F
Dottern fick en boxningssäck (22kg) i julklapp och nu ska den upp i källartaket. Det är siporex lättbetongbjälklag i ett hus från -76.
Hur fäster jag det bäst i taket?

Tänkte nog använda ankarmassa.

Gängstav och surrningsfäste?https://www.biltema.se/bat/dacksutr...sten/surrningsfaste-rostfritt-8-mm-2000060242

Skruvögla rakt in i ankarmassan? https://www.hornbach.se/p/skruvogla-habo-42a-elzink-m10x75mm/10653329/

Eller finns det någon annan typ av fäste jag borde använda?
Expanderbult?

J
  • Svart takfäste med två hål för montering och en rund ögla i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
I lättbetong skulle jag nog helst av allt vilja sätta den med genomgående gängstång men om det inte går så minst fyra fästen och rejäla lättbetongplugg, typ Fischer GB eller Tox Ytox. Det blir väldigt stor belastning på infäsningen när säcken svingar runt.

• Gilla
fredrik.johansson och 2 till
  • Laddar…
Finns också alternativ med en vägghållare för boxningssäck. Kraften fördelas mer fördelaktigt i en sådan - inte direkt i axel med skruv och plugg. Finns också helt fristående ställningar men kostar något mer.

F
Tack för tipsen!
Jag hittade ett mindre fäste på hornbach och satte det med tox ytox-pluggar. Provade med mina egna 85 kg och det verkar hålla bra.
Känner jag den här familjen rätt kommer det inte bli någon rusning efter att få banka på säcken…men skulle det vara så får jag kanske uppgradera fästet till något rejälare i takt med att bicepsomfånget växer.
Ytox-pluggarna var ju något helt annat än de pluggar jag använt tidigare som också skulle funka med lättbetong (mest tox triwing)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag tolkade överskriften som att boxningssäcken var tillverkad av lättbetong... Vilket kittlade mitt intresse :)

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du tyckte att Ytox var brutala skulle du se Fischer GB. De har roterade plastvingar som skruvar sig in i lättbetongen.

Problemet med just boxningssäck i lättbetong är inte statisk belastning, det är att den svingar runt och hela tiden vickar på infästningen. Lättbetong är känslig för detta. Förhoppningsvis håller det för dig, annars får du göra något annat nästa gång.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Om du tyckte att Ytox var brutala skulle du se Fischer GB. De har roterade plastvingar som skruvar sig in i lättbetongen.

Problemet med just boxningssäck i lättbetong är inte statisk belastning, det är att den svingar runt och hela tiden vickar på infästningen. Lättbetong är känslig för detta. Förhoppningsvis håller det för dig, annars får du göra något annat nästa gång.
Troligen kommer just den här säcken mest ha statisk belastning… köpte den begagnad för en spottstyver efter att en av döttrarna pratat om att det vore kul att prova.
men vi får se om den blir flitigare använd, då blir det kanske kemankare och ett större fäste.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.