Hej försöker få en liten billig rikthyvel att fungera. Eftersom jag inte är så kunnig inom elektronik så har jag kört fast på hur ströbrytaren fungerar. Måste den ha ström för att fungera?
Jag får kontakt mellan stiften 13 och 14 när jag håller in den gröna knappen. Men inte mellan dom andra 2 stiften. Betyder det att den gett upp eller ger den ingen kontakt mellan dom andra stiften om den inte är ansluten till el. Är det normalt att den inte blir i påslaget läge om den inte är ansluten till el?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag får kontakt mellan stiften 13 och 14 när jag håller in den gröna knappen. Men inte mellan dom andra 2 stiften. Betyder det att den gett upp eller ger den ingen kontakt mellan dom andra stiften om den inte är ansluten till el. Är det normalt att den inte blir i påslaget läge om den inte är ansluten till el?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Det är nollspänningsutlösning på den maskinen, dvs denstartar inte efter ett strömavbrott.
Strömbrytaren måste ha ström för att ”fastna” i tillägge.
Borde ge kontakt mellan 23 och 24 när du trycker på knappen men där kanske felet sitter.
Endast för felsökning kan du sätta en tråd mellan 23 och 24 och se om hyveln startar.
Protte
Strömbrytaren måste ha ström för att ”fastna” i tillägge.
Borde ge kontakt mellan 23 och 24 när du trycker på knappen men där kanske felet sitter.
Endast för felsökning kan du sätta en tråd mellan 23 och 24 och se om hyveln startar.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Japp
Protte
Protte
Tack för hjälpen. Den startar fint när jag sätter en tråd mellan 23 o 24 så det verkar som strömbrytaren gett upp. Hittar ingen exakt likadan i någon butik nära mig. Vet du om den här från Clas Ohlsson skulle fungera? https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-On-Off-KDJ20-2-Cotech/p/Pr511997000.
Annars så måste jag väl beställa från någonstans.
Den har en sådanhär också vet inte om det krånglar till det något.
Logga in
Skapa konto
Det är överlastskyddet, den kan du bara koppla förbi om du felsöker för att utesluta den. Dra bara ut dom två kablarna och koppla ihop dom.N Niq skrev:Tack för hjälpen. Den startar fint när jag sätter en tråd mellan 23 o 24 så det verkar som strömbrytaren gett upp. Hittar ingen exakt likadan i någon butik nära mig. Vet du om den här från Clas Ohlsson skulle fungera? [länk].
[bild]
Klicka här för att svara