jarlh jarlh skrev:
[länk] borde väl fungera?
I ett hushåll väljer jag multimetern före spänningsprovaren, detta då multimetern med största sannolikhet inte löser ut JFB.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Detta med att få mäta med t ex
CAT 1 i anläggning med 400 volt.

Hur är detta egentligen? Gäller restriktionen om jag själv mäter i egna anläggningen med eget sådant instrument?
Är det förbjudet?

Jag förstår att jag inte som arbetsgivare o s v inte får låta anställda använda ett sådant. Kan troligen bli skadeståndsskyldig o s v om det händer en olycka.

H Hybro skrev:
Hur är detta egentligen? Gäller restriktionen om jag själv mäter egna anläggningen med eget sådant instrument?
Är det förbjudet?
Du gör som du vill.

Trodde det...

Om jag minns rätt var det nog klent med detta på vissa skolors utbildning för elektriker.
Kanske var undantag för labbmiljö
e t c.

Jag har jobbat med en person som använde spänningsprovare, som inte klarade överspänningar, i en 10 kV anläggning (han avled). Efter detta blev reglerna för elektriker mycket tuffare, både rörande vilka kläder och vilka verktyg man skall ha...

Så reglerna för yrkesmän och hemma beror på vilka risker man utsätts för om man gör fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Detta med att få mäta med t ex
CAT 1 i anläggning med 400 volt.

Hur är detta egentligen? Gäller restriktionen om jag själv mäter i egna anläggningen med eget sådant instrument?
Är det förbjudet?

Jag förstår att jag inte som arbetsgivare o s v inte får låta anställda använda ett sådant. Kan troligen bli skadeståndsskyldig o s v om det händer en olycka.
Det är väl inte förbjudet att peta med en spik i vägguttaget heller?

useless useless skrev:
Det är väl inte förbjudet att peta med en spik i vägguttaget heller?
Kanske inte jämförbart, men jag förstår din poäng. Klart onödigt att utsätta sig för risken.

useless useless skrev:
Rena 1-fasspisar funkar alldeles utmärkt med perilex. Bättre än schuko för långvarig hög belastning.
Då frångår det den standarden som spistillverkare använder idag. 99% av Perilex-uttagen samt sladdarna som är monterade vid dagens spisar är endast specade till 16A vad jag har som erfarenhet. Kablarna i en standard Perilex-kabel som är färdigkopplad i vanliga handeln är inte ämnad för högre belastning än 16A. En ren 1-fas-spis kräver väl 25A för att fungera till belåtenhet.

1-fas-spisar kopplas i dosa eller med Norwesco-kontakt (gamla standarden), ej Schuko. Dom gånger jag sett Schuko användas till 1-fas 25A så har dom varit smälta, illaluktande och missfärgade. 😉

F Festlund skrev:
Perilex-uttagen samt sladdarna som är monterade vid dagens spisar är endast specade till 16A vad jag har som erfarenhet.

Diagram över Perilexkontakt med symboler för 16 A och 25 A, samt anslutningspunkter märkta N, L1, L2, L3 och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perilex finns för både 16 A och 25 A även om det sistnämnda tyvärr är ytterst sällsynt. Man kan ju köra 1-fas även om kontakten är möjlig med 3-fas... En ren 1-fas spis skulle gärna ha en 50 A 1-fas säkring men det normala i Sverige i gamla lägenheter är ju 1-fas 20 A eller 25 A till spisen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
Som sagt, det finns. Men är extremt ovanligt. Och TS uttag är 16A som du ser på bilderna.

Alla (99.9%) av spisarna som levereras med Perilex samt alla kablar du kan köpa färdigkopplade i handeln som privatperson är även specade 16A.

Men ja, det KAN fungera. Men så är ej standarden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.