Det är som sagt de Buyer el liknande som gäller.

• Gilla
Bolian och 2 till
  • Laddar…
Sedan ett par år sedan så har vi endast stekpannor ifrån Skeppshult i gjutjärn. Dom som används mest, blir helt klart bäst. Sällan det fastnar något! Annars finns det ju även emaljerade gjutjärnspannor från lecreuset som är bra, vi har deras grytor.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Finns bara ett alternativ!
Skeppshults gjutjärnspannor!
Varför just Skeppshults, de fungerar alltid och så vet, man att det inte finns farliga ämnen i gjutgodset som för ett antalårsedan visade sig i Ronnebys pannor.
Har själv haft en Ronneby panna som jag aldrig blivit vän med men när jag ärvde Skeppshults pannan från mitt föräldrahem så har stekningen gått som en dans.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Gjutjärn köper man bäst på secondhand! Då är de redan instekta, en rejäl rengöring och infettning så är det inget som fastnar! Jag har en Ronneby till grönsaker köpt för 10år sen, den börjar vara instekt nu, en ärvd >50 år gammal skeppshult till kött som är grym, en till fisk och en grillpanna. De blir bara bättre med åldern och användning! Gjutjärnsgrytor bör vara emaljerade så man kan långkoka utan bismak. Teflonpannor håller dåligt och tål inte värmen som behövs, blir bara sämre med åldern och användning...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
swirve skrev:
Gjutjärn köper man bäst på secondhand! Då är de redan instekta, en rejäl rengöring och infettning så är det inget som fastnar! Jag har en Ronneby till grönsaker köpt för 10år sen, den börjar vara instekt nu, en ärvd >50 år gammal skeppshult till kött som är grym, en till fisk och en grillpanna. De blir bara bättre med åldern och användning! Gjutjärnsgrytor bör vara emaljerade så man kan långkoka utan bismak. Teflonpannor håller dåligt och tål inte värmen som behövs, blir bara sämre med åldern och användning...
Har aldrig provat ett äldre gjutjärn men jag har hört det du pratar om. Det man kan fundera på är dock varför det blir bättre? Troligen handlar det om att livsmedel tränger in i porerna och ju fettigare ju bättre, man brukar ju säga att det finns ingen bättre instekning än en rejäl fläskasvål för ett gjutjärn.

Jag har dock ingen lust att vänta i 10 år för att få ett vettigt järn. Teflon järn har fungerar väldigt bra för oss i många år, visst, de håller inte lika bra men vad är 200-400 kr var 3-4 år?

nissenhj skrev:
Finns bara ett alternativ!
Skeppshults gjutjärnspannor!
Varför just Skeppshults, de fungerar alltid och så vet, man att det inte finns farliga ämnen i gjutgodset som för ett antalårsedan visade sig i Ronnebys pannor.
Har själv haft en Ronneby panna som jag aldrig blivit vän med men när jag ärvde Skeppshults pannan från mitt föräldrahem så har stekningen gått som en dans.
Läste på en hel del inför mitt köp av Ronneyby pannorna men stötte aldrig på att de skulle innehålla något dåligt. Enligt dem själva är det precis samma material som vilka andra gjutjärn som helst? Detta fick jag som svar när jag pratade med dem :

När det gäller det vi i Sverige av tradition har av gjutjärnsstekpannor så är det vad man kallar “instekt” gjutjärn. Det innebär att förutom en tunn film av matolja, i vårt fall (liksom för alla svenska producenter av gjutjärn) så är det rapsolja som bränns in under hög temperatur i godset, finns det ingen ytterligare behandling. Detta är det vi kallar naturligt gjutjärn. Alla svenska producenter gör likadant, och har gjort så sedan 1980-talet. Innan dess levererades gjutjärnsstekpannorna i vaxat utförande, och det var ett både otrevligt och tidsödande jobb i köket att först bränna av vaxet och sedan börja steka in pannorna. På kontinenten emaljerar man sina gjutjärnsprodukter, såväl på insidan som på utsidan, och detta hänger till stor del ihop med att man har använt dessa kärl lite annorlunda än vi i Sverige (även Norge och Finland), och även haft lite andra (syrligare) ingredienser än vi varit vana vid.

