Hej,

Har upptäckt att ca 10 kakelplattor har fått mindre sprickor i badrummet, samtliga nedersta raden mot golvet. Badrummet renoverades 2013 av den tidigare ägaren. Jag köpte huset i början av 2025. Huset är från 1938. Vad skulle ni rekommendera att göra? Bifogar några bilder.

Tack!

• IMG_1004.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1006.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Sprickor i kaklet i sig medför inte någon risk för en vattenskada, men det kan vara ett tecken på att det är en vattenskada (skivmaterial som svällt) men även att huset har satt sig t.ex. pga. att en vägg under har tagits bort.

Du kan undersöka om det på andra sidan väggen går att se några förändringar och även mäta fukt där. Samma sak under badrummet om det är möjligt.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tack. Om jag skulle gissa så är det huset som har rört på sig. Badrummet ligger på källarplan. Huset dränerades ungefär samtidigt som badrummet byggdes. Hur mäter man fukt genom kakelplattorna? Om man tar hit en plattsättare, kan dom undersöka det då också?

BirgitS
Det lär finnas mätinstrument som mäter en bit ner i vägg/golv, annars kan man mäta på andra sidan väggen.

En källare med tillskjutande markfukt: Då har man vanligen inget tätskikt på väggarna utanför duschen och det kan vara fuktigt bakom plattorna pga. markfukt.

Skulle du tagit in en plattsättare eller t ex Anticimex för att undersöka? Finns det någon poäng i att stryka på någon form av tätningsmedel på kort sikt innan ordentlig åtgärd?

BirgitS
Är det riktigt att det är utanför duschen och att det finns tillskjutande markfukt under golvet och/eller bakom kaklet?
Vet du något om vad som finns bakom kaklet, t.ex. betong, leca-block, träreglar?

• Gilla
Ogzet och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det kan också vara så att sprickorna funnits länge men att det nu kommit svartmögel som växer i sprickan och du därför ser som nu
Vi har haft flera sådana trådar

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle gjort absolut ingenting.

• Gilla
EvertL och 9 till
  • Laddar…
M marcwest skrev:
Hej,

Har upptäckt att ca 10 kakelplattor har fått mindre sprickor i badrummet, samtliga nedersta raden mot golvet. Badrummet renoverades 2013 av den tidigare ägaren. Jag köpte huset i början av 2025. Huset är från 1938. Vad skulle ni rekommendera att göra? Bifogar några bilder.

Tack!
Ser ut som dom har satt kaklet dikt mot varandra. Finns ingen fog i hörnet som ska ta upp små rörelser. Ett klassiskt "jag vet inte hur man kaklar" misstag .Jag är rätt säker på att fuktsystemet bakom har tagit upp dom små rörelserna. Oftast spricker kaklet där "plattsättaren" har slarvat med fixet som är ute mot kanterna som man tydligt ser på bilderna.
Är sprickorna synliga eller är dom under komoder/badkar? Kan du leva med de?
För att byta ut dom kommer att vara ett rent helvete och du kommer aldrig att få de tätt igen. Och har du inte extra kakel så kommer du garanterat att få plattor med en annan bränning och bli irriterad över de. Jobbat som plattsättare i 30 år och har sett många sådana skador och är rätt säker på att de beror på att plattorna vägg/golv monterats för tight.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Intet Intet skrev:
Jag skulle gjort absolut ingenting.
... mer än att lägga på lite vit färg så sprickorna inte syns. (Då märks det också lättare om det kommer nya.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
... mer än att lägga på lite vit färg så sprickorna inte syns. (Då märks det också lättare om det kommer nya.)
Otroligt svårt att dölja sådana sprickor med glasyrfärg då färgen till 99% aldrig stämmer med kaklet och att färgen sällan rinner ner i hårstrå tunna sprickor utan lägger sig som en hinna över

• Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
Murar-Arne
M marcwest skrev:
Hej,

Tack!
Vad jag kan se är fogar mot golvet fogbruk, man brukar ha silikon mot golvvinkel och stående hörn. Med rörelse i golv o vägg blir spänningar som inte kan få plats med denna lösning. Därav sprickor. Byt ut nedre raden och foga med silikon mot golv. Om det går utan att förstöra tätskiktet. Beror helt på bakomliggande vägg. Är det gips kan det bli svårt. Är det källare med betong/puts kan man göra det.

Murar-Arne Murar-Arne skrev:
Vad jag kan se är fogar mot golvet fogbruk, man brukar ha silikon mot golvvinkel och stående hörn. Med rörelse i golv o vägg blir spänningar som inte kan få plats med denna lösning. Därav sprickor. Byt ut nedre raden och foga med silikon mot golv. Om det går utan att förstöra tätskiktet. Beror helt på bakomliggande vägg. Är det gips kan det bli svårt. Är det källare med betong/puts kan man göra det.
Gör inte de. Så gjorde man under några år tills man upptäckte att siliconen stoppar vattnet från att rinna av och blir då stående i väggen. Detta resulterade i att dom nedre skiften alltid hade "gråa" fogar då fukten stannade kvar på väggarna mycket längre.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Kan väl inte hända så mycket.
Du har väl betonggolv och betongväggar där det spruckit?
Hål tet vara bara.

I min lght br byggd 2010 blev det såna sprickor i en del lght. Plattsättaren satte dit svart tunt kakel, nedersta raden, utanpå det vita kaklet i samma storlek runt hela badrummet. Fogade och lade en silikonsträng överst. Blev riktigt snyggt.

• Gilla
Henrik Nilsson6000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.