Det är parasit, dvs jag har ingen separat spänningsmatning.

Då är det bara koppla 1wire data till DQ och 1wire jord till GND.

Sissodär, hittade ett program som heter Logtemp som både hanterar Temperaturmätarna på ett bra sätt och kan ha koll på en energimätare. Programmet hittar min blink-mätare, men kan inte få den att börja räkna....

Det är väldigt kritiskt att dioden hamnar rätt framför elmätaren, 1mm fel kan räcka för att det inte ska funka.

Har du dessutom vänt den på rätt håll? En diod leder bara ström åt ett håll.

Du kan prova räknaren genom att dutta med en kabel mellan stift 3 & 4.

H
mrfrenzy skrev:
Då är det bara koppla 1wire data till DQ och 1wire jord till GND.
Måste man inte ha en räknare mellan dioden och 1-wirenätet?

Av inlägg #41 framgår att dario99 hade köpt en sån räknare som är länkad i det inlägg han citerar.
"DQ" och "GND" är märkningar på anslutningarna på denna räknare.

H
mrfrenzy skrev:
Av inlägg #41 framgår att dario99 hade köpt en sån räknare som är länkad i det inlägg han citerar.
"DQ" och "GND" är märkningar på anslutningarna på denna räknare.
Missade det:blushing:

Skulle ha tag på dioder för avläsning av lapan på elmätaren. Elfa ska ha över 100:- i frakt.
Finns det någon annan att köpa??

Betala med kort så kostar brevfrakt hos ELFA 35kr.

Mattias_Jo1 skrev:
En sådan kanske....undrar om man kan köpa dem lös och pris..
Ja klickar man lite på sidan så hamnar man här:http://www.fortumshop.se/energisparprodukter/energidisplay

1499:- verkar den kosta. Inget för mig dock då min elförbrukning mäts av traditionell mätare utan lysdiodblink.

Jag skulle vilja ha en pulsmätare med trådlös sändare, som sänder till en mottagare som man kan ha i datorn.

Pulsmätare ---> Sändare --> WiFi ---> Mottagare --> Usb ---> Dator

Som en trådlös variant på 1-wire

Någon som har sett en sådan?

Mattias_Jo1 skrev:
Denna finns, dock tyckte jag detta blev en dyr historia då man först skulle betala 2000-2500:- sedan abonnera för 30:-/månad. För att få det i Datorn, hade det bara varit abonnemang på 30:- då hade jag nog övervägt denna.

[länk]
Den var intressant, något dyr dock.

Någon som har testat den?

Nu kommer det en ny energi mätare i nästa clas ohlsson katalog. Fick precis dess bruksanvisning. http://www.efergy.com/ efergy e2 heter den.

Trådlös och man sätter en 3 st sensorer på inkommande kablarna, följer även med PC programvara. priset: ca 699:-

Majgårdarna
Själv kör jag med logger2020

Så här kan man se elförbrukning på sin sida

• el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.