2 813 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Bosch spis 400V utan nolla och förklaring av Perilex uttag
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Detta med att få mäta med t ex
CAT 1 i anläggning med 400 volt.
Hur är detta egentligen? Gäller restriktionen om jag själv mäter i egna anläggningen med eget sådant instrument?
Är det förbjudet?
Jag förstår att jag inte som arbetsgivare o s v inte får låta anställda använda ett sådant. Kan troligen bli skadeståndsskyldig o s v om det händer en olycka.
Hur är detta egentligen? Gäller restriktionen om jag själv mäter i egna anläggningen med eget sådant instrument?
Är det förbjudet?
Jag förstår att jag inte som arbetsgivare o s v inte får låta anställda använda ett sådant. Kan troligen bli skadeståndsskyldig o s v om det händer en olycka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
https://www.digikey.se/sv/blog/what...VY8qt4tDGCS_ziRbTDiJB-sOSizCEdpz8BB7Y8GhUpG5m
Om de olika klasserna.
Om de olika klasserna.
Jag har jobbat med en person som använde spänningsprovare, som inte klarade överspänningar, i en 10 kV anläggning (han avled). Efter detta blev reglerna för elektriker mycket tuffare, både rörande vilka kläder och vilka verktyg man skall ha...
Så reglerna för yrkesmän och hemma beror på vilka risker man utsätts för om man gör fel.
Så reglerna för yrkesmän och hemma beror på vilka risker man utsätts för om man gör fel.
Nu såg jag att Jula-multimetern bara är CAT I. Köp den på Biltema istället, den fungerar för bruk hemma då den är CAT III;
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Jag har CAT II på min multimeter, vilket fungerar sådär, jag kan ju inte använda den i elcentralen då. Med tanke på vad den på Biltema kostar så kanske jag skulle behöva en ny...
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Jag har CAT II på min multimeter, vilket fungerar sådär, jag kan ju inte använda den i elcentralen då. Med tanke på vad den på Biltema kostar så kanske jag skulle behöva en ny...
Det är väl inte förbjudet att peta med en spik i vägguttaget heller?H Hybro skrev:Detta med att få mäta med t ex
Är det förbjudet?
Då frångår det den standarden som spistillverkare använder idag. 99% av Perilex-uttagen samt sladdarna som är monterade vid dagens spisar är endast specade till 16A vad jag har som erfarenhet. Kablarna i en standard Perilex-kabel som är färdigkopplad i vanliga handeln är inte ämnad för högre belastning än 16A. En ren 1-fas-spis kräver väl 25A för att fungera till belåtenhet.useless skrev:
1-fas-spisar kopplas i dosa eller med Norwesco-kontakt (gamla standarden), ej Schuko. Dom gånger jag sett Schuko användas till 1-fas 25A så har dom varit smälta, illaluktande och missfärgade. 😉
Perilex finns för både 16 A och 25 A även om det sistnämnda tyvärr är ytterst sällsynt. Man kan ju köra 1-fas även om kontakten är möjlig med 3-fas... En ren 1-fas spis skulle gärna ha en 50 A 1-fas säkring men det normala i Sverige i gamla lägenheter är ju 1-fas 20 A eller 25 A till spisen.
Som sagt, det finns. Men är extremt ovanligt. Och TS uttag är 16A som du ser på bilderna.useless skrev:
Alla (99.9%) av spisarna som levereras med Perilex samt alla kablar du kan köpa färdigkopplade i handeln som privatperson är även specade 16A.
Men ja, det KAN fungera. Men så är ej standarden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden