta gör att det är mycket mindre risk att ytan förstörs.

Normalt är dessa järn dyrare men på ICA var faktiskt järnet utan Optiheat billigare :)

Man kan såklart undra hur bra det för för hällen att slås på och av hela tiden, kanske är det billigare att byta järn vartannat år ;)

De sa också att det var viktigt att ha olja eller smör i järnet redan innan man satte igång hällen.

BirgitS
Det är helt normalt att induktionshällar slås på och av när man ställer in annat än max, precis som en mikro, för jag läste någonstans att de första induktionshällarna hade så långa perioder mellan till- och avslag att temperaturen i pannan/kastrullen varierade mycket. Men även numera fungerar de vid lägre effekter genom att de kopplas till och från, se t ex Cylindas svar här: http://kundservice.cylinda.se/org/cylinda/d/induktionshallen-fungerar-ojamnt/

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Det är helt normalt att induktionshällar slås på och av när man ställer in annat än max, precis som en mikro, för jag läste någonstans att de första induktionshällarna hade så långa perioder mellan till- och avslag att temperaturen i pannan/kastrullen varierade mycket. Men även numera fungerar de vid lägre effekter genom att de kopplas till och från, se t ex Cylindas svar här: [länk]
Och just den konstruktionen är deras största svaghet!
Ungefär som att köra en bil i 70 och den skulle pendla mellan 65 och 75 genom att slå på och av.
Den bilen skulle iaf jag reklamerat och detsamma gäller hällen som pendlar 3s.
Måste vara någon som inte vet något om matlagning som konstruerat det där.
Hur svårt kan det vara att bygga en steglös styrning till magnetfältet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
sblixten skrev:
Och just den konstruktionen är deras största svaghet!
Ungefär som att köra en bil i 70 och den skulle pendla mellan 65 och 75 genom att slå på och av.
Den bilen skulle iaf jag reklamerat och detsamma gäller hällen som pendlar 3s.
Måste vara någon som inte vet något om matlagning som konstruerat det där.
Hur svårt kan det vara att bygga en steglös styrning till magnetfältet.
Du verkar insatt, inom vilka marginaler jobbar den? Är marginalerna så stora att märker dem? Jag fick uppfattningen av fiskars att det var extremt små marginaler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.