jompe skrev:
Jag vet inte om det är en term men det jag menade med non-stick var alla typer av teflon och keramik.

I allsteel-pannan är det en keramisk beläggning
Keramiskt verkar intressant men jag tycker att man läser lite överallt att ytan inte håller i längden?

snowjim skrev:
Keramiskt verkar intressant men jag tycker att man läser lite överallt att ytan inte håller i längden?
Vi har haft OBH Nordica med keramisk beläggning i ett år och den har inga tendenser till försämrade egenskaper och jag kan inte se en enda repa i beläggningen.

I regel är första tecknet på försämring att falukorven fastnar när man steker den. Det hände rätt snabbt med Icas keramikpanna, blev bättre om man rengjorde den med hällrengöring, typ Toprens, men pannan blev till slut för dålig.

Blir intressant att se hur den nya Risoli stekpannan med ny typ av komposit beläggning håller i längden.

fusion skrev:
Vi har haft OBH Nordica med keramisk beläggning i ett år och den har inga tendenser till försämrade egenskaper och jag kan inte se en enda repa i beläggningen.

I regel är första tecknet på försämring att falukorven fastnar när man steker den. Det hände rätt snabbt med Icas keramikpanna, blev bättre om man rengjorde den med hällrengöring, typ Toprens, men pannan blev till slut för dålig.

Blir intressant att se hur den nya Risoli stekpannan med ny typ av komposit beläggning håller i längden.
Det är minst sagt svårt att hitta omdömen som säger att keramisk panna håller bra, tycker var man än läser så får de bottenbetyg om det nu inte handlar om ett snabbtest på kort tid.

Jag säger inte att du ljuger utan snarare att du verkar vara ganska unik :)

Scanpan CTX är de bästa stekpannor jag haft, har testat mycket. Rekommenderas av matgeek.. ;)

Många pratar om de Buyer pannor och de ser intressanta ut. De få som klagar på dem säger att de slår sig lätt så det finns alltid en baksida. Man får uppfattningen om att ytan är jämnare än gjutjärn men samtidigt sägs det att de är jobbiga att använda i början så man får anta att även dessa järn samlar på sig fett från tidigare mat vilket låter sådär. Troligen är det också därför man inte ska diska med med diskmedel. Har också läst att handtagen blir väldigt varma.

Stringfellow Hawke skrev:
Scanpan CTX är de bästa stekpannor jag haft, har testat mycket. Rekommenderas av matgeek.. ;)
Det verkar vara en keramisk panna?

Även Fissler Crispy Steelux Premium verkar ha fått allmänt gott omdöme(även utanför prisjakt ;)) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=307390

Finns på tok för många olika non-sticky belagda pannor, omöjligt att veta vad som håller bäst i längden och vad som är mest hälsosamt. Många skryter med att de har en speciell ytbehandling som inte innehåller PFOA ämnen som ansas giftiga, man kan då fråga sig hur väl testat deras nya ytbehandling är? Vet man att de inte är giftiga i längden?

snowjim skrev:
Finns på tok för många olika non-sticky belagda pannor, omöjligt att veta vad som håller bäst i längden och vad som är mest hälsosamt. Många skryter med att de har en speciell ytbehandling som inte innehåller PFOA ämnen som ansas giftiga, man kan då fråga sig hur väl testat deras nya ytbehandling är? Vet man att de inte är giftiga i längden?
Är hälsoaspekten något som det finns skrivet om? Jag har aldrig hört talas om att man skulle bli sjuk av en stekpanna mer än allmän oro och historier.

Håller bäst i längden måste väl ändå gjutjärn göra?

Avemo skrev:
Är hälsoaspekten något som det finns skrivet om? Jag har aldrig hört talas om att man skulle bli sjuk av en stekpanna mer än allmän oro och historier.

Håller bäst i längden måste väl ändå gjutjärn göra?
Vet inte häller vad det finns för belägg men den text man läser har kan man läsa på många ställen : http://ekoista.se/varfor-ar-teflon-farligt/

För mig känns det som att man vet egentligen inte hur farligt det är i längden och att vi mer eller mindre är försöksdjur så länge som man inte kan påvisa fara.

