Ett statligt bolån kan eventuellt bli lösningen för förstagångsköpare som ska ta sig in på bostadsmarknaden, men Boverket riktar kritik mot förslaget.

Du kan läsa artikeln här: Boverket kritiska till statligt bolån
 
Bra svar tycker jag av Boverket!
Enligt min mening vore det bättre om succesivt mer krav på återbetalning av lånen, så som det en gång i tiden var! jag kan tänkas mig en återbetalningsplan på 40 -50 år, dvs detta motsvarar 2,0-2,5 % årligen av lånat belopp.
 
Kanske dags att folk tar tag i sig själv istället och inser att man inte kan få samma lyx som ens föräldrar direkt utan får bygga upp det. Samt att man kanske inte har råd att bo exakt där man vill. Staten ska absolut inte börja ge sig in i bostadsmarknaden och ge konstiga fördelar till en grupp människor.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kanske dags att folk tar tag i sig själv istället och inser att man inte kan få samma lyx som ens föräldrar direkt utan får bygga upp det. Samt att man kanske inte har råd att bo exakt där man vill. Staten ska absolut inte börja ge sig in i bostadsmarknaden och ge konstiga fördelar till en grupp människor.
Och att det inte är en rättighet att bo nära jobbet.
I inget annat land för man en så onyanserad bild om bostadsbristen som här.

Det är för de flesta i Europa helt ok att när man har sitt första boende kanske pendla en timme enkel väg till jobb eller skola. Och sen jobba sig upp.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Lösningen borde inte vara att elda på bostadspriserna ytterligare och bygga på luftslottet.
Bästa vore att ta bort alla subventioner så att priserna faller ner till mer normala nivåer. De som köpt på toppen får också ta smällen. Tar man hög risk får man även räkna med förlust och inte bara att göra supervinster för att sedan skatta som att de vore ett skatteparadis.

Lån borde rimligtvis betalas av innan man går i pension och numera börjar folk jobba i 25-30 års åldern. Lån borde alltså ha en amorteringstakt på 30 år.
 
  • Gilla
Ronekma
  • Laddar…
J Jimmynil skrev:
Lösningen borde inte vara att elda på bostadspriserna ytterligare och bygga på luftslottet.
Bästa vore att ta bort alla subventioner så att priserna faller ner till mer normala nivåer. De som köpt på toppen får också ta smällen. Tar man hög risk får man även räkna med förlust och inte bara att göra supervinster för att sedan skatta som att de vore ett skatteparadis.

Lån borde rimligtvis betalas av innan man går i pension och numera börjar folk jobba i 25-30 års åldern. Lån borde alltså ha en amorteringstakt på 30 år.
Skatta som om det vore ett skatteparadis? Sverige har ju högst skatt i världen på fastighetsförsäljning... Det är ju även en av anledningarna till att priserna är så höga som de är.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett statligt bolån kan eventuellt bli lösningen för förstagångsköpare som ska ta sig in på bostadsmarknaden, men Boverket riktar kritik mot förslaget.

Du kan läsa artikeln här: Boverket kritiska till statligt bolån
Huspriserna kommer bara öka med motsvarande mängd. Det som löser ut problemet är inte billiga lån, utan mer byggande. Bara för att priserna ökar blir det inte mer byggt, bara bättre avlönad byggbransch.

Skulle vara omöjligt att bygga idag till priserna från 2005. Nu är det iofs så att man vill stimulera ekonomin till varje pris, så finns det utrymme här borde man kanske sadla om från IT till VVS.
 
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
J Jimmynil skrev:
Lösningen borde inte vara att elda på bostadspriserna ytterligare och bygga på luftslottet.
Bästa vore att ta bort alla subventioner så att priserna faller ner till mer normala nivåer. De som köpt på toppen får också ta smällen. Tar man hög risk får man även räkna med förlust och inte bara att göra supervinster för att sedan skatta som att de vore ett skatteparadis.

Lån borde rimligtvis betalas av innan man går i pension och numera börjar folk jobba i 25-30 års åldern. Lån borde alltså ha en amorteringstakt på 30 år.
Visst för 10 år sedan kanske det fanns en chans. Nu är det bara gaspedalen in i det okända med 0-ränta och en ekonomi helt reglerad av staten som gäller.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.