Nu antar jag att både 230 och 400V spisar fungerar.

M Mr. Z skrev:
Borde vara så, men jag skulle mäta för att vara helt säker. Tar bara 30 sekunder och kan bespara en hel del problem.

• Gilla
MiTem och 2 till
  • Laddar…
👍

2-fas är vanligt för spishällar med fristående ugn då ugnen kopplas in på separat 16A fas.

M Mr. Z skrev:
Nej tyvärr.
En väl investerad hundring. De billiga på Biltema, Clas-Ohlson, Jula etc duger gott till sådant här.

jarlh jarlh skrev:
En väl investerad hundring. De billiga på Biltema, Clas-Ohlson, Jula etc duger gott till sådant här.
Vilket instrument för en hundring i nämnda butiker duger gott att mäta 400 Volt med?

jarlh jarlh skrev:
[länk] borde väl fungera?
Den är bara CAT I, så inte godkänd för att mäta på elnätet eller saker anslutna till elnätet.

useless useless skrev:
Den är bara CAT I, så inte godkänd för att mäta på elnätet eller saker anslutna till elnätet.
Inte alls? Hoppsan, vad ska man då ha den till?

jarlh jarlh skrev:
Inte alls? Hoppsan, vad ska man då ha den till?
Köper man det billigaste som finns så får man räkna med att användningsområdet är begränsat...
Men det duger säkert bra att mäta på elektronik och testa lite motstånd och transistorer.

useless useless skrev:
Köper man det billigaste som finns så får man räkna med att användningsområdet är begränsat...
Men det duger säkert bra att mäta på elektronik och testa lite motstånd och transistorer.
Jag kollade precis min egen multimeter, den är CAT III - och borde väl då få användas för uttag mm i bostaden? (Den är dock bara upp till 300V)

jarlh jarlh skrev:
Jag kollade precis min egen multimeter, den är CAT III - och borde väl då få användas för uttag mm i bostaden? (Den är dock bara upp till 300V)
Ja, med CAT III får du mäta både på apparater anslutna till nätet och själva installationen (i normala småhus).

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
M Mr. Z skrev:
400V-spisar fungerar samt även induktionsspisar. Rena 1-fas-spisar med glaskeramikhäll fungerar inte med Perilex.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Rena 1-fas-spisar med glaskeramikhäll fungerar inte med Perilex.
Rena 1-fasspisar funkar alldeles utmärkt med perilex. Bättre än schuko för långvarig hög belastning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.