Andreas_Hansson skrev:
Själv kör jag med logger2020

Så här kan man se elförbrukning på sin sida
Ser intressant ut, hur många mätare har du inkopplat?
1-fas och / eller 3-fas?

Majgårdarna
Enk Projektet skrev:
Ser intressant ut, hur många mätare har du inkopplat?
1-fas och / eller 3-fas?
2st 3fas. En är husets elmätare och en är för en varmvattenberedare..
Den läser av dioden som blinkar på elmätaren
Man kan göra rätt mycket med den. Mäta temp,luftfuktighet,energi,ljussensorer mm

http://www.logger2020.se/

Blev lite offtopic nu.Ursäkta TS

Redigerat:
Undrar vad som är mest tillförlitligt. den som mäter dioden eller som en kläm ampere meter.

En som läser av dioden kommer att visa exakt samma förbrukning som du betalar för.
De typer med strömtransformatorer runt ledarna kan inte ta hänsyn till spänningsfall, reaktiv effekt osv.

Jag loggar själv genom att läsa av diodblink på elmätaren till en dator som gör en fin graf.
Jag har jämfört datorns beräknade kWh-förbrukning efter blinken och vad mätaren visar och det stämmer exakt.

• Huvudel(24H).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nsiak skrev:
En som läser av dioden kommer att visa exakt samma förbrukning som du betalar för.
De typer med strömtransformatorer runt ledarna kan inte ta hänsyn till spänningsfall, reaktiv effekt osv.

Jag loggar själv genom att läsa av diodblink på elmätaren till en dator som gör en fin graf.
Jag har jämfört datorns beräknade kWh-förbrukning efter blinken och vad mätaren visar och det stämmer exakt.
År 2020 ska jag också orka logga bättre...

Fram till för ett år sen hade jag drifttidsmätare kopplade till kontaktorerna i elpatronstyrningen, men efter att kontaktorerna gav upp helt (de var så trasiga att de föll i bitar när jag monterade bort dem) och blev bytta så blev det där inte inkopplat.

Men, det stämmer väl inte alls att man inte kan ta hänsyn till spänningsfall och reaktiv effekt om man mäter på strömtransformatorer? Det är ju "bara" att också mäta spänningen på varje fas...

(Jag har lekt med tanken att mäta på detta med en dator, tänk en laptop (så har man UPS på köpet) och tre USB-ljudkort. Ett ljudkort per fas, där ena stereokanalen tar signalen från strömtrafo och andra från nedtransformerad/spänningsdelad nätspänning. Bygg in hela datorn i en "s-märkt" kapsling med genomskinlig plast, koppla in mottagare för trådlöst tangentbord+mus och koppla in fiberkonverterare för nätverk (eller kör trådlöst nätverk) så gör det inget om datorns signaljord är kopplad till elnätets nolla istället för skyddsjord eller flytande... också en grej jag lär fixa år 2020...)

nsiak skrev:

Hm. Jag tror jag skall sammanställa de som skulle passa mig. Orkar nog inte ha en dator på dygnet runt för att få grafer känns oxå som energi slösande. Får se om det blir en med bara skärm där jag kollar då och då. För att jämnföra och hitta olika energibovar.

Det var ingen uppmaning om att ha dator på dygnet runt jag menade att skriva.

Vad jag ville ha sagt är att läsa av LED på elmätaren ger en exakt visning av förbrukning, sedan la jag bara till lite om hur jag kör.

Anledning till att jag loggar med dator är för att jag ändå har en server som står på 24/7 (mail, web, säkerhetskopiering, hemautomatisering, loggning av temp) och då var det billigaste alternativet för mig att bara köpa en räknare och LED-pulsindikator. Hade jag inte redan haft en dator på 24/7 skulle jag nog köpt denna:
https://www.m.nu/eliq-energimonitor-med-stor-touchskarm-p-388.html

det förstod jag väl... :-)...jag har bara en NAS. För mig är det nog det där ett alternativ dock lite dyrt. Vi får se måste smälta alternativen.

Redigerat:
Din NAS kanske går att "hacka" i form av att den kör Linux eller liknande och då kan köra egna program?

Vissa routrar, t.ex. klassikern Linksys WRT-54GL, kan ju köra valfria program...

... fast då ska man ju antingen kunna programmera eller hitta något färdigt, och dessutom kunna ansluta blink-givaren...

Mattias_Jo1 skrev:
Nu kommer det en ny energi mätare i nästa clas ohlsson katalog. Fick precis dess bruksanvisning. [länk] efergy e2 heter den.

Trådlös och man sätter en 3 st sensorer på inkommande kablarna, följer även med PC programvara. priset: ca 699:-
Vet du när man kan beställa den?

Mycket intressant!
Vet inte hur jag ska lösa det i el-skåpet då jag inte har några synliga kablar att sätta fast sensorerna på? Förslag?

abrovink skrev:
Vet du när man kan beställa den?

Mycket intressant!
Vet inte hur jag ska lösa det i el-skåpet då jag inte har några synliga kablar att sätta fast sensorerna på? Förslag?
Tydligen kommer den till centrallagret i mitten av Mars. Lagom till den nya katalogen.

S
Sökte på elmätare och fick upp en modell kallad

Redigerat av moderator. Användare smartis företräder bolaget han refererar till här

/hempularen

/Smartis

Redigerat av moderator:
Det står inget om installation annat än att den ska fästas på huvudledningen? Är det en pulsmätare eller strömkännare som ska runt inkommande faser?

Följdinlägg på reklam redigerat

/Hempularen

Redigerat av moderator:
Google tänker ta över även detta område:

http://www.google.com/powermeter/about/

Någon som testat?

Pen

PS: För den händige finns programkoden för att prata med Googles server utlagd för PIC-processorerna. Den är öppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.