Hej,
Skulle behöva er tips och rekommendationer angående mitt badrum. Där en del av väggen, där kaklet har släppt i duschen. Helst skulle jag inte vilja behöva göra om hela badrummet, då jag tycker om mitt nuvarande badrum.
Bor i bostadrätt och här är rapporten.
Tack i förhand
Skulle behöva er tips och rekommendationer angående mitt badrum. Där en del av väggen, där kaklet har släppt i duschen. Helst skulle jag inte vilja behöva göra om hela badrummet, då jag tycker om mitt nuvarande badrum.
Bor i bostadrätt och här är rapporten.
Tack i förhand
En liten uppdateringen. Min försäkring tycker jag ska kontakta plattsättare för eventuellt åtgärdsförslag.
Gjorde en ny besiktning för att se över möjlighet att delaga badrummet och rapporten säger: Vid dagens besiktning så kan konstateras att:Ett stort antal kakelplattor på väggen har släppt.Kakelplattor har troligtvis släppt pga skinnbildning på fix i samband med montering av kakel.
Fick en offert på 60000kr på en delreparation av väggen och sätta ett nytt tättsikt. Men summan var inte den slutliga summan kan bli komplikationer och andra saker jag måste stå för.
Behöver tips och råd vad jag ska göra? Ska jag blåsa ut hela badrummet istället? Ska jag hämta en plattsättare bara? Eller ska jag köra på en delreparation.
Tack på förhand
Gjorde en ny besiktning för att se över möjlighet att delaga badrummet och rapporten säger: Vid dagens besiktning så kan konstateras att:Ett stort antal kakelplattor på väggen har släppt.Kakelplattor har troligtvis släppt pga skinnbildning på fix i samband med montering av kakel.
Fick en offert på 60000kr på en delreparation av väggen och sätta ett nytt tättsikt. Men summan var inte den slutliga summan kan bli komplikationer och andra saker jag måste stå för.
Behöver tips och råd vad jag ska göra? Ska jag blåsa ut hela badrummet istället? Ska jag hämta en plattsättare bara? Eller ska jag köra på en delreparation.
Tack på förhand
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Okej, så det borde fungera i 10 år till för övrigt. Vita väggar med en rand av färgat kakel fick mig att tro att det är från 90-talet och då hade det varit självklart att det inte lönar sig att lägga pengar på en reparation.
60 000 är kring en tredjedel av kostnaden för en totalrenovering och kan ju på det sättet vara värt att lägga det för att förlänga badrummets liv med 50 %.
Men det kan vara tveksamt om det går att garantera att det blir tätt i gränsen mellan gammalt och nytt tätskikt. Men med en duschkabin (med egna väggar alltså) så blir ju fuktbelastningen på väggen nära noll.
Det går förstås att få till ett väldigt likt utseende vid en totalrenovering.
60 000 är kring en tredjedel av kostnaden för en totalrenovering och kan ju på det sättet vara värt att lägga det för att förlänga badrummets liv med 50 %.
Men det kan vara tveksamt om det går att garantera att det blir tätt i gränsen mellan gammalt och nytt tätskikt. Men med en duschkabin (med egna väggar alltså) så blir ju fuktbelastningen på väggen nära noll.
Det går förstås att få till ett väldigt likt utseende vid en totalrenovering.
Håller med dig fullständigt och gillar tipset om duschkabin. Är det något du skulle valt att lägga in istället för en renovering och vänta tills badrummet har ett par år till i nacken?BirgitS skrev:
Okej, så det borde fungera i 10 år till för övrigt. Vita väggar med en rand av färgat kakel fick mig att tro att det är från 90-talet och då hade det varit självklart att det inte lönar sig att lägga pengar på en reparation.
60 000 är kring en tredjedel av kostnaden för en totalrenovering och kan ju på det sättet vara värt att lägga det för att förlänga badrummets liv med 50 %.
Men det kan vara tveksamt om det går att garantera att det blir tätt i gränsen mellan gammalt och nytt tätskikt. Men med en duschkabin (med egna väggar alltså) så blir ju fuktbelastningen på väggen nära noll.
Det går förstås att få till ett väldigt likt utseende vid en totalrenovering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Att bara ta ner några plattor slutar oftas i mera plattor . Att få en offert på 60k känns saftigt .
Ta de 60k och spara i börsen istället i 6-10år . Så köper du en dusch kabin istället och lever med den . Om 10 år har du betydligt mera å hel renovera om du bor kvar . Tråkigt den dagen om du ska sälja bara och påvisar ett dåligt badrum
Ta de 60k och spara i börsen istället i 6-10år . Så köper du en dusch kabin istället och lever med den . Om 10 år har du betydligt mera å hel renovera om du bor kvar . Tråkigt den dagen om du ska sälja bara och påvisar ett dåligt badrum
Klicka här för att svara



