270 läst ·
5 svar
270 läst
5 svar
Bostadsrättslagen kan man bryta mot utan konsekvenser!
Vår styrelse fattar beslut som stämman skall ta. Bara stadgeändring, val av funktionär och ansvarsfrihet får vi rösta om. Alla andra frågor är styrelsens. Protesterar man misstänkliggörs man. Brott mot bostadsrättslagen måste få straff! Återinför demokratin! Vi medlemmar behöver inte bli sedda som passiva hjon!
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Exakt vilka frågor är det som styrelsen tar beslut om, som du skulle vilja se på stämman?
Normalt sett så får du ta upp frågor som du vill att stämman skall rösta om gernom att du skriver en motion. Genom att du skriver motioner så är du inte längre ett passivt hjon.
Men i vissa frågor kan man inte begära att stämman skall ta beslut. Styrelsen har ett personligt ansvar för att ex. ekonomin går ihop. Därmed kan inte stämman ta beslut om avgiftsnivån. På samma sätt måste föreningen drivas enligt lagen, en stämma kan ex. inte besluta om att föreningen skall börja driva livsmedelsaffär, eller annan "främmande" verksamhet.
Normalt sett så får du ta upp frågor som du vill att stämman skall rösta om gernom att du skriver en motion. Genom att du skriver motioner så är du inte längre ett passivt hjon.
Men i vissa frågor kan man inte begära att stämman skall ta beslut. Styrelsen har ett personligt ansvar för att ex. ekonomin går ihop. Därmed kan inte stämman ta beslut om avgiftsnivån. På samma sätt måste föreningen drivas enligt lagen, en stämma kan ex. inte besluta om att föreningen skall börja driva livsmedelsaffär, eller annan "främmande" verksamhet.
Motioner styrelsen inte gillar tas bara inte upp i kallelsen. Detta brott borde ha ett straffvärde. Klandra stämman passar inte. Brottet anses begånget FÖRE stämman.H hempularen skrev:Exakt vilka frågor är det som styrelsen tar beslut om, som du skulle vilja se på stämman?
Styrelsen leds av en pensionerad jurist som hävdar att det är rätt det som styrelsen gör och de okunniga medlemmarna går på det. När jag har protesterat vinklar styrelsen till att jag bara är en bråkstake. Vissa medlemmar hälsar inte när man möts. Ändå vill jag inte flytta, för då är jag en förlorare.
Klicka här för att svara