Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hej!
Jag bygger/renoverar mycket sen några år tillbaks och har märkt att allt som ryms i snickarbyxorna är guld värt men jag skulle vilja hitta lite bättre alternativ och undrar hur andra gör.
1.
Måttband. Hultafors talmeter 3m. Är väldigt smidig för invändiga mätningar, göra markering direkt utan penna, bra med 3m längden också. Tyvärr är själva flärpen dålig och det är svårt att sätta fast i änden på en regel och dra ut för att mäta (flärpen lossnar). Finns det något bättre alternativ som gör att man kan mäta själv?
2. Vinkelhake, mini. Har en liten från barnens verktygslåda som ryms i fickan. Räcker för dom flesta göra 90° streck på reglarjobb. Men den har kass skala (väldigt grov, cm och tum) samt man kan inte mäta från insidan. Hade varit grymt att ha en "riktig" i samma storlek typ 100mm.
3. Vinkelhake, normal. Har två Hultafors som ser identiska ut, en med metallhandtag och en med plasthandtag. Ingen av dom går att bära med sig på något bra sätt dock. Ramlar ur fickor eller är i vägen, hur bär man en sån?
Jag bygger/renoverar mycket sen några år tillbaks och har märkt att allt som ryms i snickarbyxorna är guld värt men jag skulle vilja hitta lite bättre alternativ och undrar hur andra gör.
1.
Måttband. Hultafors talmeter 3m. Är väldigt smidig för invändiga mätningar, göra markering direkt utan penna, bra med 3m längden också. Tyvärr är själva flärpen dålig och det är svårt att sätta fast i änden på en regel och dra ut för att mäta (flärpen lossnar). Finns det något bättre alternativ som gör att man kan mäta själv?
2. Vinkelhake, mini. Har en liten från barnens verktygslåda som ryms i fickan. Räcker för dom flesta göra 90° streck på reglarjobb. Men den har kass skala (väldigt grov, cm och tum) samt man kan inte mäta från insidan. Hade varit grymt att ha en "riktig" i samma storlek typ 100mm.
3. Vinkelhake, normal. Har två Hultafors som ser identiska ut, en med metallhandtag och en med plasthandtag. Ingen av dom går att bära med sig på något bra sätt dock. Ramlar ur fickor eller är i vägen, hur bär man en sån?
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"
Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
Om Talmeter-flärpen inte fastnar så att du kan mätas själv har du lyckats böja bandet lite och det är bara att byta till ett nytt så slipper du det problemet. Har själv någon rulle där jag fått knäck på mätbandet och då är det helt hopplöst. På talmetrarna med bra mätband är det inte ett problem.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Sedan alla mina gratis-talmetrar tagit slut gick jag över till Hultafors 5-meters. Sitter oftast bra i bältesclipset och kan mäta innermått, men saknar talmeterns ritsfunktion. 2- respektive 3 meter är ofta för kort för mig.
Vinkel har jag inte behov av att ha med mig (kapen sågar rakt).
Vinkel har jag inte behov av att ha med mig (kapen sågar rakt).
Varför inte investera i en speed square? Med en sådan kan man mäta vinklar snabbt och smidigt samtidigt som den fungerar som anhåll vid exempelvis kapning av bräda mha cirkelsåg. Att inte speed square finns att köpa i sverige är för mig en gåta.. Är det någon annan som har någon erfarenhet av en speed square?
Produkter som diskuteras: "speed square"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
215 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Själva bandet alltså, inte "haken"? Tanken har dock slagit mig att jag skulle byta bandet men av någon anledning i dom kanske fem olika butiker jag sett lösa band i har dom bara haft 2 meters.MathiasS skrev:
Kör för övrigt ofta med meterstock 2m, talmeter 3m och ett 10m Hultaforsmåttband (rött) som har en riktigt bra utfällbar flärp.
Intressant info att 5m talmetern saknar rits, har funderat på den några gånger. Hmm men när jag kikar verkar det finnas en 6m med rits.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag saknar lite då och då en gradskiva och brukar ta ut en plastvatiant men det funkar dåligt med dom ofta rundade kanterna på reglar.Bandykonungen skrev:Varför inte investera i en speed square? Med en sådan kan man mäta vinklar snabbt och smidigt samtidigt som den fungerar som anhåll vid exempelvis kapning av bräda mha cirkelsåg. Att inte speed square finns att köpa i sverige är för mig en gåta.. Är det någon annan som har någon erfarenhet av en speed square?
En Speed Square i mm hade nog varit fint men det ser inte ut som något man jämt får plats med i fickan. Har dock inte koll på alla användningsområden men den ser lite mer avancerad ut än en gradskiva.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ingen som har ett tips på en minivinkelhake? vill ha en med mm-skala på båda sidorna.
Törs man fråga när du använder en vinkelhake egentligen? På sådant sätt att den måste vara i brallorna? Nästan allt sågas ju med kapgersåg så vinkelhaken blir ju liggandes i lådan.
De gånger jag behöver frihandskapa något, kanske med sticksågen, så använder jag nog tumstocken (som har ett fast 90graders-läge) oftare än vinkelhaken. Behöver det bli bättre precision än så använder jag kapgeren.
De gånger jag behöver frihandskapa något, kanske med sticksågen, så använder jag nog tumstocken (som har ett fast 90graders-läge) oftare än vinkelhaken. Behöver det bli bättre precision än så använder jag kapgeren.
Jag går aldrig utan min 6m Hultafors talmeter, ritsfunktion och väldigt smidig bälteshållare.
http://www.hultafors.se/produkter/matning/markmatare/markmatare-talmeter-6m/
http://www.hultafors.se/produkter/matning/markmatare/markmatare-talmeter-6m/
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
hmm... nu sätter du mig på pottkanten!MathiasS skrev:Törs man fråga när du använder en vinkelhake egentligen? På sådant sätt att den måste vara i brallorna? Nästan allt sågas ju med kapgersåg så vinkelhaken blir ju liggandes i lådan.
Det kanske är någon sorts diagnos men jag gillar att dra streck innan jag kapar (även om jag har en exakt kap/ger med bord). Så vinkelhaken är framme hela tiden när det byggs.
Rent konkret är väl att man har en markering på en sida men pga kap/geren måste kapa från andra hållet kan man exakt dra ett streck runt en hel regel eller att man vill markera för någon urjackning av någon sort och bara kan mäta från en sida eller helt enkelt behöver rita exakt för att kunna kapa något komplicerat efter en ritning.
Kan bara tipsa om att sno en minivinkel från något barn och du kommer se ljuset själv!
Jag är nog generellt lite för petig när jag bygger och blir sur om inte bubblan i MST180 ligger i mitten eller MAX 1mm/m fel (men då är det färdigt resultat inte på individuell regel).
Edit: Och sen det faktum att den är 45mm bred (ej minivarianten tyvärr) gör det smidigt att markera på en regel var en motgående regel ska sitta (ett streck/sida med ett kryss i mitten så ser man tydligt var regeln ska sitta och att det blir rakt eller om regeln är vriden) dessutom kan man föra över strecken till andra sidan regeln samt att den har en 45° fasning så man kan rita 45°streck är också mumma
Redigerat: