Hej
Jag har inte såå stor plats så den får inte bli för stor :)
Tycker det är kul att jobba med trä då som en glad amatör så en dyr maskin med super precision behövs inte.

Tyvärr när jag kollar runt och hittar någon och sedan googla på info så får man alltid något negativt så man är osäker.

De två jag har titta på nu är

Einhell TC-SP 204 samt SCHEPPACH HMS850
Är den ena ligger på ca 3800 och den andra 4300

Kollar man upp Einhell så verkar som en del (kanske inte alla) så är plattan för och efter knivarna inte i linje och den är tyvärr byggd så det går inte justera detta. Men det verkar inte vara på alla då bara en del har tagit upp detta problem medan andra bara kör på??

Kollar man på Scheppach så verkar det vara "staket" som verkar vara lite klent. Det gjorde att det fanns en risk att det inte blir rakt om man pressar lite trästycket mot sidan. Vet inte om det gäller alla modeller eller om det finns en lösning.

Så finns det någon maskin för upp till ca 4300 som rek som både ha en rikt och planhyvel?
Någon som ni använder kanske?
Tittar lite på begagnad marknaden men när man inte vet hur välvårdad den är samt knivarna så är man lite osäker.
Sedan väger dom en del så frakten kan bli dyrt.

• Gilla
Mickeymus123
  • Laddar…
Hej @cass!

Dom två som du har listat hade jag nog inte köpt. Inte mycket till precision i dom.
Jag hade nog letat efter en begagnad Inca rik/plan-hyvel. Klart bättre alternativ!

Träbearbetningsmaskin, sannolikt en bandsåg, INCA-märke, på träbord, industriell miljö, elsladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom brukar dyka upp som begagnade lite då och då. Men du behöver vara snabb!
Dom försvinner som en avlöning!
Lycka till!
Dag

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hej Stigen och tack för snabbt svar.
Har tittat lite och precis som du skriver så försvinner dessa snabbt som fasiken och man vet inte när man har chans igen att få tag i en. Sedan väger dom en del så frakten blir en hel del :)

Sedan kollade jag upp lite och det verkar som den går på 3-fas och glömde skriva in min beskrivning att där jag tänker har den har inte 3-fas.
Så även om det är en fantastisk maskin så verkar den gå bort i valet.

Jag behöver inte super precision men lite är ju bra :D
Står fortfarande i kvalet mellan dessa två om det inte finns någon annan man rek.

Hittade även Zipper ZI-HB204
Läste att en person var inte alls nöjd med Einhell p.g.a. inte jämn platta och byte till denna som var mycket bättre.
Även denna har ju lite problem men inte så farligt som går att fixa.
Samt priset 3200 kr är faktist det billigaste och endå klarar lika stora bitar som dom andra.
Får kolla upp mer :)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
C cazz skrev:
Sedan kollade jag upp lite och det verkar som den går på 3-fas och glömde skriva in min beskrivning att där jag tänker har den har inte 3-fas.
Så även om det är en fantastisk maskin så verkar den gå bort i valet.
T ex Incan i Stigens bild har motorn under bordet som driver hyveln via en rem. Det borde inte vara särskilt svårt att byta till en motor för 230 V istället. Den blir såklart svagare, men det kanske man kan leva med om man inte har bråttom?

• Gilla
Tur'e'de och 1 till
  • Laddar…
hmm det skulle kunna gå men börjar bli mycket man ska fixa till
Försöka få tag i en Incan till vettigt pris, få hem den, köpa motor och byta ut den.
Brottom får man inte ha då precis som Stigens skrev att de kommer in annonser lite då och då så man får hålla koll.

Kanske ett långtgående projekt för framtiden att när tillfälligt ges att man fixa till.
Det skada ju inte ha två maskiner :D

Hej igen!

Om jag skall förtydliga lite så har jag haft en sådan där 3500kr hyvel. Fick med den när jag köpte ett antal maskiner samtidigt.
Startade den en gång och hyvlade en mindre bit. Det räckte för mig.
Jag sålde den med med två uppsättningar extrastål för 1500kr.
Sök aktivt efter en Inca! Det finns många hemma i stugorna. Jag tror det också fanns enfasmaskiner av den när den såldes.
Dag

K
Ska man köra på en rikthyvel i den prisklassen tycker åtminstone jag att precisionen inte blir bättre än om man kör en jigg genom planhyveln alt. bordssågen…

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Att en produkt är billig betyder ju inte att den är dålig
Har ett antal maskiner från olika tillverkare (Parkside, Biltema, Mecca osv) som jag har varit riktigt nöjda med och med bra resultat.

Allt bero på vad man ska ha de till och tiden.
Just nu kör jag en hel del med Jula elhyvelmaskin och har varit nöjd men blir alltid lite extra arbete när jag försöker få det platt och snyggt när jag ska använda ytterpanel till en del finsnickeri då de flesta är lite som en banan :D

Det betyder ju heller inte att man stänger dörren om man hittar en bra begagnad maskin som kan ersätta eller komplettera den maskin man redan har.

