mrfrenzy: 1wire-räknaren, har du själv beställt en sådan från USA? Vad blev det i frakt, tull, moms?

Jag har beställt flertalet gånger från hobby-boards. Jag har inte behövt betala nåt extra via tull och dylikgt ivf.

Japp även jag har beställt därifrån flera gånger. En räknare kostar inklusive frakt $33.28 = 240kr

Eftersom det är under 300kr blir det inga påslag i tullen.

www.yourlodestar.com är en produkt som snart går att köpa... Den mäter blinken på elmätaren i realtid, och ger sedan tillgång via webbgränssnitt (och snart mobilapp) där man kan se sin konsumtion, labba med att mäta vad olika prylar konsumerar och utbyta tips med andra. Flipp eller flopp?

(får direkt erkänna att jag varit med i projektet att ta fram det hela :)

darja försökte du länka till nåt vettigt? För sidan jag hamna på funkade skit. Testade dock bara IE men bör ju funka där med.

danielr112 skrev:
darja försökte du länka till nåt vettigt? För sidan jag hamna på funkade skit. Testade dock bara IE men bör ju funka där med.
Funkade ju hur bra som helst. Det kanske var en sida som följde webbstandard? ;)

(Safari 4, FF)

mrfrenzy skrev:
Elfa har en Fototransistor med hög känslighet.
Denna har jag monterat på en pinne framför blinkdioden på elmätaren och kopplat direkt till stift 3&4 på en 1wire räknare (samma som på länken ovan fast halva priset).
Räknaren kopplar du sedan in på nätet precis som en tempsensor.
Den har batteri så den fortsätter räkna även om du stänger av datorn en stund.
Funkar en sådan också?:
http://www.kjell.com/content/templa...item=90042&path=239000000,288500000,289000000

Nej, den är för IR-ljus och reagerar inte på det gula ljuset från elmätaren. Dessutom var den ju mycket dyrare än elfas.

Förmodligen om den sidan: testade ff här och då funkade den

mrfrenzy skrev:
Elfa har en Fototransistor med hög känslighet.
Denna har jag monterat på en pinne framför blinkdioden på elmätaren och kopplat direkt till stift 3&4 på en 1wire räknare (samma som på länken ovan fast halva priset).
Räknaren kopplar du sedan in på nätet precis som en tempsensor.
Den har batteri så den fortsätter räkna även om du stänger av datorn en stund.
Vilka stift kopplar du in på tempsensor-slingan?
Vilket program använder du sedan för mätningen?
Har köpt dessa prylar och försöker få det att funka, men lyckas inte riktigt.

Du kan t ex köra med msure. Du kan även använda dig av owfs och egna script. Ja det finns massa olika program. Vilka stift du ska koppla in beror på om du kör parasitmatat eller inte.

Jag kör owfs och mrtg. Steg 1 är att få kontakt med räknaren med valfritt program för din plattform, sen kan man ju börja fundera på hur datat ska lagras.

Jag har kopplat in en en fototransistor på stift 3 och 4 på en 1wire räknare, enligt mrfrenzy's beskrivning ovan.

Ja det förstog vi, men hur är ditt 1wire-nät uppbygt? Kör du med parasit eller med separat spänningsmatning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.