Hej
Min far har avlidit och efterlämnar sig fru och 3 gemensamma barn. Det finns inget testamente. Det finns mer tillgångar än skulder.
Jag försöker skriva bouppteckningen. Min fråga är hur noggrann man måste vara med att värdera tillgångar som fastighet, lösöre, bankkonton, fonder etc. Allt överskott kommer ju ändå att gå till hans fru. Kommer information användas i framtiden eller är det bara en ren formalitet för skatteverket i detta fall?

Du kan värdera lösöret hur du vill, fastigheten kan du ta taxeringsvärdet och fonder och konton har ju ett exakt värde

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Leidenhed Leidenhed skrev:
Hej
Min far har avlidit och efterlämnar sig fru och 3 gemensamma barn. Det finns inget testamente. Det finns mer tillgångar än skulder.
Jag försöker skriva bouppteckningen. Min fråga är hur noggrann man måste vara med att värdera tillgångar som fastighet, lösöre, bankkonton, fonder etc. Allt överskott kommer ju ändå att gå till hans fru. Kommer information användas i framtiden eller är det bara en ren formalitet för skatteverket i detta fall?
Om man gör bouppteckning själv och alla är ense räcker det att man gör enligt bästa förmåga. I verkligheten är det ibland bättre än det som jurister gör.

Fastighet. Man kan använda taxeringsvärde eller uppskattar marknadsvärde. Ange hur bedömning gjorts.
Lösöre. Svårt att värdera. Ofta lägre belopp än vad många tror. Om allt går till fru så räcker en grov bedömning
Bankkonton . Här vet man exakt vad som gäller, kontrollera bara att man inte glömt något udda konto.
Fonder och värdepapper. Enligt senaste möjliga belopp.
Skulder . Glöm inte om sådana finns.

Notera att båda makarnas tillgångar och skulder ska anges.

Skatteverket har bra vägledning att ge. Lycka till!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
gör man det själv så får man ju komma ihåg att tänka på framtida skatter på tex ev sålda fonder.

Lösöre värderas ofta till någon shablon på typ 10 000 för allt. Klart finns det äkta Picasso eller något liknande på en vägg så får man kanske vara lite mer specifik.

Nu blir det väl i praktiken bara en arvinge, vädering spelar ingen roll. Men i fall där det är fler som skall dela, så sätter man ändå en konservativ värdering i boupteckningen, men man kan sedan använda andra mer korrekta värden när man gör arvskiftet, på sådant som skall skiftas ut.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Klart finns det äkta Picasso eller något liknande på en vägg så får man kanske vara lite mer specifik.
Men man behöver väl knappast ha kunskap om konst och veta om tavlan är äkta? Jag skulle värdera lösöret till 1000kr, i många fall skulle man väl inte ens få det om man sålde ett dödsbo osett till en uppköpare/ auktionsfirma.

Tack för svar.
Jag funderar på vad som händer om jag gör fel. T.ex. glömmer skatten på aktiefond, missar ett konto, eller missar en skuld. Spelar det nån roll i detta fall när det finns en arvinge ? Bryr sig banken om vad jag angett att det finns för tillgångar när de skall betala ut till min mor? Bryr sig skattemyndigheten vad som står ? Spelar det nån roll för framtida efterarvingar ?

Jag kommer fylla i efter bästa förmåga såklart, och skatteverkets broschyr är relativt tydlig. men risk för fel finns alltid

Om vi förutsätter att allt är giftorättsgods. Ingen enskild egendom. Och även att det inte finns något testamente som ex. stipulerar 10% till AIK eller liknande. Då spelar det ingen roll i praktiken om något glöms. Och man kan senare göra en tilläggsboupteckning om det av någon anledniong skulle behövas.

Men man kan tänka sig att penningtrvättsregler kommer in. Man kan behöva bevisa hur man fått en viss tillgång, då kan en boupteckning behövas.

missar man nån skatt så blir det ju en skuld som nån i slutändan får betala. Nån av arvingarna eller tillika dödsboets senaste adress får ju kravet. Jag antar att de inte kan tvinga en att betala men summan växer ju så jag tycker nog man får göra utrymme för eventualitetet och sen betala in. Det är ändå den som gör bouppteckningen som ansvarar för att allt kommer med.

S Stefan1972 skrev:
Jag antar att de inte kan tvinga en att betala men summan
Jodå, den drivs in. Oavsett om den finns med i någon boupteckning. Enda läget man kan slippa en skuld som arvinge är om skulden är större än arvet, du ärver inte skulder. Men det är klart, om det du ärver inte finns med i boupteckningen... Men i så fall ligger man nog rätt pyrt till om det upptäcks.

