Jag har oftast ett torpedvattenpass i tumstocksfickan. Det brukar användas när det skall bli hyfsat rakt, men man inte ids gå iväg och hämta ett längre pass. Dessutom är det bra att ha med sig en smygvinkel när man håller på med inredning och linknande inpassningsjobb. I de fallen är det faktiskt bra att ha en laser på sin kap/ger-såg. Då behöver man inte gå vägen över att bestämma vinkeln. Ännu bättre är det om man har en Mafell KSS 300 eller liknande, men det är givetvis inte en standardmaskin som finns i de flesta hem.

mattiasp skrev:
Jag har oftast ett torpedvattenpass i tumstocksfickan. Det brukar användas när det skall bli hyfsat rakt, men man inte ids gå iväg och hämta ett längre pass. Dessutom är det bra att ha med sig en smygvinkel när man håller på med inredning och linknande inpassningsjobb. I de fallen är det faktiskt bra att ha en laser på sin kap/ger-såg. Då behöver man inte gå vägen över att bestämma vinkeln. Ännu bättre är det om man har en Mafell KSS 300 eller liknande, men det är givetvis inte en standardmaskin som finns i de flesta hem.
Japp ett sånt litet gult Hultafors vattenpass har jag också i tumstocksfickan, bra när man ska montera upp eluttag och dyligt rakt.

Börjar förstå varför jag var tvungen att skaffa hängslen som komplement till livremmen, en skruvdragare på detta i bältet blir rätt tungt.

Mafell KSS 300, är det en sänksåg?

Edit:
Smygvinkel har jag men har inte lärt mig jobba med den så den ligger mest och skräpar, köpte någon rejälare Hultaforsvariant också som skulle visa hur man ställer kap/geren som jag inte alls fattar vitsen med som också ligger i mätlådan och samlar damm...

Redigerat:
Jag har en bahco kombinationsvinkel i mina byxor. 150 mm lång image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostar ca 100kr men är beställningsvara

En såndär har jag anno 1970. Inte helt exakt längre och inte så skön att ha i fickan....:)

Synd att den har tumskala och inte enbart är metrisk, men man kan inte få allt. Ett minivattenpass kan vara bra att ha till hands.

Vad gör den lilla mässingsskruven?

Den låser passet mot linjalen! ^^

Pagno skrev:
Den låser passet mot linjalen! ^^
Jag ser två skruvar.

Den lilla lettrade cylindern är sannolikt toppen en ritsnål för att märka i plåt, med- eller utan märkfärg.

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.