Så någon “skyddsbeläggning” är det ingen svensk producent av gjutjärn som har, förutom då den fabriksinstekning jag beskrivit ovan.
Förövrigt är jag inte häller så glad i skyddsbeläggning som man får i sig i värsta fall men samtidigt finns det inga bevis trotts omfattande användning att det är skadligt(vad jag känner till). Däremot är kol ingen höjdare och det har iallafall alla gjutjärn jag torkat av efter rengöring avgett.

gmanhem skrev:
Sedan ett par år sedan så har vi endast stekpannor ifrån Skeppshult i gjutjärn. Dom som används mest, blir helt klart bäst. Sällan det fastnar något! Annars finns det ju även emaljerade gjutjärnspannor från lecreuset som är bra, vi har deras grytor.
Menar du de som väger flera kg? Skulle aldrig få för mig att köpa något sådant, ända anledningen till att steka på något så massivt är om man har extremt höga krav på jämn värme vilken sällan krävs. Jag vill ha järn som är enkla att hantera, enkla att få helt rent och där man inte behöver använda mängder med olja/fett för att undvika att maten fastnar.

snowjim skrev:
Har aldrig provat ett äldre gjutjärn men jag har hört det du pratar om. Det man kan fundera på är dock varför det blir bättre? Troligen handlar det om att livsmedel tränger in i porerna och ju fettigare ju bättre, man brukar ju säga att det finns ingen bättre instekning än en rejäl fläskasvål för ett gjutjärn.

Jag har dock ingen lust att vänta i 10 år för att få ett vettigt järn. Teflon järn har fungerar väldigt bra för oss i många år, visst, de håller inte lika bra men vad är 200-400 kr var 3-4 år?
Köper du en Skeppshults pannan behöver du inte vänta några 10 år på att det ska fungera bra, det gör de meddetsamma!
Viktig med gjutjärn är att efter du sköljt av det så i med en klick margarin eller olja som får dra in av eftervärmen. Skölj inte av det om det inte behövs och använd aldrig diskmedel, finns bra instruktioner hur du djuprengör det med salt om du skulle råka missköta det.

• Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Steker mest i olivolja, men om pannan skulle behöva separat inoljning skulle det nog bli rapsolja.
Vi körde med olivolja först men det färgar smaken ganska kraftigt även om man väljer någon av de milda typerna. Rapsolja är helt klart mindre framträdande men smör blir utan tvekan bäst(enligt oss). Troligen hade man kunnat köra lite olja och lite smör för att få det bästa från båda värdar men tyvärr sätter oftast oljan ändå en viss karaktär på maten.

Generellt gillar jag inte använda olja även om det är hälsosammare, ska man ex steka potatis så går det åt fruktansvärda mängder för att det inte ska fastna ju gjutjärnet. Resultatet är slabbiga potatis vilket smakar allt annat än som tänkt.

BirgitS
Vi gillar nog olivoljesmaken till mycket, men till asiatisk mat blir det rapsolja och till svensk husmanskost smör. Inte märkt att mängden fett måste vara olika beroende på fettsort.

I början när gjutjärnspannorna behövdes oljas in mer tyckte vi att stekning av pannkakor gjorde pannorna mycket fina.

snowjim skrev:
Menar du de som väger flera kg? Skulle aldrig få för mig att köpa något sådant, ända anledningen till att steka på något så massivt är om man har extremt höga krav på jämn värme vilken sällan krävs. Jag vill ha järn som är enkla att hantera, enkla att få helt rent och där man inte behöver använda mängder med olja/fett för att undvika att maten fastnar.
Rätt intressant!
Är man på en tillställning och det börjar pratas om stekjärn då kommer alltid någon med förevändningen att gjutjärns pannor är tunga, oftast så efter ett tag så kommer pratet in på träning och samma människor som tycker att en gjutjärns panna är tung sitter sedan och berättar vad de presterar på gymmet! Hmmm! :D

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Vi körde med olivolja först men det färgar smaken ganska kraftigt även om man väljer någon av de milda typerna. Rapsolja är helt klart mindre framträdande men smör blir utan tvekan bäst(enligt oss). Troligen hade man kunnat köra lite olja och lite smör för att få det bästa från båda värdar men tyvärr sätter oftast oljan ändå en viss karaktär på maten.

Generellt gillar jag inte använda olja även om det är hälsosammare, ska man ex steka potatis så går det åt fruktansvärda mängder för att det inte ska fastna ju gjutjärnet. Resultatet är slabbiga potatis vilket smakar allt annat än som tänkt.
Undra vad det som blir fel hos dig när du får slabbiga potatis? Det har jag aldrig varit med om, färskpotatis har en tendens att fastna men det beror på stärkelsehalten,
Sedan skall man helst undvika att steka i olivolja eftersom den har väldigt låg ( nu blir jag osäker om det är ryk eller kokpunkt) då är kallpressad rapsolja mycket bättre och minst lika hälsosam.