Fast frågan är ju "om det drivs in" ? Andra trådar har ju vittnat om en del skatteskulder som har legat och skvalpat i många år och växt med räntan. Där efterlevande skött alla papper själv och missat nåt som föranlett skatteskuld. Vad jag förstår så växer det bara......Det var ju nån som skrev i höstas bara som fick papper varje år om ett skuld och de menade att dödsboet var ju klart, varför får jag detta och det var en del år om jag inte minns fel.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Leidenhed Leidenhed skrev:
Tack för svar.
Jag funderar på vad som händer om jag gör fel. T.ex. glömmer skatten på aktiefond, missar ett konto, eller missar en skuld. Spelar det nån roll i detta fall när det finns en arvinge ? Bryr sig banken om vad jag angett att det finns för tillgångar när de skall betala ut till min mor? Bryr sig skattemyndigheten vad som står ? Spelar det nån roll för framtida efterarvingar ?

Jag kommer fylla i efter bästa förmåga såklart, och skatteverkets broschyr är relativt tydlig. men risk för fel finns alltid
I praktiken enkelt med bara en arvtagare. Det är i nästa skede med arvskifte som allt ska vara korrekt men om allt ska till samma person är även det enkelt.
Skatt på fond. Om den säljs betalar dödsboet skatten i nästa deklaration. Om den ärvs tar arvtagaren över anskaffningsbeloppet och betalar skatt senare
Missa ett konto. Då kan skiftet av det kontot inte ske så ett tillägg behövs
Missa en skuld. Med en arvtagare så får denne betala alla skulder
Banken behöver korrekta uppgifter på de konton som ska överföras
Skatteverket kontrollerar formalia men inte detaljerade kontouppgifter
När makan en gång avlider är det en ny process. Möjligen kan man ha glädje av att jämföra denna bouppteckning för att hitta konton till exempel, men troligen ingen betydelse då

Bouppteckningen ska göras enligt de skulder och tillgångar som finns på dödsdagen, de ska inte omräknas till en senare tidpunkt. Det går att ta med uppskattad begravningskostnad, uppskattat mäklararvode vid fastighetsförsäljning och liknande trots att de inte finns på dödsdagen men ex saldo på ett fondkonto ska inte anges till ett senare datum utan det ska vara saldot på dödsdagen som anges. När sedan arvsskiftet görs så ska de faktiska summorna som skiftas ut anges, oavsett om de fanns med i bouppteckningen eller inte. I vissa fall kan arvsskiftet ta många år innan det är helt klart och då är det inte konstigt om det har hunnit dyka upp både större tillgångar och skulder från ex skogsavverkning eller tvångsanslutning för VA. Att det dyker upp mindre tillgångar och skulder innan arvsskiftet är nog mer regel än undantag (el, internet, räntor, villaförsäkring mm) och ibland hinner de dyka upp innan bouppteckningen är klar men ska då som sagt oftast inte tas med i bouppteckningen. Om det finns tillfällen när nyuppkomna skulder eller tillgångar (alltså inte bara att man har missat något) kräver att man gör en tilläggsbouppteckning vet jag inte men vi har inte gjort det när lägenhetsförsäljning och fondförsäljningar tog ett par år så det hann tillkomma ganska många hyror bland annat och det var inga problem vid arvsskiftet.
Tar man med förmodad vinstskatt på en fastighetsförsäljning i bouppteckningen och sedan arvsskiftar ut fastigheten i sin helhet så kan det bli en stor skatteskuld i bouppteckningen som plötsligt inte ska betalas och det har de inte reagerat på för oss i alla fall.

Om Skatteverket tycker att man har missat något eller att något verkar vara fel så får man tillbaka bouppteckningen med en förklaring vad som behöver ändras och en instruktion för hur man ska skicka in den igen. När de är nöjda så skickar de en bekräftelse på att bouppteckningen är registrerad

• Gilla
Leidenhed
  • Laddar…
I normalfallet, med två gamla föräldrar skulle jag säga att det är sak samma, så låt oss ta ett lite extremare fall:

Med en rimlig bouppteckning fastställer ni er laglott efter fadern. Den kan mamman bränns på handväskor, champagne eller katter, men hon får inte ge bort egendomen.

Vad gäller skatter händer ju egentligen ingenting, så om inte Skatteverket trollar fram ett okänt särkullbarn stämplar de nog bara igenom allt, med reservation för att det sista årets självdeklaration kan bli lite stökig om ni exempelvis skulle sälja något som ger resvinstskatt från dödsboet.

Att försöka räkna ut den slutliga skatten och se om man behöver lägga undan pengar för den är alltid klokt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.