Jag sällar mig till skaran som avråder från köp av de där små plast- o plåthyvlarna. Minns inte riktigt om Incorna går att koppla om till 220V men det där har @Frustrator koll på. Andra småhyvlar att lägga till på listan är Emcorex B20 och Kity 636.

Redigerat:
  • Gilla
Okul
  • Laddar…
Oavsett om du lyder de kloka råd du fått eller ändå köper en lätt kinahyvel i plåt, så är det en sak som är bra att veta. Vilken klisterlapp som sitter på eller vilken nyans den är lackad i, spelar väldigt liten roll. De allra flesta är rena katalogbeställningar från kinesiska tillverkare och man får som beställare välja färg själv. Jag har haft en Zipper (mer om den senare) i deras knallgröna färg, men på klisterlappen stod det Holzmann, artikelnummer på maskin och reservdelar var bara varianter på de som Einhell och Güde använder och texten i den dåligt översatta instruktionen var nästan identisk med en från Scheppach jag laddade ner.

Till zipper-maskinen. Eftersom den inte alls har de justeringsmöjligheter som en större eller "riktig" maskin har så får man hoppas på ett bra exemplar. Du kan köra igenom mindre bitar av inte alltför svårhyvlat trä få det hyfsat. Men räkna inte med att resultatet blir utan glipor i limskarvarna, eller att du kan få bra resultat med ämnen större än några decimeter. De är helt enkelt för klena i konstruktionen och sviktar för mycket. Min hade dessutom den egenheten att höjdjusteringen vibrerade sig sakta neråt när maskinen var igång, så jag fick hålla i veven hela tiden jag använde den för att plana.

Så du kan antigen lägga pengarna på en begagnad "riktig" och en elektriker som fixar trefas, eller så köper du först en kinahyvel och ångrar dig, för att sedan lägga pengarna på en "riktig" och en elektriker. Eller om du har tur med din första maskin och accepterar bristerna så kanske du bara köper kinamaskinen och nöjer dig med den. Jag gjorde det inte.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack för input
3 fas skulle vara svårt då där jag hobby jobbar så ligger elcentralen en bit bort och då behöver jag gräva upp en bra bit och lägga ny ledning.
Då snackar vi om investeringar :)

Men om vi vänder på steken och säger så här, vilken modell rek om man vill köpa en helt ny 230v rikt och planhyvel som inte tar stor plats?

C cazz skrev:
Tack för input
3 fas skulle vara svårt då där jag hobby jobbar så ligger elcentralen en bit bort och då behöver jag gräva upp en bra bit och lägga ny ledning.
Då snackar vi om investeringar :)

Men om vi vänder på steken och säger så här, vilken modell rek om man vill köpa en helt ny 230v rikt och planhyvel som inte tar stor plats?
Mitt tråkiga svar är - ingen. Det är enbart baserat på mina egna erfarenheter av fyra rikt- och planhyvlar. De finns de som har både mer kunskap och erfarenhet och kan fylla på med andra svar. De kinahyvlar jag testat har inte varit bra nog helt enkelt, så jag har snabbt satt ut dem på blocket och köpt dyrare och tyngre. Om jag skulle börjat om helt och haft ont om plats, bara 230 volt och begränsat med pengar, skulle jag nog köpt en hyfsat enkel planhyvel och kört riktandet med handhyvel och/eller jigg på bordssågen.

• Gilla
Ove1324
  • Laddar…
Jag tror kanske att kombination av en ren planhyvel och sen en jig för bordsåg (om du har en sådan) kan vara en väg att gå. För 6500 -7000 får du en planhyvel från t.ex. Metabo eller Triton.

Hmm det är ju ett sett
Varför jag vill ha bordsmodell har med att där jag jobba lite då och då med trä är ett förråd med begränsad utrymme så när jag inte använder maskinerna så ställer jag dom undan i en hylla till nästa gång. Jag har lämnat utrymme i mitten där jag ställer maskinerna men då har jag ingen plats att jobba.
Eftersom jag bor i ett bostadsområde och förrådet är ihopsatt med grannarna så är jag väldigt begränsad när det gäller bygga ut och så vidare.
De som är lite större arbete kan jag vara i garaget men det ligger en bit ifrån och ägs av föreningen som även där bara har 230v
Jag hade väldigt gärna ha de maskiner som det tipsar om och även om de skulle bli lite dyrare än vad jag hade tänkt mig om de är värt men det är utrymmet som är en av det största boven i dramat.

Lösningen kan vara en liten planhyvel modell lunchbox.
Dom är enfasmaskiner.
Med den kan du också rikta om du använder en ”jigg”.
Kolla länken så ser du hur det fungerar!

• Gilla
Rob1000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.