Vi har ju en del "diagnoser" som har med matsmältningsapparaten att göra där men egentligen inte vet varför men åker på sjukdomarna. Det mesta talar för miljön, d.v.s vad man får in i kroppen. Jag säger inte att teflon skulle orsaka någon av sjukdomarna men det är inte häller omöjligt antar jag? ex så är hård bränd mat mer cancerframkallande så det kan finnas merän en poäng i att undvika bränna maten.

Självklart får man dra gränsen någonstans men jag känner att kan man ta mindre risk med ett enkelt val så kan det vara värt det.

snowjim skrev:
Många pratar om de Buyer pannor och de ser intressanta ut. De få som klagar på dem säger att de slår sig lätt så det finns alltid en baksida.
Jag har använt De Buyers Mineral B några år jämte gjutjärn och Teflan/Gastrolux. Sant att de slår sig lätt och kräver lika mycket fett som gjutjärn om inte mer. Gör du som proffskockarna säger och värmer pannan på max inför stekningen vickar pannan omkring på hällen.
Jag tycker kolstål ger en finare stekyta och de fräser lite sexigare än andra pannor. Pannkakor stekta i smör på kolstål är svårslaget.
Gillar du inte gjutjärn lär du inte gilla kolstål. Pannorna ser alltid skitiga ut.

Som flera redan sagt, ett hushåll behöver olika stekpannor för olika rätter. Ingen är bra på allt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS
Så här skriver Tefal i alla fall:
IAll non-stick coatings contain PTFE, the abbreviation for polytetrafluorethylene, a plastic polymer. It is a slippery ingredient, made up of molecules of tetra fluoro ethylene that only contain carbon and fluorine. The non-stick coating is not attacked by acid or alkaline bases and remains stable on cooking. The French, European and American health authorities have approved the use of PTFE non-stick coatings for kitchenware. In fact, it is a substance that does not produce any chemical reaction when it comes into contact with food, water or cleaning products. In the event of absorption, it is completely harmless for the body. It passes through the body without being absorbed, like any other fibre. In fact, the non-stick coating is so safe from a health point of view that it is often used by the medical profession to coat pacemakers and tiny tubes replacing arteries.
...
Cookware items with Tefal/T-fal non-stick coating do not contain PFOA. This is regularly checked by independent laboratories, which verify the absence of PFOA in the finished products. Since 2003, tests have regularly been performed by independent laboratories in many countries (INERIS in France, ASAHI GLASS FLUOROPOLYMERS in the UK, FABES Labs in Germany, MB Labs in Canada and SGS in China). These tests have systematically proven the absence of PFOA in products with Tefal/T-fal non-stick coating.
http://www.tefal.se/faq/Cookware-&-...less-Steel/csp/R-jamie-oliver-stainless-steel FAQ "Various topics"

Men om du inte vill använda några teflonprodukter och liknande så är det gjutjärn och kolstål som gäller.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Det verkar vara en keramisk panna?
Det är någon typ av non-stick, väldigt tålig men inte "stekjärn", där använder jag lätt gjutjärn från Ronneby Bruk, den är kanon för riktigt höga temperaturer.

Det är någon typ av non-stick, väldigt tålig men inte "stekjärn", där använder jag lätt gjutjärn från Ronneby Bruk, den är kanon för riktigt höga temperaturer.
Aha, ja sådana har jag reda 2 st som jag tyvärr inte är helt nöjd med av olika anledningar.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Är det ingen här som kör med rostfria stekpannor, vi slängde ut teflon, titan och gjutjärnspannor för tre år sedan.
Vi köpte ett gäng rostfria från Scanpan Impact serien, och tänkte eventuellt komplettera med någon nonstick panna om det skulle behövas, men det har det inte.
Visst, vissa livsmedel har en tendens att fastna men vi stör oss sällan på det.
Vi steker nästan allt i smör, blir godast så.
En av fördelarna är att dom tål allt man utsätter dom för, vi diskar dom uteslutande i diskmaskin och ändå känns det som att dom kommer hålla livet ut.http://www.cleancut.se/butik/stekpanna-28-cm-impact-detail

BirgitS
Blir det bra stekyta i rostfria stekpannor?
Vi har en traktörpanna i rostfritt, förutom att botten är i koppar, fungerar bra att fräsa lök mm i men att få fin stekyta på kött har vi inte lyckats med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.