Hej,
Har upptäckt att ca 10 kakelplattor har fått mindre sprickor i badrummet, samtliga nedersta raden mot golvet. Badrummet renoverades 2013 av den tidigare ägaren. Jag köpte huset i början av 2025. Huset är från 1938. Vad skulle ni rekommendera att göra? Bifogar några bilder.
Tack!
Har upptäckt att ca 10 kakelplattor har fått mindre sprickor i badrummet, samtliga nedersta raden mot golvet. Badrummet renoverades 2013 av den tidigare ägaren. Jag köpte huset i början av 2025. Huset är från 1938. Vad skulle ni rekommendera att göra? Bifogar några bilder.
Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Sprickor i kaklet i sig medför inte någon risk för en vattenskada, men det kan vara ett tecken på att det är en vattenskada (skivmaterial som svällt) men även att huset har satt sig t.ex. pga. att en vägg under har tagits bort.
Du kan undersöka om det på andra sidan väggen går att se några förändringar och även mäta fukt där. Samma sak under badrummet om det är möjligt.
Du kan undersöka om det på andra sidan väggen går att se några förändringar och även mäta fukt där. Samma sak under badrummet om det är möjligt.
Tack. Om jag skulle gissa så är det huset som har rört på sig. Badrummet ligger på källarplan. Huset dränerades ungefär samtidigt som badrummet byggdes. Hur mäter man fukt genom kakelplattorna? Om man tar hit en plattsättare, kan dom undersöka det då också?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Det lär finnas mätinstrument som mäter en bit ner i vägg/golv, annars kan man mäta på andra sidan väggen.
En källare med tillskjutande markfukt: Då har man vanligen inget tätskikt på väggarna utanför duschen och det kan vara fuktigt bakom plattorna pga. markfukt.
En källare med tillskjutande markfukt: Då har man vanligen inget tätskikt på väggarna utanför duschen och det kan vara fuktigt bakom plattorna pga. markfukt.
Klicka här för att svara