Inom kort så kommer en ny energidisplay att lanseras som just räknar pulserna på den vanliga elmätaren och sedan för över denna information trådlöst till en display som man kan gå runt med i huset för att testa hur lastförändringar påverkar m.m.

http://exibea.se/

Finns förvisso flera andra fabrikat och för den händige går det lätt att bygga en pulsräknare m.m. Men just denna har även fått lite utmärkelser för att den just stimulerar energibesparande åtgärder.

Litet dåligt test måste jag säga, då dom endast verkar ha testat med rent resistiv last...
Hade ju varigt högst intresant med capacitiva och induktiva laster också!
Hittade ett annat test som var lite mer avslöjande, fortfarande så verkar
Ecowatt och en av Conrads mätare fungera väldigt bra.

http://www.avasoo.com/elmatare_test.pdf

Hej guys,

Nyss såg jag en sorts "differenselmätare" som enligt uppgift kan se hur mycket skillnaden blir när man kopplar in/ur en apparat. Jag upplevde beskrivninegn som luddig, i den texten iallafall, och den heter WATTCHER (troligen efter "Watch your Watts). Den är bara en liten burk med en kort sladdstump man sätter i ett vägguttag. Inget om hur den är uppbyggd och hur funkar. Är det någon här som vet hur den kan mäta i ett enda vägguttag? Kanske en på-plats-kalibrering av nätets inre impedans när man sticker i den första gången???

The Wattcher consists of a sensor, a sending unit and a display. The sensor can be placed on any electricity meter (analog meters with a turning wheel, digital meters with LED pulse, and smart meters). The sensor is connected to the sending unit. Both are placed in the meter closet. The sending unit sends a radio signal to the display unit, which can be placed in any (euro standard) electricity socket. The Wattcher can be selfinstalled by the consumer.
Det är alltså en vanlig blinkmätare med en trådlös nätdriven mottagare.
Finessen är att man med sin fasta elmätares noggrannhet kan mäta förbrukningen hos en lokal apparat genom att tara mätaren innan man startar apparaten.
Nackdelen är att andra apparater som startar och stannar automatiskt kommer påverka värdet.

Visst, men om man inte kopplar den aktuella apparaten GENOM Wattchern, hur kan den då mäta apparatens förbrukning? Wattchern sitter ju ensam i ett eget uttag, om jag fattar broschyren rätt. Bara om Wattchern kan hålla koll på nätets inre impedans, både real- och imaginärdel, så kan den möjligen mäta något. fast om den övervakade apparaten är starkt reaktiv drar den ingen energi som kostar något, men den belastar ledningen så att man ändå får ett spänningsfall. Än en gång, kan någon förklara hur Wattchern funkar, om den inte har örnkoll på nätimpedansen och kan skilja på aktiv och reaktiv effekt?
//Rob

Wättchern har en fotodiod som man klistrar fast på elmätaren. Den räknar blinken från elmätaren och skickar det trådlöst till mottagaren.

Samtidigt som pannan går igång? Eller frysen? Eller motorvärmaren?

Verkar vara en undermålig metod.

Johan Gunverth skrev:
Jag tänkte mig en mellankopplingsmätare i prisklassen 2-4000:-.
Classe och ELFA har mätare för dryga 200:-, men dessa verkar inte funka med kapacitiv last ordentligt. Har en kund som köpt ELFAs variant och den visade för mycket på "tomgång" med datorer och lysrör inkopplade.
Kapacitiv last är väl lite ovanligt? De flesta laster i kontorsmiljö är väl svagt induktiva? Rätta mej gärna!

Alla icke PFC switchade där ligger strömmaximum på stigande spänningsflank, inte rent kapacitiv då ström inte matas tillbaka på fallande flank. Det blir en massa övertoner pga av det.

Kolla på ELFA 76-961-23

<<3-fas effektanalysator som mäter energiförbrukning (aktiv och reaktiv), effekt (aktiv, reaktiv & skenbar), effektfaktor, ström & spänning med TRMS, frekvensanalys (av ström och spänning upp till 7:e övertonen). Energiförbrukningen mäts av två skilda mätare för att lätt kunna mäta total och partiell förbrukning. Det inkapslade instrumentet är anpassat för DIN- eller väggmontage och moduluppbyggt för att på bästa sätt anpassas till den önskade applikationen. Modulerna installeras enkelt med hjälp av ''Plug and Play''. Förbrukningen kan skickas vidare med puls-, analog-, larmutgång eller via RS485-utgång. Skruvplintsanslutning. Plats för max 2 moduler. >>

Det är inget problem att mäta enfas med en trefasmätare, det görs hela tiden och det fungerar.

Protte

mrfrenzy skrev:
Wättchern har en fotodiod som man klistrar fast på elmätaren. Den räknar blinken från elmätaren och skickar det trådlöst till mottagaren.
Aha! Då finns den variabeln med!!

För att mäta pulserna från vanliga mätaren. Antingn vis S0 eller lysdioden så funkar 1-wire alldeles prima.

Billigaste lösningen är antagligen att köpa en begagnad vanlig elmätare och göra vad som behövs för att den ska bli "portabel", d.v.s. montera på något lämpligt stativ eller liknande och se till att kablar blir korrekt dragavlastade o.s.v....

Jag skaffade på prov en såndär billig "sätta-i-uttaget"-elmätare. Den "kraschar" av spikarna så fort frysen slår av (eller på, vilket det nu är). Kvalité... Jag har iofs inte provat att koppla ett nätfilter mellan mätaren och frysen...

danielr112, behövs det något annat än en LED-sensor för att koppla in en mätare på 1-wire?

Jag har sedan tidigare temperaturmätare (Templogger) och vill utöka den installationen med en mätare av elförbrukningen genom en avläsare av blinket på elmätaren.
Jag blir intek klok på om och i såfall hur jag kan koppla in den på 1-wire-slingan. Behövs det extra matning av spänning? Kan jag koppla på den som vilken temperaturmätare som helst på slingan?

Elfa har en Fototransistor med hög känslighet.
Denna har jag monterat på en pinne framför blinkdioden på elmätaren och kopplat direkt till stift 3&4 på en 1wire räknare (samma som på länken ovan fast halva priset).
Räknaren kopplar du sedan in på nätet precis som en tempsensor.
Den har batteri så den fortsätter räkna även om du stänger av datorn en stund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.