3 417 läst ·
60 svar
3k läst
60 svar
Bosch häll med inbyggd fläkt suger dåligt
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Är ju en kastrull med vatten med på filmen…Dr Benz skrev:
Kul att du är nöjd med din, jag var inte nöjd med min och lyckades faktiskt få den hävd pga detta. Skulle aldrig få för mig att köpa med fläkt i, men det är ju tur att man själv får välja. Vissa grejor måste fungera praktiskt först och främst. Hur ser det ut när du kokar vatten i en hög kastrull? En stekpanna utan kant är ju minimum....
Det blir så klart sämre med ännu högre kastruller men ändå hanterbart. Oset är ju det man vill få bort. Vattenånga är inte lika problematiskt.
Den suger 10 gånger bättre än den traditionella vi hade i gamla köket.
Jag såg den sen men blir nyfiken på vilken hastighet den går på och den ser inte ut att koka jättemycket… jag som burade till en takhömgd kör aldrig på högsta. Oftast 2-3/5S sinuslinus skrev:
Det säger ju inte så mycket om hur bra den befintliga fläkten är jämfört med hur dålig den gamla var. Men är du nöjd så är det såklart det viktigaste.
Kul med engagemanget här!
1. Ja det är direkt Avgörande att det rör kanalfläkten evakuerar luften i är tillräckligt stor annars blir motståndet för högt och då trycker den inte ut som designat.
Minst 125, helst 160 (stort, ja men viktigt om fläkten är "klen")
2. Om fläkten drar ut 500m2 luft är det också viktigt att motsvarande luftmängd kan komma in i huset.
3. Det är möjligt att lägga till en extra kanalfläkt på utsidan som automatiskt startar när spisen används för att få bukt på problemet med trångkanal.
4. Jag själv harförbisett vikten av kanalstorleken och då adderat en till kraftig fläkt för att kunna få ut ca 500m³/h genom ett 100mm flexrör
Vilken spis modell är det exakt?
1. Ja det är direkt Avgörande att det rör kanalfläkten evakuerar luften i är tillräckligt stor annars blir motståndet för högt och då trycker den inte ut som designat.
Minst 125, helst 160 (stort, ja men viktigt om fläkten är "klen")
2. Om fläkten drar ut 500m2 luft är det också viktigt att motsvarande luftmängd kan komma in i huset.
3. Det är möjligt att lägga till en extra kanalfläkt på utsidan som automatiskt startar när spisen används för att få bukt på problemet med trångkanal.
4. Jag själv harförbisett vikten av kanalstorleken och då adderat en till kraftig fläkt för att kunna få ut ca 500m³/h genom ett 100mm flexrör
Vilken spis modell är det exakt?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkten"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag ska precis installera rören i grunden till vårt kommande kök och ska lösa det på samma sätt.
Första biten blir det rektangulära rören som hör till spisen, sen övergång till 150 runt rör som går över till 160 ventilationsrör. 90 graders böj och sen 2 m rakt rör ut ur grunden med samma galler som du har.
Men jag tänkte även sätta ett kallrasskydd. Har ni satt ett kallrasskydd?
För övrigt har min bror haft en häll med fläkt och det fungerade perfekt.
Första biten blir det rektangulära rören som hör till spisen, sen övergång till 150 runt rör som går över till 160 ventilationsrör. 90 graders böj och sen 2 m rakt rör ut ur grunden med samma galler som du har.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Hade ett kallrasskydd med det funkade inte alls i ett horisontellt rör. Antingen halvöppet med fläkten igång eller halvöppet med fläkten avstängd…P patrik.hermansson50 skrev:Jag ska precis installera rören i grunden till vårt kommande kök och ska lösa det på samma sätt.
Nu har jag jalusiventil/ jalusislutare och det funkar mycket bättre.
Glöm inte att brandisolera kanalen hela vägen.
Tack för tipset. Jag misstänkte att det skulle kunna vara ett problem. Har du blild på det du använde? Sitter den inne i kanalen eller som galler i slutet?S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Det är den här men priset är helt galet. 🤣P patrik.hermansson50 skrev:
https://rorfokus.se/produkt/jalusislutare-cjha-160-1-1-hagab/
TS hur går det med fläkten?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Lite Off topic, men bortsett från att utblåset ser ut att vara för klent, så ser det inte ut att vara godkänt ur brandsynpunkt. Det finns brännbart material för nära.
Ska göra liknande installation, har du nå bilder på din installation eller en bild på fasad/grunden där röret mynnar ut?🙂S sinuslinus skrev:Mycket skitsnack om hällar med inbyggd fläkt av folk utan egen erfarenhet i tråden.
Jag har en häll med fläkt från Siemens som funkar jättebra. Ett 160 mm rör ner igrunden och sen ut.
Vad som är fel med din vet jag inte. Men om du kollar i elskåpet är det två stycken 16 A säkringar till hällen?
[video]
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Här är två bilder. Röret går genom bjälklaget och genom krypgrunden. Brandisolerat i krypgrunden.Poppe1992 skrev:
Jag har tegelfasad men om man har träfasad behöver man brandspjäll.
Hej,
Vi håller precis på att installera en sådan fläkt. Innan det var möjligt har vi beställt alla möjliga tillbehör och adaptrar.
Tur att jag läste denna tråd då hantverkaren tyckte dimensionen på röret var så stor. Att vi skulle satsa på att hitta 10-12 cm diameter.
Vi kommer att ansluta fläkt med s-formad del till rektangulärt rör därefter adapter för övergång och till runt rör. Bör man välja ett fast eller flexibelt rör?
Först rakt ner gm bjälklag och därefter en vinkel rakt ut genom grunden.
Är det något jag bör tänka på? Läste ovan om brandsäkra, det har jag inte ens tänkt på. Hur gör man det enklast?
Vi håller precis på att installera en sådan fläkt. Innan det var möjligt har vi beställt alla möjliga tillbehör och adaptrar.
Tur att jag läste denna tråd då hantverkaren tyckte dimensionen på röret var så stor. Att vi skulle satsa på att hitta 10-12 cm diameter.
Vi kommer att ansluta fläkt med s-formad del till rektangulärt rör därefter adapter för övergång och till runt rör. Bör man välja ett fast eller flexibelt rör?
Är det något jag bör tänka på? Läste ovan om brandsäkra, det har jag inte ens tänkt på. Hur gör man det enklast?
Du ska ha ett rör med 160 mm diameter. Du måste ha ett kallrasskydd på röret. Det måste brandisoleras med 30 mm stenull nätmatta. Jag har precis gjort det här själv och det är ett jäkla pyssel.Knalleskalle skrev:
Hej,
Tack, ja det låter som att det är en del att göra innan det är färdigt. Nu med den större dimensionen så är det frågan om vi inte måste karva lite i en av golvbjälkarna också.P patrik.hermansson50 skrev: