För nonstick brukar jag köra med tefal när de reas ut.
De har en sort som brukar gå för 199 och en annan för 399. Tror det är halva priset.
Jag har provat både dyrare och billigare, men tycker de är mest prisvärda.
Alla nonstick slits och behöver så småningom bytas ut.

BirgitS skrev:
...men är det någon vätska som ska puttra, typ köttfärssås, är en teflonpanna bäst eftersom gjutjärnet inte mår så bra av det.
På vilket sätt menar du att gjutjärnet skulle ta skada? Långkok i gjutjärnsgryta är väl mer eller mindre de facto det man använder. Man har ju använt gjutjärnsgrytor sedan Jesus hade blöja ungefär.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mexitegel skrev:
På vilket sätt menar du att gjutjärnet skulle ta skada? Långkok i gjutjärnsgryta är väl mer eller mindre de facto det man använder. Man har ju använt gjutjärnsgrytor sedan Jesus hade blöja ungefär.
Men det blir ju uttorkat och ofta svårt att få rent.

Tillägg: Men jag skrev vad vi gör och det är baserat på vår erfarenhet med gjutjärnspannor som är från 70-talet.

Redigerat:
Har kört med OBH Nordicas Eco med keramisk beläggning i drygt 1 år nu och är mycket nöjd med den. Hade Ica´s keramsika stekpanna med beige beläggning innan och den var inte bra.

Fick nyligen en Risoli stekpanna i present med nån typ av kompositbeläggning, har bara provat den ett par gånger, verkar inte bli lika varm som andra pannor, men helt ok. Man kan använda metallredskap i den

http://www.dafra.se/produkter/risoli/stekpanna-28-cm-plus-svart-induktion/

snowjim skrev:
Hej,

Har nu fått upp induktionshällen och självklart har vi 3 ICA teflon pannor(alla vi har) som inte längre fungerar. Ronneby bruks gjutjärnen funkar såklart bra men vi kommer inte helt överens med dessa.

Var på ICA och såg 2 intressanta kandidater :

Stekpanna Hard Face 28cm Fiskars 399 kr (REA)
Stekpanna Noh Hard Face 28cm Fiskars 349,50

Vad jag förstår så vill man hålla sig under 230 grader då teflonet annars ger efter och pannan blir förstörd. Den första pannan är troligen finare med tanke på ordinarie pris men den andra har något skydd för överhettning vilket låter som rätt väg att gå för induktion?

Tidigare har vi alltid köpt ICA:s egna och de har fungerat förvånansvärt bra och länge! Längre än "märkes" järn som bekanta haft.

Vad har ni för erfarenhet? Kan Fiskars järn vara något? Och är det då NOH versionen man ska ha?
Har 2 st av Fiskars Hard Face - ett fullstort och ett mindre som vi kört med induktionshäll i cirka ett år nu, och är helnöjd! Bra att steka i och lätta att diska. Inget problem; köp direkt

Har provat det mesta i stekpanneväg i säkert 50 års tid. Gjutjärn och Ronnybys kopparpannor är bäst.
Äger alltid en teflonpanna som används till ägg och fiskrätter ibland, men man får ändå köpa nya ibland, de slits och var hamnar då teflonet???
Ronnebys (och säkert andra med) kopparpannor har en rostfri yta uppåt och koppar resten, är kanon att steka kött i och långkok!
Det bästa att steka in gjutjätnspannor med är bacon på svag värme!

Kan tillägga att jag brukar vänta tills Fiskars-pannorna svalnat lite, då tar jag ett hushållspapper och torkar av det mesta - ibland räcker det - om inte så tar jag lite varmt vatten med diskmedel och spolar av det som inte gick att torka bort enbart med hushållspapper; men det behövs sällan

H
herbert skrev:
Har provat det mesta i stekpanneväg i säkert 50 års tid. Gjutjärn och Ronnybys kopparpannor är bäst.
Vilken gjutjärn rekommenderar du? Vi har två från OBH som vi har testat nu i cirka ett år. Men dom fungerar sådär tycker jag. Fastnar och svårt att bli bra.

hus520 skrev:
Vilken gjutjärn rekommenderar du? Vi har två från OBH som vi har testat nu i cirka ett år. Men dom fungerar sådär tycker jag. Fastnar och svårt att bli bra.
Jag har en gjutjärnspanna från Ronneby som jag tycker är bra. Jag brukar värma den sakta en stund i förväg med lite olja i. Då är den jämnvarm när man börjar steka. Om ytan är för torr så att det lätt fastnar kan man lämna den med lite olja i mellan gångerna man använder den. Jag tror inte att det är så högteknologiskt med gjutjärnspannor. Är den plan i botten och tillräckligt tjock brukar det fungera.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
hus520 skrev:
Fastnar och svårt att bli bra.
Gjut och kolstålpannor är inget för de som är rädda för fett. Om de skall användas för stekning bör de vara instekta några gånger så att ett fettskikt bildats. Grytor och diskning avlägsnar fettskiktet och maten bränner lätt fast.

Bäst är att dedikera ett par pannor för stekning och de andra för grytor/kokning.

• Gilla
Gavel och 2 till
  • Laddar…
H
Jag snålar inte med oljan men det blir ändå inte bra. Just nu testar jag och steka i rapsolja. Oljar även in på svag värme efter diskning med vatten och diskborste.

Vilken olja använder ni? Rapsolja ger lite smak också.

BirgitS
Steker mest i olivolja, men om pannan skulle behöva separat inoljning skulle det nog bli rapsolja.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
BirgitS
Att det skvätter har jag märkt med vissa oljor (fabrikat, prisnivå) men inte med alla.

H
BirgitS skrev:
Steker mest i olivolja, men om pannan skulle behöva separat inoljning skulle det nog bli rapsolja.
Jag har inte testat olivolja, ska bli intressant och se om det blir någon skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.