Känns som att många av de problem folk upplever med diverse pannor i denna tråd beror mer på handhavande än materialet (slabbiga potatis ett exempel). Vad man använder för olja/smör beror ju på vad man tillagar. Jag använder smör när rätten kräver det, men det innebär ju lägre stektemp. Ibland har vi kört klarifierat smör vilket klarar högre temperaturer, t.ex. om man vill ha en riktigt trevlig Ryggbiff. När det gäller rapsolja har vi 4-5 olika sorter som ger mer eller mindre, samt olika, smak.

Vi har flera olika pannor och grytor med olika beläggningar. Vi har dels klassiska gjutjärnsgrytor från Skeppshult, utan beläggning, som passar bra till vissa saker och grytor. Dock ej tomatiserade rätter eller rätter med mycket annan syra, då järn fälls ut och ger smak.

Vi har även gjutjärnsgrytor från Le Creuset där ytan är glaserad. Funkar väldigt bra till de rätter som ges som exempel ovan, men klarar inte riktigt lika hög stektemperatur inledningsvis.

När det gäller stekpannor har vi dels gjutjärn med och utan beläggning samt teflonpannor. Senaste åren har vi köpt Tefals (Jamie Olivers) teflonpannor och är väldigt nöjda med hur de presterar. Efter ca 2 år byts de ut.

Det jag vill komma fram till är att man inte klarar sig på en sorts panna och ett sorts fett, åtminstone inte om man har någon form av matintresse.

Redigerat:
  • Gilla
plan-g och 2 till
  • Laddar…
Vi har efter ett otal olika belagda stekpannor köpt en Skeppshult och det är en fantastiskt stor skillnad. Tål hög temperatur, lätt att göra ren, står still på hällen och pannkakorna blir fantastiska.

Det man bör tänka på när man använder en gjutjärnsstekpanna, speciellt på induktionshäll, är att sätta på den på medeltemperatur ungefär samtidigt som man sätter igång att skala/hacka grönsaker, så att den är jämnvarm. Gjutjärn är riktigt dåligt på att leda värmen i materialet, så den blir lätt ojämn i temperaturen om man inte förvärmer.

För min del är det egentligen bara råstekt potatis som går bort, det fastnar och blir besvärligt och kladdigt oavsett hur jag gör, och alldeles oavsett vilka mängder fett som används, så de kör jag numera i foliepaket på grillen.

Vill man ha en neutral olja att steka i använder man lämpligen jordnötsolja. Det är den enda oljan som jag tycker inte ger någon smak. Möjligen kan även kokosolja användas, men inte den härdade varianten för den luktar apa medan den värms.

Jag tycker det skall vara ett ganska tunt lager fett av någon typ i hela pannan, typ 1 mm eller så, innan man lägger i det man ska steka. Det blir mycket fett i slutändan, men speciellt om man steker kött, fågel eller fisk, så ska man ju ändå ösa med något och då behövs det rejäla mängder. En klick smör lägger man i i slutet om man vill, och då kan man ösa med den. När man är färdig kan man med fördel torka bort en del fett om man vill, fettet är till för att ge smak och för att det ska släppa, det är inte till för att man ska få i sig mängder av det.

nissenhj skrev:
Rätt intressant!
Är man på en tillställning och det börjar pratas om stekjärn då kommer alltid någon med förevändningen att gjutjärns pannor är tunga, oftast så efter ett tag så kommer pratet in på träning och samma människor som tycker att en gjutjärns panna är tung sitter sedan och berättar vad de presterar på gymmet! Hmmm! :D
Jag är inte en av dem men jag tycker inte det är märkligt, oavsett hur stark man är så e dom otympliga att hantera och inte minst då att tvätta rena, de som har stenskiva tänker till en gång extra. Det gjutjärn vi köpte var av tunnare modell vilket såklart innebär att det går snabbare att värma upp men har troligen inte samma jämna värme som ett tjockt har. Detta järn är förvisso också lite otympligt men inte i närheten av vad ett tjockt gjutjärn är.

Man ska såklart köpa järn som passar en och passar tjocka gjutjärn, då kör man på det, för oss hamnar de dock långt ner på listan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.