Hej!
När vi gjorde om badrummet kaklade vi in badkaret med 5x5plattor. Även som en 5 cm ram runt karet (tänk uppifrån). Snyggt tyckte vi, men mindre bra när vi duschar i det, då rinner det ju längs väggen på ramen och ner på golvet istället för ner i karet... Har varit i kontakt med firman som gjorde badrummet och deras lösning är att höja "ramen" mot väggen, så att kaklet kommer i nivå med badkaret. Har haft en god relation till firman och deras förslag låter väl smart tycker jag, men är ändå lite på om någon skulle ha löst problemet på något annat sätt, när det nu blev som det blev?

En bild vore bra. Satte ni ramen lägre än badkaret?
Om ni inte tätar mellan ramen och karet, så rinner det väl emellan även om ni höjer, eller?

det är tätt mellan vägg och "ram".. Det bildas som ett liten ränna (5cm som kaklet) mellan väggen och karet eftersom karets nivå är något högre än inkaklingen.Kan tyvärr inte förklara bättre...

Nu har jag en bild, så kanske det blir tydligare. Tanken är alltså att höja upp så att rännan kommer i nivå med badkaret och vattnet förhoppningsvis rinner ner där det är tänkt.

• IMG_2798.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår nog inte problemet riktigt.

Golvbrunnen är väl under badkaret med rätt fall? Då spelar det väl ingen roll om vattnet rinner den vägen istället för via avloppet i karet och ner i golvbrunnen?

Om ni gjort som "vanligt" och ställt karet direkt mot väggen utan eran kant så hade ju vattnet iaf runnit längs väggen ner under karet.

problem och problem..., men det blir onödigt lång väg för vattnet att vandra och blötare än vad det skulle behöva vara på golvet. hotellvarianten liksom, men det är väl lösningen också i och för sig...

Men det löser man väl inte genom att sätta kakelramen lite högre?
Vattnet kommer väl fortfarande att rinna ner mellan karet och kakelramen?

Kanske lite mindre vatten visserligen, men blött lär det bli på golvet så länge du inte på nått vis tätar mellan kar och vägg/ram.

Eller har jag otur när jag tänker nu? :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.